Dan karijera povezuje studente s potencijalnim poslodavcima / ARHIVA NL
Dobar dio njih već na prvom semestru treće ili pete godine, ovisno pohađaju li trogodišnji ili petogodišnji studij, zna ili barem ima predodžbu s kojom bi kompanijom mogao potpisati prvi ugovor. Imamo i velik broj stipendija, gdje osim države, same kompanije stipendiraju dobre studente, uz obavezu da dođu kod njih raditi nakon diplome, kaže dekan riječkog Pomorskog fakulteta Alen Jugović
povezane vijesti
Dvanaestero diplomiranih studenata Pomorskog fakulteta u Rijeci ovih će dana svoj prvi ukrcaj osigurati na uglednoj brodarskoj kompaniji Almi Tankers, u suradnji Fakulteta i Zorovic Maritime Services, najveće riječke agencije za posredovanje pri zapošljavanju pomoraca, potvrdio je dekan fakulteta Alen Jugović. Riječ je o po četiri vježbenika palube, stroja i elektrotehnike koji će uskoro zaploviti na ALMI-jevim tankerima.
Prvi ukrcaj za pripravnike, odnosno kadete pomoračkih zvanja, dugi je niz godina bio popriličan problem pa se na prvi ugovor redovito čekalo i po pola godine ili više, bez obzira na činjenicu da su hrvatski pomorci i dalje vrlo traženi i pripadaju među bolje plaćane na svjetskom tržištu rada.
Sustavna briga
Zadnjih se godina stanje izmijenilo na bolje, u suradnji pomorskih učilišta, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Hrvatskog udruženja posrednika u zapošljavanju pomoraca (CROSMA) pa dobar dio diplomiranih studenata riječkog Pomorskog fakulteta, odmah po stjecanju diplome, ima priliku obaviti razgovore za posao, i to u pravilu s uglednim brodarima, a velik dio ih karijeru i nastavlja na brodovima iste tvrtke na kojoj su odradili kadeturu. Pritom država za dobar dio osigurava sredstva kojima se brodari izravno potiču na ukrcaj kadeta, a dio studenata dobiva i stipendije, bilo od resornog ministarstva ili izravno od brodarskih kompanija. U suradnji s pomorskim učilištima, redovito se organiziraju i predstavljanja kompanija na samim fakultetima, u čemu je riječki Pomorski fakultet jedan od vodećih, sa svojim poznatim Danom karijera na kojemu zna biti i više od sedamdeset tvrtki i institucija koje studentima nude mogućnosti zapošljavanja. Redovito se organiziraju i predavanja stručnjaka iz svijeta pomorstva o mogućnostima ukrcaja i stanju na svjetskom tržištu, a razgovori za posao organiziraju se s domaćim agencijama za zapošljavanje pomoraca, kao što je bio slučaj i za kadete koji će se ukrcati na Almi tankers.
Studenti zadovoljni
|
– Riječ je o uglednoj kompaniji, s kojom smo već surađivali, bilo u sklopu Dana karijera ili putem predavanja, prema potrebi. U skladu s potrebama i kriterijima koje pojedina kompanija, pa tako i Almi traži, šaljemo određeni broj studenata koji su zainteresirani za ukrcaj na takvu vrstu broda, na razgovore. Konkretno, ovdje je riječ o jednoj od najkvalitetnijih tankerskih kompanija na svijetu i naši studenti koji dobiju posao zaista mogu biti zadovoljni. Posebno smo zadovoljni što traže po četiri vježbenika svakog od tri smjera na našem fakultetu – nautičara, strojara i elektroničara. Obično su najtraženiji strojari, ali ovog puta su jednako zastupljena sva tri smjera, s opcijom da će trebati još nekoliko nautičara, kaže Jugović.
Na zapošljavanju studenata fakultet, ističe, sustavno radi već godinama, pri čemu se vodi i analiza kako kompanije tretiraju vježbenike i koliko su oni bili zadovoljni svojim prvim ugovorima i stečenim znanjima i vještinama tijekom kadeture. Prati se i koliko kadeta ostaje raditi na kompaniji, osiguravaju li kompanije o vlastitom trošku vježbenicima i mogućnosti dodatnog obrazovanja i usavršavanja te mogućnosti napredovanja.
– Sve to radimo kako bismo našim studentima mogli, uoči razgovora s predstavnicima kompanije, objasniti što ih očekuje, u nekim realnim okvirima. Ima studenata koji će radije pričekati i više mjeseci, kako bi se ukrcali na kompaniju koju žele, pri čemu ih velika većina želi ukrcaj na brodove za prijevoz ukapljenog prirodnog plina (LNG, op.a.), dok ima i onih koji, po završetku studija žele čim prije na more, žele čim prije odraditi kadeturu, polaganje časničkog ispita i ukrcaj u zvanju časnika. U tom slučaju nema previše biranja, hoće li na tanker, kontejneraš ili neki drugi brod, kaže Jugović.
Veliki pomaci, ali ima prostora za poboljšanja
|
Ocjene (ni)su presudne
U suradnji fakulteta s posrednicima i brodarima zapošljava se velik broj studenata. Kada je riječ o brodostrojarima, ističe Jugović, tako se zaposli gotovo sto posto svih diplomanata, a postotak je visok i kod nautičara i elektroničara. U principu i nautičari svi nađu posao, dodaje, samo nešto kasnije, u prosjeku u roku od nekih šest mjeseci.
– Dobar dio njih već na prvom semestru treće ili pete godine, ovisno pohađaju li trogodišnji ili petogodišnji studij, zna ili barem ima predodžbu s kojom bi kompanijom mogao potpisati prvi ugovor. Imamo i velik broj stipendija, gdje osim države, same kompanije stipendiraju dobre studente, uz obavezu da dođu kod njih raditi nakon diplome. Naši studenti koji žele ići na more imaju tu prednost da nisu ograničeni na ponudu poslova na domaćem tržištu, nego je riječ o svjetskom tržištu na kojemu ima puno više prostora za osobe koje žele raditi, kaže Jugović.
Velika većina kadeta riječkog Pomorskog fakulteta, nakon prvog ukrcaja, ostaje na kompanijama na kojima su odradili kadeturu. Taj se postotak sustavno prati putem udruge Alumni i njenog voditelja, docenta Srđana Žuškina, koji konstantno prikuplja povratne informacije od diplomiranih studenata i nakon što odu s fakulteta.
– Definitivno je, da još jednom naglasim, trend da gotovo svi žele na LNG brodove, na kojima su hrvatski pomorci tradicionalno vrlo dobro zastupljeni. Tako da imamo slučajeva u kojima nas naši studenti i nakon odrađene kadeture kontaktiraju, tražeći razgovore s kompanijama radi mogućnosti zapošljavanja na toj vrsti brodova. Bitno je napomenuti, mi se ne bavimo zapošljavanjem i napredovanjem tijekom karijere pomoraca, već osiguravanjem prvog zaposlenja i odrađivanja vježbeničkog staža, odnosno kadeture. Mi ih preporučujemo prvim poslodavcima, ali taj segment, u kojemu se oni žele prebaciti s jedne kompanije na drugu ili s jedne vrste brodova na drugu, ipak prepuštamo kompanijama i posrednicima u zapošljavanju pomoraca, kaže Jugović.
Pri odabiru studenata koji će dobiti ugovor s kompanijama važne su ocjene tijekom studiranja, iako, ističe, nisu presudne. Važno je znanje i dojam koje studenti ostave na razgovorima za posao s predstavnicima kompanija pa se na fakultetu sustavno bave i pripremama za taj dio.
– Ocjene su presudni kriterij kod dodjele stipendija, gdje je to i jedini mogući kriterij. Što se zapošljavanja tiče, vrlo je važan razgovor i testiranje. Zbog toga organiziramo i posebne radionice, jedna je održana prije nekoliko dana, na kojima ih educiramo kako se pripremiti za razgovor, kako se ponašati za vrijeme razgovora pa čak i kako se odjenuti za razgovor za posao. To radimo kontinuirano, iz godine u godinu, kako bismo im što je više moguće pomogli u pronalaženju zaposlenja, kaže dekan.
Jadrolinija i u godini pandemije ukrcala 31 vježbenika
|
Konkurentan kadar
Pomorski fakultet uspostavio je suradnju na ukrcaju kadeta i s tvrtkom LNG Hrvatska, odnosno posrednicima iz Splita i Rijeke putem kojih se zapošljavaju pomorci na FSRU brodu LNG Croatia. Suradnja je uspostavljena i na samoj edukaciji studenata, iako zbog epidemiološke situacije, odnosno pandemije COVID-19, još nije u stvarnosti započela, budući da studenti do sad nisu mogli na brod. Riječ je, međutim, smatra Jugović, o iznimno vrijednoj suradnji putem koje će studenti već za vrijeme studija moći stjecati prva konkretna znanja i iskustva na ovoj, iznimno složenoj vrsti brodova, što će im zasigurno dobro doći pri traženju posla na LNG i FSRU brodovima, nakon stjecanja diplome.
– Za LNG terminal radili smo i različite studije, poput maritimne, a sada radimo na tome da naši studenti odlaze na terminal i tamo iz prve ruke stječu znanje i iskustvo u radu. No, za sad epidemiološka situacija to nije dopuštala, ali nadamo se da će to uskoro biti moguće. Inače, pomorci na LNG Croatia zapošljavaju se putem jedne splitske i jedne riječke agencije, s kojima smo u kontaktu i s kojima surađujemo na zapošljavanju pomoraca, tako da neki od naših studenata već rade na brodu, kaže Jugović.
Pomorski fakultet dugi niz godina surađuje i s brojnim »kopnenim« tvrtkama u području pomorstva, prometa i logistike, koje zapošljavaju velik broj studenata smjerova tehnologije i organizacije prometa te logistike i menadžmenta, a sukladno promjenama na svjetskom i europskom tržištu te konkretnim projektima u Rijeci i Hrvatskoj, poput buduće marine u Porto Barošu, kontejnerskih terminala na Brajdici i Zagrebačkoj obali ili LNG terminala u Omišlju, prije godinu dana pokrenuo je i izmjene u programima studija, kako bi zadovoljio povećanu potražnju za kadrovima na novim radnim mjestima koja će se otvarati u tim segmentima.
– Uveli smo i nove kolegije te dodatno pojačali postojeće, kako bismo našim studentima omogućili da budu konkurentni na tržištu rada. To i jest naš cilj, pri čemu kontinuirano angažiramo stručnjake iz gospodarstva, tako da na fakultetu predaju vodeći ljudi brodarskih, logističkih i drugih tvrtki. Našim studentima želimo osigurati što bolju poziciju već na startu karijere, zaključuje dekan Jugović.