Riječi vezane uz tehnologiju kao riječi godine u zadnje vrijeme nisu rijetkost. 2013. godine je izabrana riječ „geek“, 2015. „bing-watch“, a 2017. „fake news“
povezane vijesti
- Klasić: Pravilo je da javno zdravstvo nabavlja tehnologiju lošiju od privatnika
- Globalni tehnološki kvar izaziva probleme diljem svijeta. Sve je počelo noćas: ‘Ovo će biti teško riješiti’
- Izazovi 21. stoljeća. Razvoj tehnologije i digitalizacija rezultirali novim potrebama na tržištu rada, čekaju nas velike promjene
Renomirani rječnik engleskog jezika Collins English Dictionary, odnosno kuća koja ga izdaje HarperCollins iz Glasgowa, sada već tradicionalno bira “riječ godine”, odnosno jezičnu novotariju koja je obilježila godinu na izmaku. Sve brži razvoj tehnologije rezultira ulaskom u sve pore ljudske svakodnevice pa se tako nerijetko i pojmovi iz tog svijeta nađu u ovom izboru.
Primjerice, 2013. godine je izabrana riječ „geek“, 2015. „bing-watch“ (gledanje uzastopnih epizoda neke serije u kratkom vremenu), a 2017. „fake news“.
Prošle godine najpopularnija ovanica je bila „lockdown“, dok je ove godine titulu je ponijela jedna kratica. Riječ je o akronimu NFT koji označava non-fungible token, odnosno nezamjenjivi token, kriptografski zaštićenu digitalnu imovinu zapisanu na nepromjenjivom blockchainu, koja predstavlja određeni jedinstveni predmet, pojavu, umjetničko djelo ili nešto slično. NFT je ove godine ušao u svakodnevnu upotrebu u medijima i u umjetničkim krugovima jer su se njime mnogi počeli koristiti kako bi “digitalizirali” svoju umjetnost i pritom dobro zaradili.
„Neobično je da se kratica doživi tako meteorski porast u upotrebi. Čini se da su NFT-ovi posvuda, od umjetničkih rubrika na financijskim stranicama preko galerija i aukcijskih kuća do platformi društvenih medija. Hoće li NFT imati trajan utjecaj tek treba utvrditi, ali njegova iznenadna prisutnost u razgovorima diljem svijeta čini ga vrlo jasno našom riječju godine.” – rekao je izvršni direktor Odjela Collinsa za učenje Alex Beecroft.
Drugo mjesto zauzela je riječ „cheugy”, američki internetski neologizam skovan 2013. godine za koji se obično tvrdi da ga je popularizirala generacija Z, kao pogrdan naziv za opisivanje trendova u načinu života povezanih s ranim 2010 -im i milenijalcima. Opisana je kao suprotnost nečemu “trendovskom” ili “prevelikom trudu”.
Na trećem mjestu je „climate anxiety”, a slijede „crypto,”„double-vaxxed,” „hybrid working”, i „metaverse,” koncept koji je Facebook nedavno uveo kako bi opisao svoje viđenje “budućnosti Interneta”. Osma najpopularnija riječ ove godine je „neopronoun”, dok je deveti britanski pojam „pingdemic” koji opisuje situaciju tijekom pandemije, kada je aktivirana i u masovnu upotrebu puštena aplikacija za praćenje bliskih kontakata. Ona je jedno vrijeme Britance mogla jednom notifikacijom o kontaktu sa zaraženima poslati u samoizolaciju, a masovno „pinganje” korisnika takvim obavijestima nazvano je upravo pingdemija. Top 10 zaokružuje riječ „regencycore”, populariziran velikim dijelom na račun Netflixove serije Bridgeton.