Arsen Anton Ostojić / Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Animirani projekt za djecu režira Arsen Anton Ostojić. Jedan od najznačajnijih predstavnika Zagrebačke škole crtanog filma još je 1995. počeo pisati scenarij za taj projekt, u suradnji s mladim SF piscem Aleksandrom Žiljkom, zamislivši ga kao kombinaciju igranog i animiranog filma, kako je radio svoj kratki film "Igra" nominiran za Oscara
povezane vijesti
Točno šezdeset godina od nastanka “Surogata” Dušana Vukotića, jedinog filma nagrađenog Oskarom u povijesti hrvatske kinematografije, priprema se dugometražni animirani projekt za djecu “Kristalni otmičari”, utemeljen na ideji svjetski proslavljenog autora i u režiji Arsena Antona Ostojića.
Jedan od najznačajnijih predstavnika Zagrebačke škole crtanog filma još je 1995. počeo pisati scenarij za taj projekt, u suradnji s mladim SF piscem Aleksandrom Žiljkom, zamislivši ga kao kombinaciju igranog i animiranog filma, kako je radio svoj kratki film “Igra” nominiran za Oscara.
Produkcijski zahtjevan projekt planirao je napraviti u suradnji s češkim studijem Barrandov, s kojim je imao dobro iskustvo na filmu “Gosti iz galaksije”. Ostojiću je još tada dao scenarij da ga pročita i kaže mu svoje mišljenje, no umro je 1998. i film nije krenuo u realizaciju. Deset godina poslije Ostojić je naslijedio projekt od Vukotićeve udovice, glumice Melite Andres Vukotić.
“Priznao sam joj da bih ga volio realizirati, iako sam bio više nego svjestan da se radi o velikom pothvatu, kakvog u tom trenutku nisam mogao ostvariti”, rekao je Ostojić u razgovoru za Hinu.
Srećom, u međuvremenu se dogodilo nekoliko stvari koje su to promijenile – HAVC je podržao “Kristalne otmičare” za razvoj projekta, a Ostojić je na Braču slučajno upoznao vlasnika studija animiranog filma iz Praga s kojim je kasnije radio animiranu uspješnicu “Neparožderi”.
Europski fond MEDIA dao mu je potporu za razvoj projekta, kao i Češki državni fond za kinematografiju koji mu je u lipnju 2020. dodijelio i oko 530 tisuća eura za realizaciju. To je više nego što su na tom natječaju dobili češki filmovi i najveći iznos državnog fonda neke zemlje za hrvatski film.
Mjesec dana poslije HAVC mu je dodijelio pet milijuna kuna, prepoznavši ga kao “iznimno vrijedan i komercijalno potentan projekt, koji može na koncu postići veliki svjetski uspjeh.”
Sve je to, napominje Ostojić, ipak tek oko polovine ukupnog iznosa budžeta, odnosno dvadesetak milijuna kuna. “Predstoji velika borba da se i ostatak osigura, u što ne sumnjam i optimist sam”, istaknuo je.
To je najmanje što se može napraviti za Vukotića
Ostojić paralelno priprema i svoje druge, igrane filmove u Hrvatskoj i u inozemstvu, no “Kristalne otmičare” smatra posebnim projektom i naročito ga veseli što će jedno Vukotićevo djelo ugledati svjetlo dana dugo godina nakon njegove smrti.
“To je najmanje što mi svi možemo učiniti za velikana koji je zadužio hrvatsku kulturu, a kojem je u jednom trenutku bio čak i zabranjen ulazak u prostorije Zagreb filma, kojeg je upravo najviše on učinio poznatim u svijetu”, istaknuo je.
Radnja te znanstveno-fantastične priče prati djevojčicu Reu čiji je otac dobio posao u postrojenju za preradu otpada na udaljenom, novonaseljenom planetu. U podzemlju žive dobroćudna bića slična dinosaurima za koje ljudi ne znaju, iako su svojim dolaskom poremetili njihov mir.
Kad jednog od njih napadne čudovište, mladunac Burgi stjecajem okolnosti završi na površini planeta. Rea i njezin novi prijatelj Andi ga pronalaze, no ubrzo ga ukrade pohlepni mađioničar Excelsior, pa ga djeca pokušavaju spasiti da ga i drugi ne otkriju.
U odnosu na izvornu Vukotićevu verziju napravljene su neke izmjene – priča je prebačena iz sadašnjosti u budućnosti i sa Zemlje u Svemir što, ocijenio je Ostojić, doprinosi njezinoj zanimljivosti i uvjerljivosti.
Animirani film dobro podnosi pandemiju
Situacija s pandemijom koronavirusa nije bitnije utjecala na sam tijek priprema filma jer, objašnjava redatelj, animirani film je upravo idealan za takvu situaciju – svaki animator radi za svojim radnim stolom, nema previše druženja, a dobar dio rada se može ostvariti i online.
Stvaranje animiranog filma dugotrajan je proces, a ovaj se službeno priprema već više od četiri godine. Sada se intenzivno radi na doradama scenarija, pripremama za storyboard i animatik te dizajn likova, scenografija i rekvizite i lokacija.
“U animaciji nema prostora za improvizaciju, trebat će nam gotovo godinu dana samo da bismo napravili savršeni animatik koji je svojevrsni predložak za čitav film, na osnovi kojeg će se i animirati film”, napomenuo je.
Očekuje se da će film biti završen za oko pet godina, pod uvjetom da sve prođe bez problema. “Riječ je o zahtjevnoj 3D animaciji, poput Pixarove, koja zahtijeva velike timove animatora koji će godinama strpljivo raditi na realizaciji”, ustvrdio je.
Kao prvenstveno režiser igranih filmova Ostojić kaže kako rad na ovom filmu zasad nije puno drugačiji jer se bavi pisanjem i dorađivanjem scenarija, financijskim postavljanjem projekta na noge, kadriranjem, režijom glasova, a objedinjuje funkcije scenarista, redatelja i producenta.
“Sve je to poprilično isto kao i na igranom filmu, samo što na animaciji sve jako dugo traje”, napomenuo je, dodavši da je, primjerice, njegov film “Ta divna splitska noć” u potpunosti realiziran u malo više od pola godine, ne računajući fazu pisanja scenarija.
Glavni dizajner likova je Stjepan Mihaljević, koji je prije surađivao sa Zagreb filmom, a sada se počinje tražiti ostale hrvatske animatore koji će početi raditi za oko godinu dana. U rad na filmu trebali bi se uključiti i neki holivudski profesionalci s dugogodišnjim iskustvom na području animacije.
Ostojić vjeruje da će očekivanja za “Kristalne otmičare” biti visoka, i zbog toga što je riječ o projektu kojeg je inicirao filmski velikan Vukotić, ali i zbog toga što je skup i zahtjevan.
Film se razvija pod okriljem kuća Filmosaurus Rex iz Hrvatske te Alkay Animation Prague iz Češke.