Prometni sektor

Na Krčkom mostu više prometa nego 2019.: “Ceste i pomorstvo snažno rastu, ali kako vratiti putnike u zračne luke”

Marinko Glavan

Snimio: Mateo Levak

Snimio: Mateo Levak

Prometni sektor je, uz turizam, bio pandemijom najteže pogođeni sektor, kaže ministar Butković



OPATIJA – U dosadašnjem tijeku uspješne turističke sezone, prometni je sektor odigrao vrlo važnu ulogu, pri čemu su rezultati ostvareni u cestovnom i pomorskom putničkom prijevozu praktički na razini iz rekordne, 2019. godine, dok se zračni promet oporavlja sporije, što pred nas stavlja velik izazov – kako vratiti putnike u zračne luke i na avionske linije, istaknuo je Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, nakon sastanka premijera Andreja Plenkovića i članova vlade s predstavnicima turističkog sektora i gospodarstvenicima održanog u opatijskom Hotelu Ambasador.


Butković je u prvi plan stavio rezultate ostvarene u cestovnom prometu s obzirom na to da je većina ovogodišnjih turista u Hrvatsku doputovala osobnim vozilima, što se vidi i po broju vozila na autocestama u nadležnosti Hrvatskih autocesta, koji je u prvih sedam mjeseci ove godine gotovo dosegao promet iz 2019. godine. Od siječnja do kraja srpnja tako je autocestama prošlo gotovo 29,6 milijuna vozila, pri čemu je naplaćeno gotovo milijardu i 491 milijun kuna cestarina, bez uključenog PDV-a. U istom razdoblju 2019. godine promet vozila i naplaćena cestarina bili su gotovo deset posto veći, no u srpnju i kolovozu premašeni su rezultati iz godine prije pandemije COVID-19.


Oporavak autocesta


– Prometni sektor je, uz turizam, bio pandemijom najteže pogođeni sektor. U ovoj vrlo uspješnoj turističkoj sezoni vidimo da je cestovni dio, posebno promet autocestama, u srpnju i na početku kolovoza čak i premašio promet iz 2019. godine za oko jedan posto, pri čemu u ukupnom rezultatu valja uzeti u obzir da su na proljeće u većini europskih zemalja još bile na snazi stroge epidemiološke mjere.




Prihodi su ove godine u prvih sedam mjeseci bili deset posto manji, ali to je bilo i očekivano jer nije bilo uvedeno sezonsko povećanje cijena od deset posto, a cestarina na autocesti Zagreb – Sisak se ne naplaćuje. Na državnim su cestama brojevi također gotovo na razini 2019. godine pa je tako u srpnju njima prošlo gotovo devet milijuna vozila, što je samo četiri posto manje nego u 2019. godini, rekao je ministar, istaknuvši i podatak da je na Krčkom mostu, lani oslobođenom plaćanja mostarine, promet vozila u srpnju ove godine bio 4,1 posto veći nego u 2019. godini.


S druge strane najsporije se i najteže oporavlja sektor avioprijevoza, koji je, istaknuo je, izuzetno bitan za rezultate turističke sezone na jugu zemlje, u Dalmaciji, a posebno na dubrovačkom području. Koliko je situacija ozbiljna, pokazuju podaci prema kojima je putnički promet do kraja srpnja bio na razini od niti petnaest posto u odnosu na 2019. godinu.


 Oleg Butković i direktor Jadrolinije David Sopta / Foto Marko Gracin


Poticaji brodarima


– Za nas će u budućnosti najveći izazov biti kako vratiti brojeve u avioprijevozu na razine prije 2019. godine, rekao je Butković.


U ovisnosti o epidemiološkim mjerama te u suradnji sa Stožerom već će sada početi priprema za iduću sezonu. Što se Croatia Airlinesa tiče, ministar je kazao da je dobra vijest da je nakon dugog razdoblja nacionalni avioprijevoznik zabilježio pozitivne novčane tokove dva mjeseca zaredom te kako očekuje da će se taj trend nastaviti i tijekom kolovoza i rujna.


– Trendovi se popravljaju, ali ako do kraja godine dosegnemo promet od 50 posto iz 2019., to će biti jako dobar rezultat, rekao je.


U pomorskom prijevozu putnika i vozila, najveći brodar Jadrolinija ostvarila je osamdeset posto prometa u odnosu na isto razdoblje 2019. godine, a brojevi u srcu sezone rastu.


– Na kraju srpnja i u kolovozu taj je postotak još bolji, tako da očekujemo i bolje rezultate ukupno, do kraja godine. Za brodare koji se bave povremenim prijevozom i turističkom plovidbom ove smo godine osigurali pedeset milijuna kuna poticaja, a dobra je vijest da je i kod njih sezona krenula u boljem smjeru, rekao je Butković, istaknuvši i dobre rezultate ACI-jevih nautičkih marina koji su gotovo na razini iz 2019. godine.


Zadovoljstvo u HAC-u, ACI-ju i Jadroliniji


Boris Huzjan, predsjednik uprave HAC-a ovogodišnje je rezultate ocijenio jako dobrima.


– Kumulativno, do 8. kolovoza imali smo više od 32 milijuna vozila i naplatili milijardu i 550 milijuna kuna cestarina. Očekujemo da ćemo ove godine dostići promet iz dosad najbolje, 2019. godine, rekao je.


U ACI-ju je ove je godine promet praktički na razini godina prije pandemije.


– Srpanj je na razini od 91 posto u odnosu na 2019., a u kolovozu očekujemo barem jednake, ako ne i bolje rezultate. Kod vlasničkih brodova smo na razini 2019. godine, ali je pandemija imala utjecaja na čarter brodove, pa je njih nešto manje, rekao je Kristijan Pavić, predsjednik uprave ACI-ja.


Jadrolinija je u sezoni, prema riječima predsjednika uprave Davida Sopte, došla na razine iz 2019. godine.


– Srpanj je bio na praktički jednakim brojevima kao prije pandemije. Početak kolovoza vrlo je blizu 2019., a vjerujemo da će tako i nastaviti. U svibnju i lipnju još se osjećao utjecaj trećeg vala pandemije pa su brojevi bili nešto slabiji, ali ukupno smo sad na 85 prometa iz 2019. Ako sezona i posezona potraju, mogli bismo doći i na 90 posto prometa od prije dvije godine, rekao je Sopta.