'Boja je radost'

Među radovima iz Zbirke Politeo u Studiju Moderne galerije “Josip Račić” izložena djela Salvadora Dalija i Andyja Warhola

Kim Cuculić, Hina

Andy Warhol, MM, sitotisak, 1967. / Foto GORAN VRANIC

Andy Warhol, MM, sitotisak, 1967. / Foto GORAN VRANIC

Izložba donosi izbor radova među kojima su i oni globalno popularnih umjetnika, poput Salvadora Dalija i Andyja Warhola. Sazdana je po osobnom estetskom ključu, koji se ne obazire na trendove i uvriježene vrijednosti



ZAGREB – Izložba »Boja je radost« bit će otvorena 14. siječnja u Studiju Moderne galerije »Josip Račić«, a donosi izbor radova iz Zbirke Politeo među kojima su i oni globalno popularnih umjetnika, poput Salvadora Dalija i Andyja Warhola. Prva ovogodišnja izložba Moderne galerije u skladu s pandemijskim mjerama neće imati klasično otvorenje, a može se razgledati do 7. veljače.



Zbirka slika, objekata i grafika Tonija Politea obuhvaća više od 400 djela domaćih i inozemnih umjetnika, a nastala je zahvaljujući njegovom sudjelovanju u međunarodnom kulturnom okruženju, neopterećenom investicijskim aspektima kolekcionarstva, ustvrdio je u predgovoru izložbe njezin kustos Branko Franceschi.
Prema njegovim riječima, sazdana je po osobnom estetskom ključu koji se ne obazire na trendove i uvriježene vrijednosti i koji u potpunosti odražava osobnost svog vlasnika.


Umjetnici


Na izložbi su zastupljeni umjetnici Yakov Agam, Arman, Philipe Berry, Corneille Beverlo, Boris Bućan, Christo, Salvador Dali, Gudmundur Erró, Jean-Michele Folon, Gilbert & George, Keith Haring, Shen Jingdong, Peter Klasen, Manabu Kochi, Jannis Kounellis, Kriki, Fernand Leger, Helge Leiberg, Karl Erik Lindström, Andras Markos, Patrick Moya, Mimmo Palladino, Michelangelo Pistoletto, Bernard Rancillac, Fukao Rikizo, James Rosenquist, Daisuke Samejima, Roger Selden, Antonio Segui, Jesus Rafael Soto, Haruhiko Sunagawa, Richard Texier, Victor Vasarely, Zlatan Vrkljan i Andy Warhol.



 


Duh i svjetonazor sakupljača


»Za osobe poput Tonija Politea sudjelovanje u umjetničkom okruženju je način postojanja punim plućima. Od umjetnosti i za umjetnost se živi, s umjetnicima se poslovno surađuje i druži, umjetnička djela se produciraju, razmjenjuju i u njima se uživa u svom privatnom prostoru. No taj život, iako primarno bipolarno vezan za domaću sredinu – zima u Zagrebu, ljeta u Starom Gradu na otoku Hvaru – ima intenzivnu internacionalnu dimenziju. Politea je široki raspon njegova rada u području likovnosti (sjetimo se da je bio jedan od prvih privatnih galerista i producent grafičkih mapa) vodio u globalna umjetnička središta gdje je kao žovijalni sugovornik i likovni zanesenjak, bez za nas tipičnih provincijskih hemunga, sklapao poznanstva, prijateljstva i suradnje. Na svoj način, Politeo je otjelotvorenje one međunarodne kulturne prakse zasnovane na ravnopravnoj suradnji koja nam suštinski nedostaje«, osvrnuo se Franceschi.



Franceschi dodaje da ta zbirka odražava duh i svjetonazor svog sakupljača, a svatko tko je jednom u životu bio u njegovu suterenskom studiju u zagrebačkoj Medulićevoj ulici bio je osvježen šarolikim kaosom umjetnina, memorabilija, dizajnerskih objekata, multipla, grafičkih listova, posveta, fotografija i živopisnim likom samog kolekcionara koji se svojim stilom savršeno uklapa u okruženje intenziteta gesamtkunstwerka.


»Koliko god Politeova likovna zbirka bila više proizvodom životnog puta i stila nego skupljačke strategije, ona jasno odražava modernistički estetski kod koji njeguje i po kojem ravnomjerno i bez diskriminacije uključuje umjetnine nastale u okruženju Iličkog placa s onima koje potječu s europskih, azijskih i američkih destinacija«, istaknuo je.


O Politeu


Toni Politeo (Beograd, 1951.) nakon završene Škole za primijenjenu umjetnost i Pedagoške likovne akademije, 1974. u Zagrebu postaje članom ULUPUH-a i profesionalni samostalni umjetnik. Kao grafički dizajner i vanjski suradnik radi na dizajnu plakata i ambalaža za klijente zagrebačkog Interpublica, a u Galeriji Forum radi prvu aukciju umjetničkih djela, koja postaje temelj za sve daljnje aukcije u Jugoslaviji i Hrvatskoj. Krajem sedamdesetih u renesansnom dvorcu pjesnika Petra Hektorovića u Starom Gradu na Hvaru otvara prvu privatnu galeriju u Jugoslaviji i cijelom socijalističkom bloku.


Među ostalim, bio je selektor izložbe »Naiva Art« održane u Sarajevu za vrijeme Zimskih olimpijskih igara 1984. godine, a u povodu 100. obljetnice prvog leta braće Wright u Zagrebačkoj zračnoj luci 2003. organizira međunarodnu izložbu Air Exhibition s 230 modela aviona oslikanih rukama umjetnika.


Kao galerist izlaže na međunarodnim festivalima galerista: Art expo, New York, 1981; Westfalenhalle, Dortmund, 1984.; SAGA 89., Grand Palais, Pariz; The 1st TIAS, Tokyo International Art Show, 1991.; ARS-ANTIQUITAS-FLORA, Ljubljana 1991.; ARCO, Madrid 1993.; Okinawa, Prefectural Museum of Art, Japan, 2008.; Shenzhen, Kina 2018. Galerija Politeo 1996. postaje Zbirka Politeo, a njezina je specifičnost izdavanje grafičko-bibliofilskih mapa – od kojih treba izdvojiti: Hommage Petru Hektoroviću u povodu 500. obljetnice rođenja, 1987.; Mare Nostrum – Zlatko Prica, 1988.; Hommage a Paris, 1989.; Boris Bućan – 30 najljepših plakata, 1990.; Papa u Zagrebu, 1994. i 1998.; Zlatna vrata Splita – Walter Valentini, 1995.; 1700 godina Splita, 1995.; Jakov Bratanić – Crkvice otoka Hvara, 1997.; Hommage Federico Garcia Lorca, u suradnji s 50 suvremenih umjetnika, 2004. Trenutačno radi na mapi posvećenoj Bertoltu Brechtu. Većina zbirke smještena je u dvorcu renesansnog pjesnika Petra Hektorovića na Hvaru. Toni Politeo živi i radi između Hvara i Zagreba. (Hina, K. C.)