Foto Arhiva/NL
Sva dugovanja se ne mogu namiriti s 47 milijuna kuna i neke od skupina vjerovnika trebat će pristati na djelomični otpis potraživanja.
povezane vijesti
- Knjige, ruževi, lakovi za nokte, maskare, ručnici za plažu, japanke, šeširi… Ovo je stečajna masa časopisa Story
- Trećemajci se spremaju za gradnju novog polarnog kruzera. Donosimo detalje velikog posla
- Riječki škver u devet mjeseci udvostručio lanjski gubitak. Dug dobavljačima je sad čak 17 milijuna eura
RIJEKA – Do kraja idućeg tjedna u »3. maju« očekuju da će više-manje imati potpunu sliku o tome kako vjerovnici dišu na predloženi model namirenja preostalog iznosa duga. Riječ je o ukupno 104 milijuna kuna, od kojih se sedamdesetak milijuna odnosi na potraživanja trećemajskih kooperanata i dobavljača. Direktor »3. maja« Edi Kučan vjeruje da će se i ovog puta uspjeti doći do konzenzusa. Iz dosadašnjih razgovora koje je uprava »3. maja« vodila s vjerovnicima čini se da nema većih zamjerki na sam model namirenja. Pitanja su se, izgleda, više rojila oko samih garancija da će to tako, kako je zamišljeno, uistinu i ostvariti.
Kao što je poznato, sva sredstva koja uprava riječkog škvera planira kanalizirati za namirenje duga svojim kooperantima i dobavljačima izviru iz provedbe predstečajne nagodbe pulskog brodara Alpha Adriatic, bivše Uljanik plovidbe. S priznatim potraživanjima od 47 milijuna kuna prema pulskom brodaru »3. maj« je u tu predstečajnu nagodbu, koja je zaključena krajem prošle godine, ušao u takozvanu treću skupinu vjerovnika, zajedno s Ministarstvom financija i HBOR-om, prema kojima se Alpha Adriatic obvezao isplatiti potraživanja u punom iznosu, ali na rok do 2026. godine.
Isplata u ratama
Dogovoreno je i parafirano da će prvu polovinu duga pulski brodar isplaćivati u kvartalnim ratama, počev od iduće godine, pa zaključno do kraja 2025. godine. Predstečajnom nagodbom definirano je da će se preostala polovina duga namiriti u roku od 30 dana po objavljivanju godišnjeg financijskog izvješća za prethodnu, 2025. godinu. U slučaju ove skupine vjerovnika, u koju je kao vjerovnik od državnog interesa ušao i »3. maj«, to znači da bi Alpha Adriatic trebao isplatiti prvu ratu najkasnije do kraja ožujka iduće godine, potom do kraja lipnja, pa kraja rujna i do kraja prosinca svake od naredne četiri godine, a preostalu polovinu duga jednokratno u 2026. godini.
Prva, manja sredstva po osnovi te predstečajne nagodbe već su u optjecaju s obzirom na to da se Alpha Adriaticu, do potpunog namirenja duga, zaračunava fiksna kamatna stopa od 4,5 posto godišnje na glavnicu duga. Predstečajnom nagodbom utvrđeno je da će tu kamatu pulski brodar plaćati i tijekom ove godine počeka, i to u mjesečnim anuitetima. U »3. maju« potvrdili su da pulski brodar tu svoju obvezu uredno izvršava. Vrijedi spomenuti da se predstečajnom nagodbom definirala i prodaja jednog broda iz flote Alpha Adriatica u idućoj godini, uz obvezu pulskog brodara da novac koji dobije od prodaje koristiti za namirenje vjerovnika. Riječ je o »Champion Istri«, devet godina starom tankeru za prijevoz naftnih produkata, ulja i kemikalija i nosivosti 52.000 tona.
Težina potraživanja
Premda iz »3. maja« još uvijek ne žele u javnost iznositi detalje predloženog modela namirenja preostalog duga prema vjerovnicima, dostupne informacije upućuju na to da se kooperante i dobavljače podijelilo u nekoliko zasebnih skupina, ovisno o »težini« njihovih potraživanja. Nije teško zaključiti da se sva dugovanja ne mogu namiriti s 47 milijuna kuna i neke od skupine vjerovnika, kako doznajemo, trebat će pristati na djelomični otpis svojih potraživanja. Koje to skupine i u kojem postotku, zasad nema preciznijih informacija.
Valja podsjetiti na to da je »3. maj« u rujnu 2019. godine iz kredita koji je dobio za deblokadu računa i ponovno pokretanje proizvodnje isplatio 15 posto vjerovničkih potraživanja, dok se za glavninu duga uspio postići kompromis da se stavi u dvogodišnji moratorij, koji istječe za dvadesetak dana, odnosno 1. rujna. Tako su vjerovnici, kooperanti i dobavljači potpisali s riječkim brodogradilištem sporazum o uređenju međusobnih odnosa što je, podsjetimo, bio preduvjet da Vlada podrži plan nastavka proizvodnje u riječkom škveru. Time se otvorio prostor da svi ti kooperanti i dobavljači nastave raditi i ostvarivati prihode od završetka brodova u »3. maju«, ali i gradnje novih s obzirom da na navozu upravo niče trup novog luksuznog polarnog kruzera Scenic grupe.
S obzirom na to da posluje po posebnom programu, s negativnim temeljnim kapitalom i zahvaljujući kreditima za koje u 100-postotnom iznosu jamči država, »3. maj« nema vlastitih raspoloživih sredstava za namirenje vjerovnika, jer je prioritet vratiti i pozatvarati kredite. Zato su potraživanja koja se Alpha Adriatic po predstečajnoj nagodbi obvezao isplatiti »3. maju« itekako dobrodošla, jer drugih opcija i izvora nema.