Foto Marko Gracin
Prema navodima iz HŽ Infrastrukture, radovi koji su počeli u ožujku 2020. godine bi trebali biti gotovi do ožujka ove godine, izuzme li se obnova vestibula i uređenje putničkog dijela željezničkog kolodvora
povezane vijesti
RIJEKA – Riječki željeznički kolodvor uglavnom je još uvijek okružen skelama, međutim novouređeni dio pročelja s kojeg je nedavno skinuta skela itekako daje naslutiti svu ljepotu i sjaj koji je obnova donijela ovoj povijesnoj građevini.
Dinamika
Zgrada željezničkog kolodvora dugo je vremena vapila za ozbiljnom intervencijom i kvalitetnom obnovom, kakva je sada u tijeku, a kojima bi joj se vratio nekadašnji izgled.
Obnovu je tvrtka HŽ Infrastruktura započela u ožujku 2020. godine, a prema njihovim riječima radovi bi trebali biti gotovi do ožujka ove godine, izuzme li se obnova vestibula i uređenje putničkog dijela kolodvora.
Cjelokupni projekt, čija procijenjena vrijednost iznosi 25 milijuna kuna bez PDV-a, obuhvatio je cjelovitu sanaciju pročelja zgrade, sanaciju unutrašnjeg prostora za prijam i otpremu putnika, službenih prostora prometnog osoblja te sanitarnog čvora za putnike i izgradnju klimatizacijskog sustava.
Na naš upit o dinamici i tijeku dosadašnje obnove, iz HŽ Infrastrukture pojasnili su da su do sada završeni radovi na uređenju službenih prostora prometnog osoblja, kao i sanitarnog čvora za putnike, dok su u završnoj fazi radovi vezani uz klimatizaciju zgrade.
Što se tiče sanacije pročelja zgrade ugrađena je sva vanjska stolarija i oličen veći dio fasade. Također, na pročelju je restaurirano oko 95 posto elemenata dok su na preostalom dijelu restauratorski radovi u tijeku.
Završetak svih spomenutih radova, vrijednih oko 20 milijuna kuna, očekuje se u ožujku 2022. godine, istaknuli su iz HŽ Infrastrukture.
Fasada već na meti vandala
Vjerujemo da će se natpisi prefarbati, ali zaista bi bilo žalosno da se ovako nešto ponovi. Upravo stoga, u planu je na fasadu staviti antigrafitni premaz do visine prozora i vrata koji služi kao zaštita od prodiranja boje u spreju u podlogu fasade i olakšava uklanjanje boja i ostalih nečistoća. |
Kulturno dobro
Jedna od najvažnijih i najdužih dijelova u obnovi riječkog željezničkog kolodvora, koji je ujedno i kulturno dobro Hrvatske, bili su konzervatorsko-restauratorski radovi za koje je bila zadužena tvrtka Terracotta iz Zagreba.
Naime, Rijeka je svoju reprezentativnu kolodvorsku zgradu dobila davne 1891. godine, a zgrada je reprezentativni primjerak rada arhitekta Ferenca Pfaffa.
On je bio glavni arhitekt Mađarskih državnih željeznica i njegove se zgrade nalaze širom ugarskog dijela bivše Austro-Ugarske Monarhije, a riječki je kolodvor bila prva željeznička zgrada koju je projektirao.
Upravo stoga, stručni tim od dvadesetak restauratora i diplomiranih kipara tvrtke Terracotta, specijalizirane za restautorske radove, više od godinu dana do savršenstva i prvobitnog stanja dovodilo je povijesne elemente pročelja zgrade.
Njihov je rad obuhvaćao cjelokupno čišćenje i retuš fasade i ukrasnih elemenata, kao i obnovu ukrasa i zamjenjivanje propalih dijelova replikama, koje su pritom sami izrađivali.
Cilj im je bio zgradi vratiti nekadašnji izgled i boju, pa iako je zgrada još u skelama, zagleda li se malo bolje, čini se da su u tome i uspjeli.
Oslici na zidovima
Svu ljepotu konzervatorsko-restauratorskih radova bit će moguće vidjeti i u putničkom dijelu kolodvora, odnosno u vestibulu gdje su pronađeni izvorni dijelovi zidova, oslici i štukature.
– S obzirom na to da je tijekom izvođenja radova na sanaciji prostora za prijam i otpremu putnika u vestibulu pronađena izvorna zidna plastika i oslici na zidovima, daljnji radovi u tom dijelu kolodvorske zgrade zaustavljeni su dok se ne izradi projekt unutrašnjeg uređenja prema zahtjevu konzervatora, kazali su iz HŽ Infrastrukture.
Ističu da je trenutno je u izradi konzervatorski elaborat koji će biti podloga za daljnje projektiranje.
Vestibul, čekaonica i hodnici prema peronima uključeni su u novi projekt, a procijenjena vrijednost preostalih radova na uređenju vestibula, čekaonice i vezanih prostora namijenjenih putnicima je pet milijuna kuna, dodali su.
Ljepša vizura grada
Prema riječima voditelja projekta, Tome Dubovečaka, konzervatorski elaborat i snimka postojećeg stanja elektroinstalacija trebali bi biti gotovi do sredine ove godine.
Prema procjeni, Dubovečaka, bude li sve išlo prema planu, radovi bi trebali započeti do 2023. godine i trebali li biti gotovi do ljeta 2023. godine kada će ova stoljetna ljepotica zablistati u punom sjaju.
Svakako, i sam vanjski dio zgrade željezničkog kolodvora zasigurno će uljepšati vizuru ovog dijela grada koja je započela obnovom kompleksa »Benčić«, a nadamo se da će služiti kao primjer i za ostale predugo zapuštene građevine najdražeg nam grada.