Prizor iz 'Pulcinelle'
Balet riječkog HNK-a odabrao je koreografe Martina Chaixa i Giovannija Di Palmu kako bi obnovio umijeće plesanja na špici, predstavljajući time uvijek izazovan neoklasičan baletni stil
Neoklasični baleti »Apolon« i »Pulcinella« Igora Stravinskog u petak su premijerno izvedeni u HNK-u Ivana pl. Zajca – prvi u koreografiji Martina Chaixa, a drugi u koreografiji Giovannija Di Palme.
Balet riječkog HNK-a odabrao je ova dva koreografa kako bi obnovio umijeće plesanja na špici, predstavljajući time uvijek izazovan neoklasičan baletni stil. Riječ je o baletima koji su označili prekretnice u baletnom repertoaru i glazbenoj literaturi skladatelja koji je redefinirao baletni žanr 20. stoljeća.
Nakon poduljeg vremena riječki Balet ponovo je plesao uz orkestar Opere, pod ravnanjem Vladimira Fanshila. Baletima »Apolon« i »Pulcinella« Stravinski je revolucionirao glazbeni jezik, reducirajući golemi orkestar do minijaturnih proporcija.
Prateći izvorni libreto, kreacija koreografa Martina Chaixa temelji se na grčkom mitu o Apolonu i tri muze koje vodi na planinu Parnas. Tri muze su Terpsihora, koja predstavlja užitak plesa, muza Kaliope je kombinacija poezije i ritma, dok Polihimnija predstavlja mimu.
Chaix je kao dramaturški i emotivni dodatak razvio ulogu Leto, Apolonove majke, a dodao je i kor kao referencu na kor grčke tragedije. Martin Chaix potpisuje i minimalističku scenografiju, dok se kostimi Aleksandra Nošpala referiraju na Grčku i antiku. Time je stvoren vizualno pročišćeni okvir, u kojemu do izražaja dolaze tijela izvođača i koreografija.
Riječki Balet pozvao je velikog talijanskog koreografa Giovannija di Palmu, koji je »Pulcinellu« premijerno koreografirao 2017. u Sao Paulu, i to 100 godina nakon što je slavni baletni impresarij Sergej Djaghilev naručio glazbenu partituru od Igora Stravinskog i režiju od Léonida Massina za svoj čuveni plesni ansambl Ballets Russes.
Kao i originalna verzija, Di Palmina neoklasična koreografija donosi priču o Pulcinelli, liku iz talijanske commedije dell’arte, njegovoj djevojci Pimpinelli i četvero prijatelja.
U »Apolonu«, baletu u dvije scene, naslovnu ulogu Apolona plesao je Michaele Pastorini, a muze Kaliope, Polihimniju i Terpsihoru utjelovile su Ksenija Krutova, Maria del Mar Hernandez i Tea Rušin. Apolonovu majku Leto plesala je Marta Kanazir, dok muški kor čine Emanuel Amuchástegui, Daniele Romeo, Hugo Rodrigues i Svebor Zgurić.
»Pulcinella«, balet s pjevanjem u jednom činu, nastao je prema Giovanniju Battisti Pergolesiju. Riječ je o modernom umjetničkom djelu, utemeljenom na klasičnom obliku commedije dell’arte. Osim orkestra, tu su i tri operna solista – Ivana Srbljan, Marko Fortunato i Dario Bercich, koji su baletu dali novu dimenziju i novu boju zvuka ironično – arhaičnom pjesmom.
Pulcinellu izvodi Ali Tabbouch, Laura Orlić je Pulcinellina žena Pimpinella, Marta Kanazir pleše Prudenzu, a Rosetta je Marta Voinea Čavrak. Sudjeluju i Emanuel Amuchástegui, Daniele Romeo, Hugo Rodrigues, Andrei Köteles, Michele Pastorini, Svebor Zgurić, Tilman Patzak, Tea Rušin, Cristina Lukanec i Anca Nicoleta Zgurić. Scenografkinja i kostimografkinja u »Pulcinelli« je Petra Dančević Pavičić, a oblikovatelj svjetla u oba baleta je Saša Fistrić.
Premijerna publika ispratila je oba baleta dugotrajnim pljeskom uzvikujući ‘bravo’.