Tomislav Furlan
MUP godinama dokazuje da nije sposoban poboljšati sigurnost prometa na cestama. Naše brojke su loše i bivaju sve gore jer se tom problematikom bave oni koji nisu dovoljno stručni. Stav MUP-a je protivan zakonskim propisima o zaštiti osobnih podataka i prava pacijenata
povezane vijesti
Na štetnost izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje predviđaju da će obiteljski liječnici prijavljivati policiji svoje pacijente koji zbog zdravstvenog stanja nisu sposobni upravljati vozilom, upozoravali su u javnoj raspravi i obiteljski liječnici i liječnici medicine rada.
Uzalud, jer niti jedna od njihovih primjedbi nije uvažena. Tomislav Furlan, predsjednik Hrvatskog društva za medicinu rada (HDMR), zgrožen je potpunim ignoriranjem stavova struke i tvrdi da će ovakav zakon dodatno unazaditi sigurnost prometa na cestama, umjesto da je poveća.
– Odluka o neprihvaćanju prijedloga i komentara KoHOM-a i HDMR-a na Nacrt zakona štetan je i protivan poboljšanju sigurnosti prometa na cestama, a stav MUP-a je protivan pozitivnim zakonskim propisima koji se tiču i zaštite osobnih podataka, prava pacijenata, i povrede ustavnog prava na rad.
Mi smo sve to obrazložili, a MUP se u svojem obrazloženju pozvao na to da se konzultirao sa KOHOM-om i s nama kao članovima radne skupine, što je potpuno izvan pameti. To je čista laž, odnosno spin. Sve što je MUP predložio, a tiče se utvrđivanja, odnosno ograničavanja zdravstvene sposobnosti za vožnju, suprotno je stavovima struke.
Sebični razlozi
Zbog čega MUP uporno inzistira na rješenju protiv kojeg su predstavnici medicinske struke?
– Pa iz vrlo jednostavnih, praktičnih i sebičnih razloga: zato što time prebacuju odgovornost na liječnike. Žele jedno ekspresno rješenje koje uopće nije moguće provoditi tako kako su zamislili.
Taj se prijedlog odnosi na sve liječnike, a od toga je samo mali dio povezan u CEZIH preko kojeg bi išla ta famozna upozorenja kojima bi se suspendiralo pravo na imanje vozačke dozvole, i koja bi bila trenutna.
Znači, to jednostavno fizički nije moguće, jer većina liječnika nije umrežena u CEZIH, pa tako ni medicina rada, iako nam to obećavaju već više od 10 godina.
Kompletna obiteljska medicina je umrežena u CEZIH. Tko nije?
– To se tiče i kardiologa, psihijatara, neurologa, imamo hrpu zdravstvenih stanja kojima se bave specijalisti. Naročito su pogođeni kolege iz obiteljske medicine, koji jednostavno ne žele to provoditi i biti oni koji će uzimati stečena prava svojim pacijentima.
To je izvan pameti, jer niti je liječnik obiteljske medicine, niti bilo koji drugi, prije utvrđivao sposobnost za upravljanje vozilom, a sad se to od njih praktički ultimativno traži. To je potpuno izvan struke, regula, osmišljeno isključivo samovoljom MUP-a koji je, na kraju krajeva, u sukobu interesa.
U svim organiziranim zemljama se problematikom sigurnosti prometa na cestama bavi posebna agencija za sigurnost prometa na cestama. Mi u Hrvatskoj imamo agenciju za zrakoplovstvo, imamo agenciju za pomorstvo, a nemamo agenciju za sigurnost prometa na cestama.
Ključno je pitanje zašto se MUP time uopće bavi. Između ostalog i zbog toga što nisu dovoljno stručno kapacitirani, ali imaju zakonsku moć, imamo ovakve očajne, grozne, nestručne zakonske prijedloge.
Korak unazad
Takve agencije za sigurnost prometa postoje u Europi, njihova praksa je drukčija?
– Tako je. Mi smo kao stručno društvo sudjelovali u anketi Europske agencije za sigurnost prometa na cestama i u tome istraživanju je utvrđeno da Hrvatska, kao i mnoge druge zemlje EU-a imaju nedovoljno kvalitetnu praksu utvrđivanja zdravstvene sposobnosti vozača motornih vozila i zbog toga će se mijenjati EU direktiva o izdavanju vozačkih dozvola.
I umjesto da ovdje iskoristimo priliku da budemo u skladu s nastojanjima Europske agencije, mi idemo u jednu retrogradnu priču koja sa strukom nema apsolutno nikakve veze.
Sve je napravljeno isključivo silom, samovoljom MUP-a. U izradi ovakvog zakonskog prijedloga koji se tiče zdravstvene sposobnosti vozača, nije sudjelovao niti jedan dio medicinske struke.
Koje će posljedice proisteći ako se ovakav zakon donese?
– Posljedice će biti višestruke. Ograničavat će se pravo na rad profesionalnim vozačima, znatno će se povećati troškovi za imatelje vozačkih dozvola koji se budu žalili na tzv. upozorenja vozačima, iako još nije jasno tko će to izricati ni na koji način, a imat ćemo i dalje smanjenje sigurnosti prometa na cestama.
Imat ćemo loše brojke, jer imamo neadekvatno zakonodavstvo koje ovime postaje još gore. Jer MUP godinama dokazuje da nije sposoban poboljšati sigurnost prometa na cestama. Naše brojke su loše i bivaju sve gore jer se tom problematikom bave oni koji nisu dovoljno stručni.
Ukinuta žalba
Bi li osnivanje zasebne agencije spasilo stvar?
– Apsolutno da. To nije samo naš stav, nego stav prometne struke, brojnih stručnjaka koji se bave prometom. Takve agencije, uostalom, ima većina europskih država.
Koliko stoji pregled na medicini rada?
– U ordinaciji medicine rada takav pregled stoji 350 kuna. I svaki put ako netko od liječnika procijeni da niste za vožnju, ako želite možete otići na pregled. I još jedna stvar: nije reguliran postupak žalbe, ne postoji mogućnost žalbe na upozorenje, za razliku od sadašnjeg principa utvrđivanja zdravstvene spobnosti vozača gdje se vozač može žaliti drugostupanjskom povjerenstvu.
Ovdje to ne može, može jedino na osobni zahtjev otići na izvanredni pregled bez prava refundacije troška. Za svo vrijeme dok se ponovno ne utvrdi zdravstvena sposobnost, odnosno dokle famozna suspenzija traje, vozaču je suspendirano pravo na upravljanje motornim vozilom. Ako se radi o profesionalnom vozaču, suspendira mu se ustavno pravo na rad.
Profesionalnih vozača ionako nedostaje, ovo vjerojatno neće pomoći da ih bude više?
– To može još više otežati dostupnost i broj profesionalnih vozača.
Trošak prebačen na vozače
– Vozač koji dobije upozorenje moći će otići na izvanredni pregled kod specijalista medicine rada, a u tom slučaju, ako to radi na osobni zahtjev, nema pravo na refundiranje troška pregleda od strane MUP-a.
U slučaju da vas MUP uputi na izvanredni pregled i na tom pregledu liječnik zaključi da ste sposobni za upravljanje vozilom, imate pravo na refundiranje troška pregleda. To je još jedan razlog zašto to MUP radi, da bi poboljšao svoju financijsku bilancu, a trošak prebacio na vozače.