Foto: Lavazza
I Lavazza i Pirelli su kalendarima mijenjali kulturnu, umjetničku i pop scenu, donoseći dotad neviđene pristupe oglašavanju.
povezane vijesti
Strast za kavom može se itekako dobro fotografirati, barem ako pitate talijanski brend Lavazza koji duh kave od 1993. godine pa još uvijek i danas, ovjekovječuje kultnim kalendarima.
Njihova je priča stvorena od emocija, prepreka i važnih promjena u svijetu, a započela je 1895. godine u Torinu, kada je Luigi Lavazza otvorio prvu prodavaonicu kave. Okružen vrećama zrnaca kave iz različitih dijelova svijeta, počeo je stvarati mješavinu koja se i danas u obliku mnogima omiljenog napitka, pojavljuje diljem svijeta u šalicama mnogih kavoljubaca.
Kada se devedesetih godina kompaniji priključila četvrta Lavazza generacija, čitav je brend podignut na novu razinu spojem kave, umjetnosti, fotografije i dizajna. Rezultiralo je to legendarnim Lavazzinim kalendarima koji od tada plijene pozornost svakim svojim izlaskom. Kada bi u nekoliko riječi mogli opisati sve kalendare koje su izdali od onog prvog 1993. godine, pa sve do posljednjeg za 2022., bila bi to lepeza pridjeva kao što su: provokativno, strastveno, originalno, moderno i tradicionalno.
Zašto moderno i tradicionalno u istoj rečenici? Zato jer je Lavazza uspjela dočarati tradicionalne vrijednosti unatoč mnoštvu provokativnih fotografija koje su pratile modernu kulturu specifičnu za godinu u kojoj je kalendar izlazio. Kalendar je postao oblik umjetničkog izražavanja kojemu su pridonijela neka od najvećih svjetskih imena fotografije. Od Helmuta Newtona i Annie Liebowitz, Herwitta i Watsona do Davida LaChappellea, svaki je fotograf koristio vlastitu umjetničku viziju prikazujući espresso i lakoću življenja talijanskog ispijanja kave na potpuno individualan i revolucionaran način.
Portreti iz snova
Izdanje za 202. godinu naslova »Mogu promijeniti svijet« donosi portrete šestero aktivista, vrlo različitih u pogledu dobi, kulture i zemljopisnog podrijetla, ali svi s vrlo snažnim osobnim pričama i sposobnošću da aktivizam izraze kroz umjetnost. Njih je ovjekovječio Oskarovac Emmanuel Lubezki.
– Naš svijet je krhak, lijep. Ponekad to zaboravimo. Ovo izdanje ističe šest umjetnika i aktivista koji su predani promjenama. Moj proces počinje s dijalogom. Kako se želite fotografirati i gdje? Moj posao je pretočiti njihovu viziju u slike. Svaka slika sadrži osobnu tajnu, evokaciju. Na lokacije diljem svijeta na kojima smo snimali utjecale su klimatske promjene. Snimci su nas izložili alarmantnoj stvarnosti: ledenjačka jezera koja su nestala preko noći, ceste dovoljno vruće da otapaju gume.
Postao sam svjestan koliko nam očajnički trebaju glasovi ovih aktivista. Njihov rad nas izaziva, stvara zajednicu, čini nas spremnijim za ljepotu svijeta, jačim protiv njegovih opasnosti. Led je skoro nestao, alge su zavladale oceanima. Naša je dužnost kao umjetnika, kao kreatora, kao poduzeća, da te istine iznesemo u prvi plan i da se njima pozabavimo. I da slavimo one koji rade za promjene i da im se pridružimo, kako pjeva Ben Harper – s naše dvije ruke, kaže Lubezki.
Lavazza je u Lubezkiju pronašla fotografa sposobnog izvući različite aspekte duha i umjetničkog izraza protagonista kalendara i to kroz iznimne vještine slušanja i genijalnosti njegovog fotografskog oka. Društvena i ekološka nastojanja umjetnika prikazana su u dvanaest živopisnih snimaka snimljenih u šest različitih trenutaka dana – zora, izlazak sunca, dan, zalazak sunca, sumrak, noć – što rezultira sa šest priča o svjetlu, na temelju hemisfere u kojoj žive. Rezultat je niz portreta koji su kao iz snova, ali čvrsto ukorijenjeni u stvarnost.
Protagonisti Lavazzinog kalendaraGlazbenik Ben Harper bavi se društvenim nejednakostima i podiže svijest o učincima klimatske krize. Njegovi su baka i djed vodili poznati i omiljeni Folk Music Center u Claremontu u Kaliforniji, koji su otvorili 1958. Ben je odrastao u središtu aktivista, pjesnika, umjetnika i, naravno, velikih glazbenika. Afganistanska izbjeglica, reperica Sonita Alizadeh glasno se protivi prisilnim brakovima i fenomenu dječjih nevjesta. Prvi je put privukla pažnju kada je objavila video »Brides for Sale« u kojem pjeva o kćerima koje njihove obitelji prodaju u brak. Cristina Mittermeier je morska biologinja i aktivistica, pionirka koncepta konzervacijske fotografije koja koristi fotografiju kako bi dokumentirala progresivno uništavanje oceana. Mittermeier je 2005. osnovala Međunarodnu ligu konzervatorskih fotografa (ILCP) kako bi osigurala platformu za fotografe koji rade na pitanjima okoliša. »Vizionarska poticateljica« uličnog plesnog aktivizma i globalne plesne meditacije za oslobođenje crnaca, Shamell Bell je majka, plesačica, koreografkinja i redateljica dokumentaraca koja se bori za okončanje rasizma, seksizma i homofobije. Mlada američka poduzetnica i dizajnerica nakita Shilpa Yarlagadda promiče i podržava osnaživanje žena. Pohađala je Harvard, bila je pripravnica u Robotics Academy u NASA-i, kao i istraživačka pripravnica u Microsoftu prije nego što je pokrenula svoj start-up. |
The Cal
Kada pomislimo da je Lavazza savršeno izreklamirala svoj proizvod putem kalendara, pojavi nam se još jedna ikona među brendovima čijem marketingu također treba čestitati.
Pirelli.
Pirelli & C. S.p.A talijanski je proizvođač guma za automobile, bicikle i motorkotače koji se ubraja u najveće proizvođače guma u svijetu, zajedno sa suparničkim tvrtkama Bridgestone, Michelin, Continental i Goodyear.
Pirellijevi kalendari toliko su popularni da su »u narodu« poznati kao »The Cal«, a objavljuju se od 1964. godine, čime su stažom prestigli Lavazzu, iako su imali desetogodišnju pauzu sedamdesetih i to zbog recesije. Kalendar se izdaje u limitiranom izdanju, a godišnja produkcija može biti prilično skupa pa je tako 2017. godine iznosila čak 2 milijuna dolara.
Marco Tronchetti Provera, izvršni direktor Pirellija od 1992. godine, za kalendare kaže da im je svrha »obilježiti protok vremena hvatajući njegovu srž«. Otkako je talijanska kompanija započela s produkcijom kalendara, postala je de facto kulturološka institucija, a fotograf Patrick Demarchelier jednom je o tome kazao: »Svaka djevojka kojoj priđemo kaže – da.«
Kalendari su najpoznatiji po tome što su ga krasile neke od najpoznatijih žena i to u razodjevenom izdanju, kao što su Gisele Bundchen, Natalia Vodianova, Sophia Loren i Cindy Crawford…
Mnogi se sjećaju Kate Moss koja gola leži na plaži Bahama 1994. godine, zatim gole Naomi Campbell prekrivene tek zlatnim listom godinu dana kasnije, pa Mille Jovovich obnaženih grudi 2006. godine za mjesec travanj. Mnogi tvrde da kalendaru nije cilj objektivizirati žene, već ih prikazati u njihovoj istinskoj ljepoti. Tko god je to tvrdio, promijenio je politiku, od 2014. godine pa sve do danas naglasak je odjednom prestao biti na »istinskoj ljepoti žena« i preselio se na pogled prema unutrašnjosti, odnosno prema osobnosti.
Na cesti
Brend iduće godine slavi veliki 150. rođendan, a za posebnu je obljetnicu pripremio i poseban kalendar – ima čak 160 stranica i nalik je na omote gramofonskih ploča. Ne čudi stoga da je kalendar posvećen najvećim talentima glazbene industrije, a za fotografije je zadužena kanadska zvijezda, pjevač i fotograf Bryan Adams.
Najnoviji kalendar nosi naziv »On the Road«, a mjesto u slavnom kalendaru pronašli su Iggy Pop, Cher, Rita Ora i Jennifer Hudson, a cilj je stvoriti dramatično vizualno putovanje kroz dan glazbenika koji je upravo na turneji, pa je sve obilježeno rock’n’roll estetikom. Od samog početka, Adams je nastojao uhvatiti ne samo »osjećaj glamura, već i osjećaj usamljenosti koja se zapravo događa« dok su na cesti. Prikazana je i usamljenost »uronjena u fantaziju«, objasnio je kanadski dobitnik Grammyja upečatljive, atmosferske i ponekad razigrane slike u 48. izdanju Pirellijevog The Cala.
Naslovnicu kalendara krasi zadivljujući portret glazbenice St. Vincent, Annie Clark, koja pozira s trzalicom marke Pirelli na jeziku. Adams je kazao da je, u trenutku kad je snimio tu fotografiju, znao da će to biti naslovnica. Na stražnjoj naslovnici je upečatljiva snimka frontmena grupe The Stooges, Iggyja Popa, torza obojenog srebrno, referenca na poznati scenski izgled iz ranih 1970-ih.
I Lavazza i Pirelli su kalendarima mijenjali kulturnu, umjetničku i pop scenu, donoseći dotad neviđene pristupe oglašavanju. Iako su oba talijanska brenda zaslužila top mjesta na listi influencera, društvene promjene poput osnaživanja žena, klimatske promjene, industrijske promjene, ali i promjene uslijed pandemije, itekako su više utjecali na njih nego što su oni utjecali na nas.
Ali, to je i poanta društva, zar ne? Da koristi glas koji ima i mijenja svijet (i brendove!) nabolje.
Protagonisti Pirellijevog kalendaraSvaki mjesec vezan je za drukčiji termin dok pratimo zvijezde kroz zamišljeni dan. Siječanj počinje u 7:45 s fotografijama mrtve prirode i eksterijera legendarnog holivudskog hotela Chateau Marmont, gdje je nekoliko zvijezda fotografirano. Veljača nosi naziv »10:13, soba 29, Chateau Marmont«, u kojoj sv. Vincent kontemplativno gleda kroz rolete prozora. Ožujak se održava u 10:42, a Kali Uchis, kolumbijsko-američka kantautorica poznata po zvuku koji prkosi žanrovima, uživa u »slobodnom danu na bazenu«. Travanj preskače na 11:38, gdje se američka reperica Saweetie »odjavljuje iz hotela Scalinatella« na talijanskom otoku Capri i gura velika kolica prtljage. U svibnju se dan nastavlja s Cher »ulaskom u backstage« u 14:43. Ona korača uz ogledalo u praznoj garderobi u Palace Theatreu u centru Los Angelesa, provlačeći ružem preko stakla. Američki R&B umjetnik Normani zvijezda je lipanjskih stranica u 15:28, »odmara se u autobusu prije tonske probe«, pozira u krevetu i uz turistički autobus. U srpnju je 18:25 i Jennifer Hudson »stiže na mjesto događaja« u limuzini, prije nego što pogleda pozornicu i kroz zavjese u praznu dvoranu, a zatim sjedi u garderobi okružena cvijećem. Kolovoz vidi Iggyja Popa u backstageu sat vremena prije nastupa. Na rujanskim stranicama je 00:12, a kanadska kantautorica i producentica Grimes pozira u futurističkoj odjeći s ružičastom kosom usred niza ogromnih računala »u svom studiju«. U listopadu je 1:42 i kinesko-američki reper Bohan Phoenix »vraća se u hotel«, pozirajući na Sunset Stripu dok promet bljeska pokraj, ali i na klaviru u njegovoj hotelskoj sobi. Za stranice studenog je 3:02. Britanska pjevačica i glumica Rita Ora zavalila se u kadu, a zatim zaustavlja promet dok pozira nasred ulice. Dan, odnosno kalendar zatvara sam Adams – sati je 4:12, i on je na putu do sljedećeg nastupa s gitarom. |