Iako se pri izmjenama zakona isticalo kako će promjene značiti i uštedu jer za razliku od državnih dužnosnika ravnatelji neće imati pravo na naknadu plaće nakon prestanka službe, pravo na životno osiguranje, a gube i pravo na reprezentaciju, nisu ni ravnatelji loše prošli
povezane vijesti
ZAGREB – Vlada je na zatvorenom dijelu svoje posljednje sjednice u četvrtak razriješila čak 34 pomoćnika ministara u 11 ministarstava.
Istovremeno je u tim istim ministarstvima imenovala 59 ravnatelja različitih uprava koji su izabrani nakon javnih natječaja. Reklo bi se tako na prvu loptu da se u srednjem menadžmentu po ministarstvima dogodila značajna promjena. Međutim, kad se malo bolje pogledaju razriješeni pomoćnici i imenovani ravnatelji, iza tih brojki se razotkriva činjenica da su 24 pomoćnika ili pomoćnice ministara, od njih 34 koliko ih je razriješeno, istom odlukom Vlade imenovani na čelna mjesta upravnih organizacija, odnosno da su postali ravnatelji uprava.
Znači, Vlada je jučerašnjom odlukom o razrješenju pomoćnika ministara njih čak 70 posto imenovala na pozicije ravnatelja koje su prema Zakonu o sustavu državne uprave zapravo zamjene za pomoćničke dužnosti. Pitanje je i koliko će ostalih razriješenih pomoćnika u sljedećim mjesecima ili tjednima postati ravnatelji nekih drugih uprava.
Paket natječaja
Ukidanje pomoćnika ministra trebalo je, najavljivala je Vlada kad je to unijela u Zakon o sustavu državne uprave, depolitizirati i profesionalizirati državnu upravu, a naivni su bili i oni koji su povjerovali da će to značiti manje troškova jer ravnatelji više nisu bili dužnosnici, nego tek službenici najvećeg ranga. Prema ovom, dosad najvećem imenovanju ravnatelja, jer je u jednom danu postavljeno njih 59, čini se da su najbolji izbor za te rukovodeće funkcije ljudi koje je već ranije po političkom ključu na te pozicije imenovala Vlada.
Najveći je paket natječaja raspisan krajem 2019. godine, tada se na natječajima tražilo 96 ravnatelja uprava, pa iako se njihovo imenovanje očekivalo početkom 2020. godine, proces se otegnuo. U međuvremenu se i ustroj Vlade promijenio pa je država dobila 16 umjesto 20 ministarstava, a to je onda značilo i premještanje pojedinih uprava po ministarstvima koja su se spajala.
Uz to, pomoćnici ministra su ostali na svojim dužnostima i nakon što su natječaji završeni i odlučeno je tko će biti novi ravnatelji, oni su još morali proći i sigurnosnu provjeru.
Sigurnosna provjera
Pomoćnici ministra su politički imenovani, oni su bili državni dužnosnici i sigurnosnu provjeru nisu morali prolaziti osim ako to ne zatraži čelnik institucije u koju se zapošljavaju, odnosno ministar. Za državne službenike vrijede drukčija pravila i oni su morali proći sigurnosnu provjeru prije zapošljavanja u ministarstvima. Još lani Ministarstvo uprave je pojašnjavalo da osim sigurnosne provjere novi ravnatelji, koji su sada službenici, moraju zadovoljiti i formalne uvjete kad je u pitanju stručna sprema i godine radnog iskustva, što su bili uvjeti natječaja, ali i da oni podliježu dodatnoj provjeri stručnih sposobnosti i vještina. Za sve to, čini se, trebalo je više od godinu dana, ali u Vladi vjeruju da će tako pridonijeti profesionalizaciji i depolitizaciji uprave.
Iako se pri izmjenama zakona isticalo kako će promjene značiti i uštedu jer za razliku od državnih dužnosnika ravnatelji neće imati pravo na naknadu plaće nakon prestanka službe, pravo na životno osiguranje, a gube i pravo na reprezentaciju koju je pomoćnicima ministra odobravao čelnik tijela i nemaju pravo na naknadu za odvojeni život te pravo na smještaj, nisu ni ravnatelji loše prošli. Oni će zapravo mjesečno imati veća primanja nego što su ih imali kao državni dužnosnici, odnosno pomoćnici ministara. Vlada je, naime, prema sporazumima sa sindikatima u državnoj upravi u nekoliko navrata od donošenja zakona mijenjala osnovicu za izračun plaća za državne službenike. Tako bi plaća ravnatelja uprava trebala biti i do tisuću kuna u bruto iznosu veća od one koju su imali pomoćnici ministra.
Materijalna prava ravnatelja smanjena su u odnosu na ona koje su dobivali pomoćnici ministra, ali zato će se svaki mjesec izdvajati više novca za njihove plaće, pa je država vjerojatno zbog te promjene otprilike na nuli. Hoće li Hrvatska dobiti doista bolju državnu upravu, pokazat će vrijeme, a to bi onda značilo da većina novih ravnatelja sada radi puno bolje nego u vrijeme kad su politički imenovani na dužnost pomoćnika ministra.