Lučka uprava

Ovo bi moglo promijeniti Rijeku: Europski milijuni za projekt nove Praške obale, to je prvi korak do revitalizacije Metropolisa

Marinko Glavan

Foto: Lučka uprava Rijeka

Foto: Lučka uprava Rijeka

Dio Metropolisa, skladište broj 22, u obuhvatu je koncesijskog područja i u njemu će biti smješteni uredi koncesionara, no ostatak golemog kompleksa može se koristiti u poslovne, javne i kulturne svrhe



RIJEKA – Lučkoj upravi Rijeka odobreno je bespovratno financiranje izrade projektne dokumentacije za izgradnju nove operativne obale na Praškom pristaništu, u iznosu od 1,8 milijuna eura, što je ujedno i prvi korak ne samo k izgradnji nove lučke površine u riječkom bazenu, nego i k izdvajanju kompleksa lučkih skladišta, takozvanog Metropolisa, iz lučkog područja i njihove prenamjene u javne i poslovne svrhe, pri čemu bi Lučka uprava taj prostor predala na upravljanje Gradu Rijeci.


Dodjelu sredstava potvrdio je ravnatelj Lučke uprave Denis Vukorepa koji ističe kako je ukupna procijenjena vrijednost izrade projektne dokumentacije 3,6 milijuna eura, od čega je polovina osigurana bespovratnim sredstvima iz Instrumenta za povezivanje Europe(CEF).


– S ovim projektom aplicirali smo za dodjelu neiskorištenih sredstava iz CEF-a te nam je odobreno bespovratno financiranje u iznosu od pedeset posto od predviđenih troškova. Projekt sada mora odobriti Upravno vijeće Lučke uprave, kao i Vlada Republike Hrvatske, tako da potkraj godine očekujemo i formalno potpisivanje ugovora o dodjeli sredstava, nakon čega ćemo raspisati natječaj za projektiranje, najkasnije početkom iduće godine.


Metropolis / Foto Marko Gracin




Iduće godine potpisat ćemo ugovor s odabranim projektantom, a kada projekt bude gotov, raspisat ćemo i natječaj za izvođenje radova koji će luci osigurati nov, prijeko potreban prostor za manipulacije teretom, a gradu izdvajanje Metropolisa iz lučkog područja i njegovu prenamjenu, kazao je Vukorepa.


Denis Vukorepa / Snimio Vedran KARUZA

Denis Vukorepa / Snimio Vedran KARUZA


 Prsten oko središta


Dio već godinama neiskorištenog kompleksa Metropolis, najbliži novom kontejnerskom terminalu na Zagrebačkoj obali, skladište broj 22, u obuhvatu je budućeg koncesijskog područja terminala i u njemu će najvjerojatnije biti smješteni uredski i drugi prostori koncesionara, no ostatak golemog skladišnog kompleksa koji je ujedno i pojedinačno zaštićeni spomenik, prema Generalnom planu uređenja (GUP) Grada Rijeke, može se koristiti u poslovne, javne i kulturne svrhe, pod uvjetom da ne ometa lučku djelatnost.


Osim izdvajanja iz Lučkog područja, za stavljanje Metropolisa u funkciju grada potrebno ga je i adekvatno prometno povezati, za što već postoje planovi Lučke uprave, Grada Rijeke i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, prema kojima bi se, u nastavku ceste koja će povezivati kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali i cestu D-403 s riječkim lučkim bazenom, izgradio i spoj do Žabice, odnosno Rive.


Umjesto nasipavanja – piloti


Projekt same izgradnje novog platoa, prema Vukorepinim riječima bit će prijavljen za sufinanciranje sredstvima Europske unije, u novom financijskom razdoblju od 2021. do 2027. godine. Tehnologija kojom će se izgraditi nova operativna površina, odnosno »popločiti« more u luci, između Visinovog gata i Bratislavske obale, još nije definirana, ali najvjerojatnije neće biti riječ o klasičnom nasipavanju, nego će novi terminal biti izgrađen na pilotima ili nekom drugom sličnom tehnologijom.


– U suradnji s Ministarstvom i Gradom, sada kada je učinjen prvi korak k izdvajanju Metropolisa iz lučkog područja, nastojat ćemo ubrzati taj projekt, koliko bude moguće, kako bi Metropolis dobio adekvatnu cestovnu vezu s ostatkom grada, ali i kako bi Rijeka dobila svojevrsni cestovni prsten oko središta, od obilaznice, preko D-403, do Rive i dalje preko D-404 opet do istočnog dijela obilaznice. Pored toga, planiramo realizirati i projekt izgradnje pješačkog mosta iz Krešimirove do Metropolisa, preko željezničkih kolosijeka, kakav je nekad postojao na tom mjestu, a čime bi bila osigurana i pješačka komunikacija, kaže Vukorepa.


Atraktivan prostor


Prvi korak k izdvajanju Metropolisa iz luke komentirao je i riječki gradonačelnik Marko Filipović ističući kako je riječ o iznimno atraktivnom prostoru koji se, prema važećoj prostorno planskoj dokumentaciji, može koristiti u razne svrhe.


– Ako Lučka uprava prostor Metropolisa prepusti Gradu, njegova buduća namjena bit će u skladu s GUP-om koji nam daje prilično otvorene ruke jer se on može koristiti u poslovne svrhe, za potrebe kulture, kao i u javne svrhe. Metropolis je zaštićeno kulturno dobro i njegova obnova i stavljanje u funkciju bit će koordinirani s nadležnim konzervatorskim službama, a naša je ideja da se koristi prvenstveno u poslovne svrhe, a dijelom i za potrebe kulturnih djelatnosti. Pritom smo otvoreni za suradnju sa svim subjektima koji posluju u riječkoj luci i na vezanim djelatnostima.


Problem ostaje pristup, pogotovo cestovni, na čemu ćemo se, vjerujem uz potporu Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, dodatno angažirati kako bi se izgradila spojna cesta do Žabice, čime će Metropolis dodatno dobiti na vrijednosti. O tome intenzivno razgovaramo i s Ministarstvom i s Lučkom upravom, a Lučka uprava radi i na rješavanju pješačkog pristupa. U svakom slučaju, bit će to velik iskorak za grad, nastojat ćemo da Metropolis bude iskorišten prvenstveno u poslovne svrhe, ali otvorene su sve opcije koje su u skladu s prostorno-planskom dokumentacijom i ostalim važećim propisima, rekao je Filipović.


Marko Filipović /  VEDRAN KARUZA


Pedeset tisuća kvadrata


Projektom izgradnje nove operativne obale u riječkoj luci na Praškom pristaništu, na moru između Visinovog gata i Bratislavske obale riječka luka će dobiti otprilike pedeset tisuća kvadratnih metara novog višenamjenskog terminala.


U tom dijelu luke koncesionar je Luka Rijeka d.d., a predsjednik uprave te tvrtke Duško Grabovac ističe kako je svaki kvadrat novog prostora za manipulacije teretom prijeko potreban.


– Ovaj je projekt za nas izuzetno važan. Uz sve ostale projekte koji su u tijeku u riječkom lučkom bazenu, a kojima će se značajno poboljšati kvaliteta usluge, prostor nam definitivno nedostaje, bilo da je riječ o otvorenim površinama ili natkrivenom skladišnom prostoru. Novi plato ove veličine svakako će dobro doći, rekao je Grabovac.