Strah od novog zakona

Nakon prijetnje povlačenjem iz Australije, Google ima novi plan kako zaustaviti zakon koji bi ih skupo koštao

Tihomir Ivka

Foto: Reuters

Foto: Reuters

Australija je odlučila zaštititi svoje novinske izdavače tako da zakonom obaveže Google i ostale velike internetske igrače da plaćaju "paušal" za korištenje sadržaja lokalnih izdavača. Google je prvo pokušao zastrašiti australsku vladu, a sad sprema novi plan



Nakon što je australska vlada prva u svijetu odlučila zakonski zaštiti svoje novinske izdavače naplatom korištenja sadržaja prenesenog putem internetskih tražilica i društvenih mreža, Google traži načina kako da taj plan osujeti ili odgodi. Prvo je prije nekoliko dana zaprijetio da će blokirati rad vlastite tražilice u Australiji, a sad je jasno da radi na drugoj taktici.


Ova taktika s povlačenjem Googlea iz Australije ne može uspjeti, jer kad bi se to i dogodilo korisnici se ne bi odselili iz Australije da bi mogli nastaviti koristiti Google, prešli bi na neku drugu tražilicu kao što je Firofox, ili Microsoft Edge, koja ima sve više korisnika i više ne kaska tehnološki za Googleom.


Naime, kako javlja Reuters, Google će radije pokrenuti vlastitu slugu s lokalnim vijestima negoli plaćati paušalnu naknadu za prenošenje sadržaja drugima.




Potvrda da će Google pribjegnuti ovakvoj taktici ne bi li zaobišla zakonske obveze, stigla je od lokalnog medija s kojim je Google postigao dogovor o pružanju sadržaja, odnosno članaka iz usluge. Misha Ketchell, urednica The Conversation, glasila koje okuplja neprofitne izdavače „ozbiljnih“ vijesti, rekla je danas da im se Google obratio “kako bi nastavili raspravu o što skorijem pokretanju pokretanju proizvoda News Showcase, potencijalno u veljači. Radimo s njima na ovome. ”


Google, dakle, pokreće novi proizvod News Showcase već od sljedećeg mjeseca i on bi trebao biti neka vrsta partnerstva između izdavača i Googlea u pružanju kvalitetnog news sadržaja. Google gleda na stvari sasvim drugačije od australske vlade, na Googleovom blogu još prošlu jesen je Sundar Pichai, izvršni direktor Googlea, napisao da s 24 milijarde posjeta news portalima preko Googlea, oni čine uslugu novinskim izdavačima a ne obrnuto, milijardu dolara uloženih u News Showcase smatraju podrškom, a ne načinom da zarade još više od reklama mimo izdavača.


„Potpisali smo partnerstva za News Showcase s gotovo 200 vodećih publikacija iz Njemačke, Brazila, Argentine, Kanade, Ujedinjenog Kraljevstva i Australije. Publikacije uključuju nagrađivana nacionalna izdanja poput Der Spiegel, Stern, Die Zeit, Folha de S.Paulo, Band, Infobae, kao i regionalno i lokalno značajne publikacije poput El Litoral, GZH, WAZ i SooToday. Broj novinskih publikacija će rasti kako radimo na proširivanju News Showcasea u druge zemlje, uključujući Indiju, Belgiju i Nizozemsku“ – zapisao je još u listopadu Pichai.


U skladu s tim, Google je u potpisao ugovore o pružanju sadržaja sa šest malih australskih izdavača još prošle godine, uključujući tu i spomenuti The Conversation. Pokretanje projekta je nakon toga odgođeno, zbog regulatornih uvjeta, u vrijeme kada je australski regulator za zaštitu tržišnog natjecanja objavio nacrt prijedloga zakona po kojem bi tražilice morale plaćati „paušal“ za korištenje njihovog sadržaja. Prema planiranim zakonima, Google i društvene mreže moraju pregovarati o obvezujućim komercijalnim ugovorima s australskim izdavačima čiji sadržaj usmjerava promet na njihove platforme. Ako se ne uspiju dogovoriti, vlada će imenovati arbitra koji će to učiniti umjesto njih.


No, postavlja se pitanje koja je poanta Googlevog pokušaja da se komercijalno dogovori s izdavačima o ustupanju sadržaja preko News Showcasea, kad će zakon koji je u proceduri donošenje i dalje biti obvezujući za internetske gigante poput Googlea.


Objašnjenje je ponudio Derek Wilding, profesor na Tehnološkom sveučilištu u Sydneyu.
“Ako Google dokaže da se može dogovoriti s nekim izdavačima na komercijalnoj osnovi o pružanju sadržaja, tada mu je cilj pokazati da nema potrebe za zakonodavnom intervencijom.“ No, dodaje da ono što je povoljno za neke izdavače, za druge možda nije. Prije svega se tu misli na one najmanje s kojima Google vjerojatno neće imati interesa ulaziti plaćene aranžmane.


A upravo je to osnovni cilj australske vlade, ne zarada ili punjenje državnog proračuna, već zaštita nezavisnog novinarstva, koje s prelaskom s tiskanja na Internet gubi utrku s velikima u osiguravanja prihoda od reklama. Čak četiri petine online oglašavanja u Australiji otpada na Google i Facebook koji između ostalog takav rezultat ostvaruju – između ostalog – i na račun sadržaja koji proizvode lokalni mediji.