Borba za svakog gosta

SLAB BUKING Očajni iznajmljivači počeli spuštati cijene: ‘Dajemo vam i jedan dan gratis’

Alenka Juričić Bukarica

Lijepo vrijeme i last-minute rezervacije mogu popraviti sezonu / Snimio Sergej DRECHSLER

Lijepo vrijeme i last-minute rezervacije mogu popraviti sezonu / Snimio Sergej DRECHSLER

Rezervacije kasne, pa i špica sezone još uvijek »visi u zraku«Ponavljanje lanjskih rezultata bilo bi odlično, no mnogi bi bili zadovoljni i s do 5 posto minusa. Buking za sedmi i osmi mjesec u nekim destinacijama je od 15 do 30 posto slabiji nego lani



RIJEKA S početkom školskih ferija, ne samo u Hrvatskoj, već i u nekim važnim emitivnim zemljama, te blagdanskim tjednom u kojem je i blagdan Tijelova, ulazimo u špicu turističke sezone. A za koju nikad kao dosad nije bila potrebnija – kristalna kugla.


U šali će tako reći neki turistički djelatnici na pitanje kakva je situacija po pitanju popunjenosti sedmog i osmog mjeseca, a koji su i dalje po broju noćenja, kao i po najvišim cijenama koje se ostvaruju, okosnica čitave turističke godine. Jer realno, ovo je vrijeme – velikih brojki.


Veći podbačaj u ovom dijelu godine teško se nadoknađuje u posezoni. A na terenu se može čuti kako je buking za sedmi i osmi mjesec u nekim destinacijama od 15 do 30 posto slabiji nego lani.




Na internetu se mogu naći 10 – 15 posto snižene sobe, ponude poput jednog dana gratis i slično.


Rekordi teško dostižni


To nitko neće naglas reći, naravno da ovisi od objekta do objekta, kvaliteti koja se nudi i ostalom, ali da će sve ići glatko, očito neće. Ovu špicu obilježit će last-minute prodaja i kasnije rezervacije.


Dakle, glavna utakmica je još uvijek otvorena, i čini se donosi dosta neizvjesnosti. Istini za volju, već lani se osjetilo da srpanj i kolovoz »škripe«, govorilo se o rupama, no posezona je bila iznimno dobra pa su brojke u konačnici bile rekordne te je jesen »ispeglala« manjkove glavne sezone.


Ove godine, kada je Italija u recesiji, kada je Britanije pred Brexitom, kada se na velika vrata vraćaju Turska, Grčka, Sjeverna Afrika, iako, mnogi ističu, to nije proizvod kakav Hrvatska pruža, neizvjesnost je još i veća.


I slažu se mnogi, lanjske rekorde će biti jako teško dostići. Ruku na srce, uzlazni trend kad-tad je morao dosegnuti prijelomnu točku. A tu je i činjenica da, primjerice, privatni smještaj raste po dvoznamenkastim stopama i sav taj novi kapacitet sve je teže popuniti.


U svakom slučaju, ovo će biti špica puna izazova u kojoj bi se moglo »iščistiti« ponudu na tržištu u smislu da će kvalitetniji uspjeti dobro raditi, dok bi nekvalitetan smještaj u koji se nije ulagalo, mogao imati problema.


Tim više što onaj tko traži jeftino ide u Tursku koja naveliko subvencionira svoj turizam i može ponuditi praktički dampinške cijene. Iako, ni rast cijena u hrvatskim hotelima nije mogao trajati vječno.


Hiperpotražnja za hrvatskom ponudom je stvar prošlosti, ukazao je tako ovog tjedna Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija Hrvatske gospodarske komore (HGK).


– Jednostavno moramo biti svjesni da se promjene vrlo brzo događaju i da se moramo snalaziti u jednoj sasvim drugoj tržišnoj situaciji. Evidentno je da ćemo, unatoč tome što su u svibnju obiteljski smještaj i kampovi uslijed lošeg vremena pretrpjeli gubitke, u prvih šest mjeseci biti u očekivanim okvirima, dakle, na lanjskim brojkama. Međutim, pravi izazov je pred nama. Srpanj i kolovoz su po udjelu u noćenjima i cijenama najzahtjevniji i najvažniji, i svaki otklon u ovim mjesecima znači velike brojke. Što se tiče ova dva mjeseca, osobito srpnja, postoji doza zabrinutosti s obzirom da rezervacije i dalje kasne, nisu se rješavale. I to izaziva zabrinutost za ukupan tok turističke godine. Ukupno gledano, za ovu godinu ne očekujemo ogromne padove, ako uspijemo ostvariti lanjski rezultat to će biti velik uspjeh, ali nije neuspjeh i ako budemo do 5 posto u minusu. Isto tako, treba reći kako je sada krajnje vrijeme poraditi na ozbiljnim mjerama i ozbiljnim promjenama u ukupnoj strukturi hrvatskog turizma jer se bojim da će se svi ovi problemi, ukoliko se nešto ne napravi, puno jače reflektirati u idućoj turističkoj godini, kazao je Žgomba.


Na pitanje znači li kašnjenje rezervacija i moguće snižavanje cijena u špici, kazao je kako je jedan od elemenata prilagođavanja situaciji prilagođavanje cijena, međutim, kao je to samo jedan od elemenata kojima se regulira tržište.


A ako je tko imao »potop« u svibnju, uoči ulaska u špicu sezone, onda su to kampovi. U svibnju su imali pad od 38 posto u noćenjima, no radi se o ukupno malim brojkama u odnosu na one koje se odrađuju tijekom ljeta.



Može se reći kako će kvalitetan smještaj ovog ljeta imati “bolju prođu” na tržištu. Tako primjerice u Lošinj Hotels&Villas kažu kako su zadovoljni dobrim bookingom za predstojeće praznično razdoblje krajem lipnja, koje započinje blagdanom Tijelova.Ostvareni booking je u skladu s planiranim brojkama, a za sezonu očekujemo rezultate na razini prošlogodišnjih, kažu na Lošinju.


Adriano Palman, direktor Kamping udruženja Hrvatske (KUH) pojasnio je kako Hrvatska danas ima ukupno 785 kampova u kojima istovremeno može primiti 248.522 osobe.


U ukupnim turističkim dolascima kampovi nose oko 16 posto, a u ukupnim noćenjima oko 22 posto hrvatskog turizma.


– Hrvatski kampovi su danas postali veoma kvalitetni, te je veoma interesantan podatak da smo po ocjeni kampova njemačkog ADAC-a čak drugi. Po kvaliteti u Europi ispred nas su samo kampovi Nizozemske. Trenutno smo u povoljnoj situaciji i kada govorimo o cijenama kampiranja, gdje smo isto tako po analizi ADAC-a na 6. mjestu skupoće kampinga u Europi. Od naše direktne konkurencije, najskuplji su talijanski kampovi, prvi po skupoći, a na četvrtom mjestu su kampovi Španjolske, rekao je Palman.


Ključne brojke


Govoreći o ovoj turističkoj godini, dodao je kako je kamping započeo dobro i u razdoblju od 1. siječnja do 1.svibnja ostvareno je čak 8 posto više noćenja, međutim, nakon toga je svibanj zbog veoma lošeg, hladnog i kišovitog vremena, dosta podbacio te je donio minus od 38 posto.


– Ali načelno, kroz to se vrijeme ipak ne ostvare ključne brojke koje bi mogle utjecati na cijeli tijek sezone, te je lipanj dolaskom toplog i lijepog vremena popravio rezultate. Tim tempom, očekujemo u sektoru ostvarenje prošlogodišnjih rezultata najkasnije do kraja lipnja te ulazak u glavnu sezonu na istoj lanjskoj razini. Glavna sezona, srpanj i kolovoz, će ove godine više nego ikada biti neizvjesni i borit ćemo se za svakoga gosta. Naime, ove godine imamo dvije stvari koje ne utječu samo na Hrvatsku, već je situacija potpuno jednaka u svim kampovima Mediterana – otvaranje nekih istočnih tržišta uzelo je manji dio kolača i u kampingu, i to u kontekstu segmenta mobilnih kućica, a s druge strane dešava se odgoda last minute rezervacija zbog očekivanja lijepog vremena na sjeveru Njemačke i Nizozemske i eventualne odluke da se godišnji odmor, zbog lijepog vremena, provede u domovini. Međutim, zbog blizine tržišta s jedne strane, a zbog značajnih ulaganja u poboljšanje kvalitete i proširenje ponude s druge strane, vjerujemo da će sezona proći dobro i da neće biti prevelikih oscilacija u odnosu na lani. Očekujemo nekoliko postotaka minusa, a ako dosegnemo lanjske brojke će biti odlično, kazao je direktor KUH-a, navodeći i jednu zanimljivost.



Irena Peršić Živadinov, direktorica Turističke zajednice Kvarnera, istaknula je kako je turistička godina počela iznimno dobro, do kraja travnja je bilo 4 posto više noćenja. Svibanj je donio velik minus u kampovima, od preko 40 posto, a u privatnom smještaju od 20-ak posto.– Naravno da je to uzrokovano i time što gosti kampova i privatnog smještaja ne plaćaju unaprijed, gledaju prognozu i zadnji čas odlučuju. Minus je bio minimalan u hotelima. Najave za samu sezonu su dobre, tu nema neke bojazni. Pogotovo ako uzmemo u obzir da smo za sada ukupno u odnosu na 2017. godinu primjerice 12 posto bolji. Naglašavam da je prošla godina bila jako dobra i da ti rekordi ne mogu rasti unedogled. Nama je cilj svakako pojačanje pred i posezone u čemu i uspijevamo, što se vidi iz rezultata koji su u tim razdobljima u zadnjih 12 godina povećani za čak 90 posto. Što se tiče glavne sezone, svakako se treba prilagođavati i ponudom i cijenama. Na Kvarneru intenzivno radimo na podizanju kvalitete iz godine u godinu, bitno je da se gostima pruži vrijednost za novac i da oni budu zadovoljni te vraćaju iz godine u godinu, istakla je direktorica TZ Kvarnera te navela kako istraživanja pokazuju da se Kvarner family puno bolje i duže popunjava. Kao i da je najduže popunjen smještaj s 5 zvjezdica, potom slijedi onaj s 4 zvjezdice, i tako dalje.– I koliko minusa imamo u dvije i tri zvjezdice u nekim subregijama, toliko su veliki plusevi u četiri i pet zvjedica, ukazala je direktorica županijskog TZ-a.


Naime, lani su uslijed iznimno toplog i lijepog vremena u špici sezone kampovi u Nizozemskoj i Njemačkoj imali nikad bolju turističku godinu. Što znači da su Nijemci i Nizozemci tijekom ljeta ostali u kampovima u svojoj zemlji.I hotelijeri koji su ulagali u kapacitete i podizali kvalitetu, unatoč kašnjenju bukinga, očekuju da će se ulaganja isplatiti.


Lucija Jukić, direktorica marketinga Jadrana Crikvenica kazala nam je tako da je ovogodišnja predsezona je u cjelini bila dobra, posebno njezin početak kada su uskršnji blagdani donijeli lijepo vrijeme i dobru popunjenost Jadranovih kapaciteta te posjećenost ugostiteljskim objektima.


– Nažalost, nastavak predsezone obilježile su, kao i svim hotelijerima na Jadranu, nepovoljne vremenske prilike, duga kišna razdoblja i ne previše toplo i ugodno vrijeme za to doba godine, pa je to imalo odraza na buking, odnosno posjećenost i rezultate. Trenutno su nam hoteli puni, što nas raduje. Imamo, među ostalim, vrlo zanimljive grupe gostiju poput mladih robotičara i malih nogometaša sudionika tradicionalnog Crikvenica Cupa. Sve to daje naslutiti da bi ovogodišnja sezona mogla biti u skladu s očekivanjima. U drugom dijelu lipnja, kada počinju školski praznici, te tri blagdana koja će mnogi građani spojiti u produžene vikende ili duže praznično razdoblje, u Jadranu očekujemo veći broj domaćih gostiju, te tradicionalno iz Slovenije koji su godinama orijentirani na ljetovanje na crikveničko-vinodolskoj rivijeri. Za sada bilježimo značajno povećanje broja rezervacija individualnih gostiju, posebno u zadnjih 10-ak dana. Za udarni dio sezone u srpnju i kolovozu, pak, buking nešto više kasni u odnosu na prošlu godinu, no vjerujemo kako će lijepo vrijeme i topli dani učiniti svoje. U hotelima i kampovima koji posluju u sustavu Jadrana učinjene su sve pripremne radnje te se nadamo uspješnoj sezoni. Dodatnu snagu i optimizam za buduće poslovanje daju mnogi učinjeni investicijski zahvati u hotelima i kampovima na poboljšanju kvalitete smještaja i povećanju razine kategorizacije, što je rezultat stabilnosti kompanije nakon lanjskog ulaska dvaju obveznih mirovinskih fondova – PBZ CO osiguranja i Erste plavog u većinsko vlasništvo Jadrana, te osiguranje sredstava za nova ulaganja i operativno poslovanje, rekla je Jukić.