Foto Marko Gracin
Kada ne znaš ni što ćeš ni kako ćeš, najbolje je uzeti neku američku konzultansku kompaniju za reorganizaciju poduzeća
povezane vijesti
Kada ne znaš ni što ćeš ni kako ćeš, najbolje je uzeti neku američku konzultansku kompaniju za reorganizaciju poduzeća. Mislim, tko će normalan sumnjati u američku kompaniju da neće napraviti nešto kako treba.
Čim je američka odmah se začepe usta kritičara, platiš koliko košta da košta i mirno spavaš. Još ako plaćaš novcem koji nije tvoj, san je mirniji. Ako se pojavi kakav nesretnik da bi kritizirao takvu odluku, pojasniš da sve pravne službe koje su na mjesečnoj plaći na neodređeno vrijeme niti imaju vremena niti imaju znanja za složeni posao reorganizacije, recimo riječkog komunalnog sustava.
I onda nakon malo više od jednog gradonačelničkog mandata sve što su američki konzultanti zamislili padne kao kula od karata. A platio si oko milijun kuna gradskog novca za taj projekt. I nikom ništa.
Upravo se to dogodilo u Rijeci, a da se zaista tako dogodilo, potvrdio je gradonačelnik Marko Filipović na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća.
Direktor Autotroleja Alberto Kontuš koji ima neku moć da se svidi svim vijećnicima, pretpostavljamo da je to zbog toga što je od prvoga dana prilično iskren kada je riječ o problemima s kojima se javni gradski prijevoznik susreće, u svom je izlaganju pojasnio da je gradska tvrtka kojoj je na čelu vratila dio ljudi iz druge gradske tvrtke Rijeka plusa kako bi poslovni proces bolje funkcionirao.
Još je jednom potvrdio, kao i prije nekoliko godina, da od komercijalnog iskoraka Autotroleja nema ništa i da će se poslovna politika koncentrirati na osnovnu djelatnost. Uslijedila je rasprava, koja čak i nije bila previše žestoka.
– Budući da se dio radnika vratio iz Rijeka plusa u Autotrolej, potvrdilo se ono što smo tvrdili zadnjih godina, a to je da je reorganizacija komunalnog sustava neuspješna jer nije bila dobra, konstatirao je vijećnik AM-a Vedran Vivoda.
Da je neko drugo vrijeme i da je doba Vojka Obersnela, dobio bi oštar odgovor kako nije u pravu i kako politizira, ili tome slično.
No, ovo je vrijeme Marka Filipovića koji je izašao za govornicu i, između ostaloga, poručio: »Kao većinski suvlasnik u dnevnoj smo komunikaciji s čelnim ljudima Autotroleja. Vidjet ćemo i što će se i na koji način rješavati subvencije jer bi jednim osnivačima to moglo biti manje, a drugim više.
Što se tiče reorganizacije, sada bolje funkcionira nego što je bilo. Tko radi, taj i griješi i meni nije teško s ove govornice to reći«. Ajde, baš lijepo.
A što je govorio njegov prethodnik dok mu je Filipović bio zamjenik? Riječ je o 2014. i velikim najavama o formiranju riječkoga holdinga što je bio kolokvijalni naziv za reorganizaciju riječkoga komunalnog sustava.
»Odlučili smo pristupiti izmjenama postojećega komunalnog sustava i komunalnih društava. Jedan od razloga za taj korak je usklađivanje s europskim zakonodavstvom jer treba odvojiti isključivo komunalne aktivnosti od onih koje imaju i tržišnu komponentu.
Drugi je razlog povećanje efikasnosti i racionalizacija troškova«, pojasnio je u srpnju 2014. godine Obersnel.
Mjesec dana ranije tvrtki AT Kearney plaćeno je oko 200.000 kuna za izradu Analize poslovanja i podizanja razine usluge gradskog prijevoza i prometa da bi se u listopadu 2014. pristupilo drugoj fazi projekta s konzultantskom tvrtkom The Boston Consulting Group kojoj je plaćeno nešto manje od 800.000 kuna.
Sumarno, američkoj pameti plaćeno je oko milijun kuna.
Jer Grad Rijeka zajedno sa svojim gradskim tvrtkama nije imao dovoljno pameti za iskorak u organizacijskom smislu. Institucionalna pamet je, naime, naknadna i aktivira se nakon što autobusi krenu gorjeti i kvariti se.
Pa se onda dio ljudi iz Rijeka plusa vrati u Autotrolej. Jer je tako bolje, kao što je priznao Filipović.
Zanimljivo je u ovoj priči da konzultantima nije na pamet palo da bi se u priči o komercijalizaciji moglo u neku gradsku tvrtku prebaciti objedinjenu naplatu troškova stanovanja, a koju radi privatna tvrtka Ri stan.
Tako godinama. Reorganiziraš sustav da bi bio efikasniji i racionalniji, osnuješ dvije gradske tvrtke, vrijeme pokaže da eksperiment nije uspio i nikad ne pomisliš u tu novu shemu s tisućama zaposlenih ubaciti objedinjenu naplatu troškova stanovanja koju obavlja privatna tvrtka.
Koja ostvaruje puno veću zaradu od onih milijun kuna plaćenih američkoj pameti. I ponavljaš mir, mir, mir – nitko nije kriv.