Kontroverzni zakon

Prometni stručnjaci traže povlačenje zakona koji od liječnika traži da budu – policajci: ‘Samo će procvasti crno tržište lijekova’

Ljerka Bratonja Martinović

Ljudi će u strahu da ne izgube vozačku dozvolu izbjegavati liječnike i ići privatnicima, nadriliječnicima, ili će se pak okrenuti crnom tržištu lijekova, upozorava prometni stručnjak prof. Željko Marušić



ZAGREB – Zakon o sigurnosti cestovnog prometa, koji je jučer usvojen u Vladi, nanijet će ogromnu štetu sustavu zdravstva i izazvati kaos, a broj prometnih nesreća pritom se neće smanjiti, upozoravaju predstavnici Hrvatske liječničke komore (HLK), obiteljskih liječnika, liječnika medicine rada te psiholozi i prometni stručnjaci. Umjesto da se liječnike obiteljske medicine obvezuje na suspendiranje vozačke dozvole pacijentima koji zbog svog zdravstvenog stanja ili terapije koju uzimaju ne bi trebali sjesti za volan, MUP bi trebao uvesti strože i čvršće kontrole vozača, trebalo bi vratiti redovitije sistematske preglede vozača te uvesti novo označavanje pakiranja lijekova s upozorenjima koja se odnose na smanjene sposobnosti vožnje, traže predstavnici medicinske i prometne struke.


– S povećanjem broja poginulih na cestama za 25,7 posto, Hrvatska je danas prema smrtnom stradavanju u prometu 60 posto iznad europskog prosjeka. Tu od edukacije nema mnogo koristi, potrebna je samo jedna mjera – povećati izvjesnost kažnjavanja. Više vrijedi kazna od 500 kuna koju ćete naplatiti vozaču, nego kazna od 50.000 kuna koju nećete naplatiti, ilustrirao je aktualno stanje prof. dr. Željko Marušić s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu, na jučerašnjem okruglom stolu na temu novog zakona, u organizaciji Hrvatske liječničke komore.


Obvezivanje liječnika da određuju tko od njihovih pacijenata nije za vožnju po njemu je potpuno promašeno i nepromišljeno rješenje pa bi – kaže – trebalo »povući ručnu i pronaći kompromis«. Dogodit će se, upozorava Marušić, isto što i u SAD-u u vrijeme prohibicije, jer će ljudi u strahu da ne izgube vozačku dozvolu izbjegavati liječnike i ići privatnicima, nadriliječnicima, ili će se pak okrenuti crnom tržištu lijekova.




– Takvim će se zakonom izazvati veliki problemi, a kontraefekt bit će veći od efekta koji se planira postići, tvrdi Marušić. Smatra da bi policija morala biti efikasnija u kontroli prometa na cestama, a kao što kontrolira alkoholiziranost vozača, kontrolirati i uzimanje lijekova i drugih tvari. I rigidno kažnjavati kršenje propisa. »Za 85 posto nesreća krivi su vozači. Treba ih strogo kazniti, ako treba, i oduzimati vozačke dozvole. U SAD-u za vožnju u alkoholiziranom stanju ili vožnju neregistriranog vozila, vozača privedu u lisicama. Ne znam zašto ne slijedimo takve pozitivne primjere, već dozvoljavamo, kakvog li apsurda, da nam se alkohol prodaje na benzinskim crpkama, poručuje.


Stavovi liječničkih udruga o tom problemu već su poznati – obiteljski liječnici strahuju da će zbog nove obveze izgubiti odnos povjerenja s pacijentom, a sebe dovesti u situaciju da se nađu na meti tužbi zbog svojih odluka o suspenziji od vožnje.


– Već nam se događalo da zbog sličnih situacija čitave obitelji napuste izabranog liječnika ako on prijavi da jedan član obitelji ne bi smio voziti auto, a bilo je i prijetnji i bušenja guma na automobilima naših kolega, navela je Nataša Ban Toskić, predsjednica KoHOM-a. Čitav niz liječnika, dodaje, razmišlja o odlasku u mirovinu i prije plana upravo zbog odredbe novog zakona koja bi ih, uvjereni su, mogla stajati obiteljske imovine, ako ih pacijent odluči tužiti.