Foto: iStock
Dok su investicijske i ljubavne prevare na vrhu popisa po izgubljenim dolarima, vjerojatno nepovratno, najveći broj prijava došao je od ljudi koji su rekli da su prevareni pokušavajući kupiti nešto što su vidjeli na društvenim mrežama
povezane vijesti
Društvene mreže postale su neizostavan dio svakodnevice većine ljudi, a samim time i raznih prevaranata koji neumorno vrebaju na raznim platformama. Naime, prema podacima Savezne trgovinske komisije SAD‑a (FTC), slučajevi prevare na društvenim mrežama sada čine otprilike četvrtinu svih slučajeva prevara u Sjedinjenim Američkim Državama, čak 18 puta više u odnosu na ne baš tako davnu 2017. godinu.
Zbog prevara na društvenim mrežama lani je više od 95.000 ljudi prijavilo gubitak koji se penje na 770 milijuna dolara. Prema izvješću, statistički je potvrđena vjerojatnost da će ljudi u dobi od 18 do 39 godina više nego dvostruko češće prijavljivati gubitak novca zbog prijevara na društvenim mrežama nego stariji.
Podaci sugeriraju da su u 2021. godini društvene mreže bile daleko profitabilnije za prevarante od bilo koje druge metode dosezanja ljudi što i nije toliko iznenađujuće s obzirom da su brz i jednostavan način dopiranja do milijardi ljudi s bilo kojeg mjesta na svijetu. Ne morate biti kompjuterski genije da bi kreirali lažni profil ili hakirali postojeći kako bi naveli „prijatelje“ u svoju zamku. Oni sofisticiraniji si daju vremena da prouče svoju žrtvu i koriste alate koji su dostupni oglašivačima na platformama društvenih medija kako bi sustavno ciljali ljude lažnim oglasima na temelju osobnih podataka kao što su njihova dob, interesi ili prethodne kupnje.
Prevare povezane s ulaganjima na društvenim mrežama predstavljale su 37% svih lani prijavljenih gubitaka, a više od polovice ljudi koji su prijavili gubitke zbog investicijskih prijevara u 2021. godini reklo je da je ona započela na društvenim mrežama.
Prema izvješću, područje koje je zabilježilo poseban porast su lažna ulaganja u kriptovalute koje mnogi ljudi još uvijek ne razumiju dovoljno bez obzira što ubrzano postaju dio mainstream kulture. FTC posebno upozorava na pojavu kripto prevara koja uključuje nekoga tko se hvali vlastitim uspjehom kako bi druge nagovorio na ulaganja u lažne projekte.
“Ljudi šalju novac, često kriptovalute, uz obećanje o velikom povratu, ali na kraju ostaju praznih ruku. Čak i ako se prijevara prilikom ulaganja nije dogodila na društvenim mrežama, više od polovice ljudi koji su prijavili gubitke reklo je da je prevara započela na društvenim mrežama“ – piše FTC.
Nakon investicijskih prijevara, podaci FTC-a upućuju na „ljubavne“ prevare kao drugu najprofitabilniju kriminalnu aktivnost na društvenim mrežama. Štoviše, gubici koji su posljedica takve vrste prevara popeli su se na rekordne vrijednosti posljednjih godina, a više od trećine ljudi je reklo da je ona počela na Facebooku ili Instagramu. Ove prijevare često započinju naizgled nevinim zahtjevom za prijateljstvo od strane nepoznate osobe, nakon čega slijedi slatka priča, a zatim, neizbježno, zahtjev za novcem.
Dok su investicijske i ljubavne prevare na vrhu popisa po izgubljenim dolarima, vjerojatno nepovratno, najveći broj prijava došao je od ljudi koji su rekli da su prevareni pokušavajući kupiti nešto što su vidjeli na društvenim mrežama. Zapravo, 45% izvješća o novcu izgubljenom prevarama na društvenim mrežama u 2021. godini se odnosilo na online kupovinu. U gotovo 70% slučajeva ljudi su rekli da su obavili narudžbu, obično nakon što su vidjeli oglas, ali da nikada nisu dobili ono što su platili. Kada su ljudi trebali identificirati određenu platformu društvenih medija u svojim izvješćima o neisporučenoj robi, gotovo 9 od 10 ih je navelo Facebook ili Instagram.
Zajedno, prevare s ulaganjima, prevare u vezi s ljubavlju i prevare u online kupovini činile su više od 70% prijavljenih gubitaka od prijevara na društvenim mrežama u 2021. godini iako su tehnološke platforme poput Googlea i Facebooka još 2018. ograničile oglase povezane s kriptovalutama. Doduše, Google ih je prošlog ljeta vratio u ograničenom kapacitetu. Glasnogovornik Facebookove matične tvrtke Meta pravda se da korporacija ulaže značajna sredstva u borbu protiv ove vrste zloporaba, brišu račune, stranice i oglase te poduzimaju pravne mjere protiv odgovornih kad god to mogu.
U svakom slučaju, nužno je stalno biti oprezan u vezi s novcem na internetu, posebno na stranicama na kojima se osjećamo dovoljno sigurno da na njima dijelimo najvažnije segmente svojeg života.