Gume bez zraka

Jesu li Michelinove pune gume za automobile budući novi standard ili samo ekscentrični eksperiment?

T.I.

Foto: Michelin

Foto: Michelin

Michelin Uptis gume tvrdi da traju tri puta duže od uobičajenih guma, podnose jača opterećenja i udare, te da zahtijevaju manje materijala za konstrukciju i traže manje energije za izradu. Još važnije, ne buše se i ne mogu eksplodirati



Prije negoli je tehnologija to omogućila, kotači na vozilima su bili ili drveni ili (kasnije) od tvrde pune gume. Pneumatici, gume sa zračnicom, u široku uporabu ulaze tamo još od legendarnog Forda T s početka 20. stoljeća i nikad više nije bilo povrataka na staro što se auto industrije tiče.


No, čini se da se kotač povijesti opet okreće unazad. Ideja da bi na današnjim automobilima vidjeli „pune“ gume u kojima nema zraka pod pritiskom, čini se na prvu anakronom i suvišnom. No, na drugu, gume bez zraka bi mogle imati velike prednosti. Takva guma ne poznaje problem bušenja i sve probleme koje bušenje na cesti donosi. Vezano s tim, rezervna guma koja danas zauzima mjesto u prtljažnicima automobila postaje izlišnom. I treća važna prednost ovakve gume koja nam pada na pamet je da ne morate strahovati da u punoj brzini eksplodira i dovede vas u životnu opasnost. Dodajmo tu i ekološki aspekt, s obzirom da rezervnih neće trebati i da bi pune trebale biti trajnije, proizvodilo bi ih se puno manje, a  onda i manje zagađivao okoliš, stvaralo manje otpada.


Sa svim ovim na umu Michelin, jedan od vodećih proizvođača guma na svijetu, već 15-ak godina razvija gume koje se ne bi bušile i na kojima ne bi morali provjeravati pritisak. Prije dvije godine predstavljen je i prvi konkretni model tih guma nazvan Uptis (Unique Puncture-proof Tire System).




Michelin za njih tvrdi da traju tri puta duže od uobičajenih guma, podnose jača opterećenja i udare, te da zahtijevaju manje materijala za konstrukciju i traže manje energije za izradu.


No, od svih tih najava Michelin se nikako nije odlučivao da javno prezentira gumu i da pruži mogućnost stručnom tisku da ih isproba u praksi. Napokon se i to dogodilo. Na nedavno završenom IAA sajmu automobila u Münchenu, prezentirali su Uptis gume na električnom Mini Morrisu.


Izvještaji onih koji su ih probali bili su jednoglasni u tome da je osjećaj sličan ili isti kao kad se vozi standardna guma. Upravo to je bila poanta priče iz Michelina: osjećaj je isti, nema dodatnog otpora kod prijanjanja za površinu, vozne karakteristike su iste. Otvorenih pitanja i dalje ima (jesu li gume bučnije, kako će se ponašati u zimskim ili blatnim uvjetima, koliko se efikasne kod kočenja, na kraju – koliko će koštati), no s prvim pozitivnim testovima u praksi dolaze do izražaja prednosti koje smo nabrojali na početku: ne buše se, ne zahtijevaju kontrolu pritiska, ne eksplodiraju, ne zahtijevaju rezervnu gumu.


Michelin je u jednoj fazi razvoja Uptis gume ušao u strateško partnerstvo po tom pitanju s velikim GM-om i to bi moglo napokon prelomiti stvari oko ovog „retro“ izuma. Naime, iz GM-a poručuju da bi aute s opcijom Optis guma mogli početi nuditi 2024. godine. Očekujemo ovu novotariju na tržištu s nestrpljenjem.