Davor Visnjic/PIXSELL
To je šizofrena situacija u današnjoj Hrvatskoj, zemlji u kojoj višak hrane lakše dođe do otpada nego do potrebitih, upozorila je europarlamentarka Borzan
povezane vijesti
ZAGREB – Hrvatske tvrtke koje su donirale najviše hrane u prošloj 2020. godini su Konzum, Dukat i Sana Delikatese. Za svoje humanitarno djelovanje i društveno odgovorno poslovanje jučer su im u Novinarskom domu dodijeljena priznanja Najdonatoršto ih četvrtu godinu za redom dodjeljuju Mreža hrane i potpredsjednice Socijalista i demokrata u Europskom parlamentu Biljana Borzan.
Prije dodjele priznanja Borzan je podsjetila da je jedan od načina da se uredi segment doniranja hrane i taj da se podigne marketinška privlačnost donatora i doniranja. Da, pak, bacamo previše hrane, pokazuju i neke brojke.
– Prije svega moramo imati na umu da će se tijekom današnjeg dana u Hrvatskoj baciti više od tisuću tona hrane, od čega 135 tona kruha. U isto vrijeme, pučke kuhinje i socijalne samoposluge neće imati dovoljno zaliha za nahraniti sve koji dođu po pomoć. Ove dvije rečenice najbolje sažimaju šizofrenu situaciju u današnjoj Hrvatskoj, zemlji u kojoj višak hrane lakše dođe do otpada nego do potrebitih – upozorila je Borzan.
Napretka ipak ima
– Prošle godine se dogodio velik skok u vrijednosti donacija. Prodajna vrijednost donacija u 2020. godini je iznosila 29 milijuna kuna bez PDV-a, što je značajno više u odnosu na 20 milijuna koliko je donirano 2019. godine. Za trećinu više. Ukupno je 85 tvrtki Poreznoj upravi prijavilo donacije, u odnosu na 67 pretprošle godine – rekla je Borzan.
Skok je to kakav nikad ranije nije Hrvatska imala, a razloge treba tražiti i u konvojima kamiona koji su se slijevali put krajeva pogođenih potresom pokazujući kako brinemo jedni o drugima kad je najteže. Da svijest o doniranju bude i veća, a zakonska rješenja bolja, potrebno je, kako reče Borzan, učiniti još mnogošto – od podizanja opremljenosti posredničkih organizacija do edukacije građana, pogotovo mladih, o vrijednosti hrane i načinima da se smanji bacanje. Jer, kako je kazala, polovina građana još uvijek ne razumije razliku između »upotrijebiti do« i »najbolje upotrijebiti do«.
– U teškim vremenima humanitarno djelovanje donatora mnogima znači razliku između oskudice i toplog obroka. Ovim priznanjem želimo pokazati da postoje tvrtke koje su iznimno humanitarno angažirane i želimo da građani znaju koje su to tvrtke, kazala je Borzan.
Najveća donacija
Konzum i Dukat su četvrtu godinu zaredom najveći donatori među velikim tvrtkama. Konzum je u 2020. donirao hrane prodajne vrijednosti 5.879.653 kuna bez PDV-a, što je najveća ukupna vrijednost donacija hrane među velikim tvrtkama u Hrvatskoj. Dukat je u prošloj godini donirao hranu prodajne vrijednosti 4.881.186 kuna bez PDV-a, što je među velikim tvrtkama najveća ukupna vrijednost donacija hrane u odnosu na godišnji prihod. U kategoriji malih i srednjih tvrtki, koja je uvedena 2019., Sana Delikatese drugi put je zaslužila priznanje. Tvrtka je donirala hranu prodajne vrijednosti 131.912 kuna bez PDV-a, što čini 2,25 posto godišnjeg prihoda tvrtke. Predstavnice nagrađenih nisu zaboravile spomenuti izniman angažman svojih zaposlenika bez kojih doniranje, pa još u pandemijskoj godini, ne bi bilo moguće.