Novi Vinodolski - zaobilaznica od 6,5 kilometara trebala bi smanjiti gužve u ljetnim mjesecima / Foto S. DRECHSLER
Dosadašnja praksa na sličnim projektima pokazuje da početak radova vrlo često značajno kasni, čak i u slučajevima kada su za njihovo izvođenje osigurana sredstva iz europskih fondova. Najpoznatiji primjeri su izgradnja pristupnih cesta za Pelješki most i Državne ceste (DC) 403 u Rijeci
povezane vijesti
RIJEKA – Otvaranje ponuda za izvođenje radova na zaobilaznici Novog Vinodolskog još je jednom odgođeno, ponovno zbog žalbe na natječajnu dokumentaciju, potvrđeno je iz Hrvatskih autocesta, investitora ovog projekta, procijenjene vrijednosti 495 milijuna kuna. Otvaranje ponuda za izgradnju zaobilaznice Novog bilo je predviđeno još u studenom prošle godine, ali je bilo odgođeno zbog žalbe China Road and Bridges Corporation (CRBC), kineske tvrtke koja gradi Pelješki most. Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) odbacila je žalbu kineske kompanije, no postupak u DKOM-u trajao je gotovo mjesec i pol dana, nakon čega je bio određen novi datum otvaranja ponuda, za 25. siječnja.
Otezanje u nedogled
Otvaranje ponuda za projekt koji bi trebao uvelike smanjiti ljetne gužve u Novom i ubrzati putovanje Jadranskom magistralom prema jugu, ovoga je puta odgođeno zbog žalbe na natječajnu dokumantaciju tvrtke Izgradnja Zaprešić. Nova žalba, prema dosadašnjim iskustvima na sličnim javnim infrastrukturnim projektima, prolongirat će otvaranje ponuda za barem mjesec dana i to pod uvjetom da u međuvremenu ne bude novih žalbi.
Naime, prema sadašnjim propisima, žalbu na natječajnu dokumentaciju može, pojednostavljeno, uložiti bilo koja tvrtka u bilo kom trenutku, tako da nije isključeno kako će, čak i ako nova žalba bude odbačena, do novog datuma otvaranja ponuda stići nova žalba i time se cijeli postupak javne nabave otegnuti u nedogled. Iz HAC-a nisu htjeli komentirati žalbu uz obrazloženje kako ni inače ne komentiraju žalbene postupke u tijeku pred DKOM-om, ali dosadašnja praksa na sličnim projektima pokazuje da radovi vrlo često značajno kasne s početkom, čak i u slučajevima kada su za njihovo izvođenje osigurana sredstva iz europskih fondova. Najpoznatiji primjeri zadnjih godina su izgradnja pristupnih cesta za Pelješki most i izgradnja Državne ceste (DC) 403 u Rijeci, čiji je početak kasnio mjesecima u slučaju DC-403, odnosno godinu dana u slučaju pristupnih cesta za Pelješki most, upravo zbog mnogobrojnih žalbi na natječajnu dokumentaciju.
Velik dio zaobilaznice u tunelima i na vijaduktima
|
Izmjene zakona
Aktualan je slučaj žalbe CRBC-a na dokumentaciju za natječaj za izvođenje radova na izgradnji dvokolosiječne željezničke pruge između Zagreba i Karlovca, pri čemu se žalba Kineza dovodi u izravnu vezu s poništenim natječajem za koncesiju na novom kontejnerskom terminalu na Zagrebačkoj obali u Rijeci, na koji je CRBC dao najvišu ponudu, zajedno s dvije kineske tvrtke, od kojih je jedna Ningbo Zhoushan port company koja upravlja najvećom lukom u Kini i u svijetu. Valja napomenuti da su, u nekim slučajevima, žalbe podnosile tvrtke u stečaju, bez zaposlenika i ikakvih referenci u izvođenju sličnih radova. Ipak, sve je bilo u skladu s postojećim Zakonom o javnoj nabavi i procedurom DKOM-a. Upravo je taj Zakon bio jedna od glavnih tema na zadnjem kongresu Hrvatskog društva za ceste, održanom prije nešto više od godinu dana u Opatiji, gdje su redom svi uključeni, od investitora, preko izvođača, do ministra prometa Olega Butkovića, pozivali na izmjene zakona koji omogućuje bilo kojoj tvrtki da se žali u bilo kom trenutku provedbe postupka javne nabave, čime se postupci mogu protezati u nedogled.
– Dosad je najveći problem bio pronaći izvor financiranja. Sada kada imamo novac, moramo čekati više od godinu dana za provedbu natječaja. To je zaista frustrirajuće, rekao je tada Butković, pozivajući da se izmijene odredbe po kojima se tvrtke mogu žaliti, prvenstveno po pitanju višestrukog povećanja visine naknade koju tvrtke trebaju uplatiti prilikom žalbi, a koja sada iznosi oko pet tisuća kuna.
Dosad, međutim, prijedlog izmjena Zakona o javnoj nabavi, unatoč ozbiljnim kašnjenjima gotovo svih javnih infrastrukturnih projekata, nije upućen u saborsku proceduru.