Vječna modna inspiracija

Gianni Versace: Modni genij čiju viziju smrtonosni metak nije ni okrznuo

Sanda Milinković

Giannijeve muze - slavni supermodeli na okupu

Giannijeve muze - slavni supermodeli na okupu

S nevjerojatnim okom, briljantnim umom i kreativnom crtom, Versace je pomicao granice mode do njezine izdržljivosti.

“Jedini mi je san ostarjeti i napokon imati dovoljno vremena da pročitam sve knjige koje marljivo skupljam”, kazao je jednom prilikom slavni modni dizajner Gianni Versace. San nažalost nije uspio ostvariti – u dobi od 51 godinu, 15. srpnja 1997. ubijen je na pragu svoga doma u Miami Beachu hicima iz pištolja Andrewa Cunanana, serijskoga ubojice koji si je nekoliko dana kasnije istim tim pištoljem oduzeo i vlastiti život.



Ovu šokantnu vijest su prije dvadeset i pet godina s nevjericom prenosili mediji diljem svijeta, a iako se Versaceov život zauvijek ugasio, njegovo nasljeđe i vizija ostali su gorjeti poput vječnog plamena u modnoj industriji i dan danas.


Modna dinastija


Punim imenom Giovanni Maria Gianni Versace rođen je 2. prosinca 1946. godine u gradu Reggio Calabria. Odrastao je uz starijeg brata Santa i mlađu sestru Donatellu, a njegova starija sestra preminula je u dobi od samo dvanaest godina zbog pogrešno liječene infekcije tetanusa.



Reggio Calabria smješten je na samoj »peti« Apeninskog poluotoka i dom je jednog od najvažnijih arheoloških muzeja posvećenih staroj Grčkoj. Okružen ostacima bogate povijesti antičkoga doba, Versace je odmalena bio pod utjecajem grčke kulture. Pohađao je klasičnu gimnaziju gdje je učio latinski i antički grčki, a prepoznatljiv logo Versaceovog modnog carstva bila je upravo meduza.



Giannijeva majka imala je obrt za šivanje pa se još kao mladić zainteresirao za brojne tkanine, a u dobi od 26 godina uputio se u prijestolnicu mode, Milano, ne bi li se okušao u svijetu modnog dizajna. Godine 1973. postao je dizajner Byblosa, uspješne kolekcije za mlade s potpisom Gennyja, za kojeg je četiri godine kasnije dizajnirao još jednu eksperimentalnu kolekciju. Nekoliko godina kasnije, ohrabrio se na prvu kolekciju za žene s vlastitim potpisom koju je predstavio u milanskom muzeju Palazzo Della Permanente Art, da bi iste godine u rujnu održao i prvu samostalnu modnu reviju.



U istom je gradu otvorio i prvi butik, 1978. godine zajedno s bratom Santom koji je preuzeo financijske poslove, a zatim je pokorio međunarodnu modnu industriju. Kasnije je Donatellu zaposlio kao potpredsjednicu, a brata Santa kao predsjednika, iako se Donatella pronašla i u ulozi ključne kreativne konzultantice. Bilo je jasno da će Gianni u posao uključiti cijelu obitelj jer je po tom pitanju znao reći da je »tipični Talijan koji jednostavno voli svoj klan«.


American Crime Story


Druga sezona serije »American Crime Story« nosila je naslov »The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story«. U devet epizoda istraživalo se ubojstvo Giannija Versacea koje je počinio serijski ubojica Andrew Cunanan. Serija se temeljila na knjizi Maureen Orth, »Vulgar Favors: Andrew Cunanan, Gianni Versace, and the Largest Failed Manhunt in U.S. History«, a glumili su Édgar Ramírez, Darren Criss, Ricky Martin i Penélope Cruz.



Intrigantnu seriju, obitelj Versace je popratila izjavom: »Obitelj nije autorizirala niti bila uključena u stvaranje serije o smrti Giannija Versace. S obzirom na to da nismo autorizirali knjigu na kojoj se temelji, niti sudjelovali u scenariju, ova TV serija bi se trebala smatrati fikcijom«.



Zanimljivo pitanje na koje nema službenog odgovora u seriji svakako je ono, jesu li se Versace i njegov ubojica poznavali? Prema Orth, jesu jer su se upoznali u jednom klubu u San Franciscu. Pričajući o ovome, detektiv policije Miami Beacha kazao je da postoji mogućnost da su se poznavali ili da »je Andrew htio biti u njegovom krugu, ali da je možda odbijen.«

 


Sukob s Armanijem


»Ne vjerujem u dobar ukus« možda je najslavniji Versaceov citat kada je u pitanju njegovo mišljenje o modi jer je često objašnjavao da dizajner ima moć savijati postojeća i stvarati nova modna pravila. Njegovi su dizajni od početka pa do kraja ostali pojam u svijetu mode, praćeni jarkim bojama, snažnim printom i seksi rezovima koji su poslužili kao osvježavajući kontrast dotadašnjoj jednostavnosti i neutralnim bojama.



U to je vrijeme još jedan velikan koračao modnom scenom, prateći opisane stroge krojeve i doprinoseći eleganciji jednostavnih tonova, a kada je Anna Wintour izjavila: »Armani odijeva žene, a Versace ljubavnice«, šuškalo se o ratu među rivalima na modnoj sceni. Iako se Giorgio Armani i Gianni Versace nikada nisu službeno posvađali, jedna od glavnih zanimacija mnogih medija i prominentnih modnih urednika bila je upravo pokušaj zavade ovih velikih vizionara.


Unatoč rivalstvu svojstvenom za dva genija u istom poslu u isto vrijeme, Armani i Versace nastavili su raditi svatko u svom kreativnom neredu, ne libeći se pokazivati vrhunske kreacije na modnim pistama i ne opterećujući se medijskim napisima. Novinarka Deborah Ball, autorica knjige »House of Versace: The Untold Story of Genius, Murder and Survival«, kazala je doduše da su se ova dva dizajnera privatno mrzila.


Na Milanskom tjednu mode 1996. / REUTERS

Na Milanskom tjednu mode 1996. / REUTERS



– Obojica su krenula u isto vrijeme. Wintour je rekla da Armani odjeva žene, a Versace ljubavnice. Bili su dvije krajnosti talijanske mode kakvu danas poznajemo. Mrzili su se. Nisu mogli biti više različiti. Klasični Versace look bio je seksi, zabavan, brz i glamurozan. Armani je stvarao klasiku i bio je za disciplinu i kontrolu, kazala je Bell.



U intervjuu iz 2015. godine, Armani je odgovorio na kritiku da je privatno kritizirao Versacea jer »odijeva prostitutke« dok on »odijeva dame«.



– To je istina, ali priča je drukčija. Nisam ga kritizirao, on je to kazao meni. Bili smo u Rimu i našli smo se na jednom modnom događaju, a on je gledao modele i kazao mi da odijeva prostitutke, dok ja odijevam žene za crkvu, kazao je Armani tom prilikom.



Njegovim se komentarom našla povrijeđena Versaceova sestra Donatella, koja je iskoristila priliku za izjavu.




– Izrazito je nepristojno i bezukusno što gospodin Armani ponovo stavlja riječi u usta moga brata, pogotovo jer on nažalost više nije među nama da bi odgovorio. Ovo je drugi put da Armani ponavlja isto, a prvi je put to napravio nedugo nakon što je moj brat preminuo, i tada mi se ispričao. Kada je moj brat govorio o modi, jedina riječ koja je izlazila iz njegovih usta bila je – glamurozno. O mom bratu treba samo reći – neka Gianni Versace počiva u miru, kazala je Donatella.



Njihovi su komentari prilično zanimljivi s obzirom na to da je 2012. godine Armani napisao predgovor u biografiji njezina brata, »Gianni Versace: La Biografia«, koju je Tony di Corcia originalno objavio 2010. godine.



– Petnaest godina nakon njegove smrti, po čemu ću ga pamtiti? Po njegovoj energiji, osjećaju sreće zbog kojega miješa sve – ideale, trendove, uspomene, umjetnost – s nonšalantnom vitalnosti. Bio je veliki stvaratelj, napisao je tad.


 


Versace i Google Image Search


Teško je ne spomenuti glazbenu ikonu Jennifer Lopez koja je na dodjeli Grammyja 2000. zablistala u »Jungle« haljini tropskog uzorka s potpisom Versacea. Dizajnirala ju je Donatella, a Lopez i danas čuva haljinu na svom imanju. Odjenula ju je ponovo 2019. godine na Milanskom tjednu mode tijekom Versaceove revije i još jednom pokazala da je ikona stila. Omiljena modna priča je da je upravo ova haljina zaslužna za stvaranje Googleovog algoritma Search by Image. Fotografija je nakon dodjele Grammyja »skinuta« s interneta više od 600 tisuća puta tijekom dvadeset i četiri sata.



Bivši izvršni direktor Googlea Eric Schmidt o tome je kazao: »Ljudi su htjeli više od samog teksta. To je postalo očito nakon Grammyja 2000. godine, kada je Lopez odjenula zelenu haljinu koja je privukla pažnju svijeta. To nam je tada bio najtraženiji pojam svih vremena, ali nismo mogli korisnicima dati što su htjeli – Jennifer Lopez u zelenoj haljini. Nakon toga se rodio Google Image Search.«

 


Slavni obožavatelji


Osim po flambojantnim vizijama modnih komada, žarkim bojama, izjavi da žena ne nosi haljinu već da haljina nosi nju i intrigantnim dizajnima, Versace se pamti i po slavnoj inovaciji. Naime, dizajner je 1982. godine izumio »oroton«, superlagani materijal koji mu je postao svojevrsni potpis u outifitima. Iste je godine svoj posao proširio na nakit i interijer, dizajnirajući luksuzni tekstil, porculan i namještaj. Sedam godina kasnije kompanija je zakoračila u visoku modu lansiranjem Versace ateljea.



Osim po inovaciji kada su u pitanju materijali, Versace je bio i pionir pozivanja slavnih osoba na vlastite modne revije. Bio je u bliskim odnosima s jakim imenima kao što su Michael Jackson, Madonna, Sting, Elton John i princeza Diana pa ih je uključio u Versaceove marketinške kampanje s pozivnicom za prvi red njegovih revija. Čini se da Versace nije bio samo modni, već i marketinški genij jer teško da je brend mogao imati bolju reklamu od toga da ga obožavaju slavni.



U svojoj je bogatoj karijeri stvarao nevjerojatne kreacije koje se danas u originalima čuvaju diljem svjetskih muzeja, a stilom su dominirali barokni print, oroton, bondage, zlatni detalji, pop art i pribadače kao neki od najzanimljivijih.



Posebno se ističe haljina iz linije za proljeće 1991. godine u tzv. »Pop« kolekciji koju je nosila Naomi Campbell, a kojom je dominirala slika Warholove Marilyn Monroe u različitim bojama.


Oroton kolekcija


 



Spajao je nespojivo, što se moglo vidjeti i kada su pistom prošetale Cindy Crawford i Linda Evangelista na reviji iste godine, a dizajn je na pistama ponovila Donatella Versace 2018. godine.



Helena Christensen odjenula je totalno fetiš haljinu iz jesenske »Bondage« kolekcije 1992. godine, a čitava je kolekcija uvrštena u arhivu najpoznatijih kreacija s potpisom Giannija Versacea. Ništa manje zapaženo nije prošla niti Elizabeth Hurley koja je za svoj outfit odabrala haljinu iz kolekcije za proljeće 1994. godine i to zato što je čitava haljina »zašivena« pribadačama, što se u modu upisalo kao jedan od upečatljivih trenutaka. Versace je svoju posljednju reviju održao tjedan dana prije svoje smrti, a tada smo u punom sjaju mogli vidjeti zaštitni znak modne kuće – oroton – na haljini koju je nosila Shalom Harlow.


 Gianni, Donatella i Santo Versace

Gianni, Donatella i Santo Versace



S nevjerojatnim okom, briljantnim umom i kreativnom crtom koja graniči s genijalnošću, Gianni Versace je pomicao granice mode do njezine izdržljivosti. Inovator po pitanju dizajna, svim je silama iskakao iz tradicionalnih okvira, pa kada nije imao materijal kakav je želio – stvorio ga je. Promijenio je pejzaž mode, stvorio supermodele, svjetske zvijezde doveo do prvih redova na revijama, odijevao slavne glazbenike i postao jedan od prvih modnih dizajnera koji su stopili glazbu i kulturu s modom.


Arhivska kolekcija


William Vintage se udružio s Farfetchom ne bi li lansirao arhivsku kolekciju koja se sastoji od 500 originalnih dizajna by Gianni Versace povodom dvadesete godišnjice njegove smrti. Vjeruje se da je ovo najveća Versaceova kolekcija ikada dostupna, a uključuje legendarne komade iz “Pop”, “Bondage” i “Punk” kolekcije.
“Promijenio je percepciju mode i modnih revija te stvorio ideju kakvi supermodeli trebaju biti: snažne i ženstvene žene koje se ne ispričavaju”, kazao je tom prigodom osnivač William Vintagea, William Banks-Blaney.

 


Golemi teret


Sve to i puno više bio je Gianni Versace, modni genij čiju viziju nije ubio niti metak. Odnosno dva.



A onda je na scenu stupila Donatella, preuzevši mjesto kreativne direktorice modne kuće koja je u međuvremenu otvorila 200 Versaceovih butika diljem svijeta i osigurala godišnju zaradu od otprilike 592 milijuna funti.


 Jennifer Lopez u slavnoj »Jungle« haljini / REUTERS

Jennifer Lopez u slavnoj »Jungle« haljini / REUTERS



Usporedbe radi, u trenutku Giannijeve smrti, carstvo Versacea se procjenjivalo na 807 milijuna dolara i 130 butika diljem svijeta.
Donatella je posjedovala 20 posto kompanije zajedno s bratom Santom koji je imao 30 posto udjela. Allegri, Giannijevoj nećakinji, kćeri Donatelle i supruga Paula Becka, kada je imala tek jedanaest godina, ujak je prepisao 50 posto kompanije.



Prepisivanje polovice vlasništva njezinoj kćeri, Donatella je komentirala kako je na Allegru stavljen golem teret zbog kojeg je i ona sama zatočena. Godine 2018. prodala je modnu kuću Michaelu Korsu za 2,12 milijardi dolara, rekavši da je prodaja bila neophodna da bi Versace dosegnuo svoj vrhunac i puni potencijal.


Slavna meduza


Logo modne kuće Versace je meduza, jedna od tri gorgone u grčkoj mitologiji. Meduza je prema legendama bila prekrasna žena koja je postala čudovište, a njezina zlatna kosa pretvorila se u zmije koje bi okamenile svakoga tko je pogleda u lice. Iako se čini kao neobičan odabir za predstavljanje modne kuće, Versace je odabrao upravo meduzu jer bi se, prije no što je postala čudovište, svatko zaljubio u nju. Čak i kada se pretvorila u čudovište, malo tko bi odolio pogledati je. Giannijevo shvaćanje meduze reflektira njegovu mogućnosti spajanja mode s kulturom.