Žilavi vinil

Prodaja gramofonskih ploča u Velikoj Britanije ide ka najboljem rezultatu u posljednjih 30 godina

Tihomir Ivka

Foto: iStock

Foto: iStock

Osim ploča, pandemija koronavirusa je zahuktala još jedan nostalgijom motiviran fenomen. Naime, prodaja audio kaseta porasla je u ovoj godini u odnosu na prošlu za velikih 85 posto



Ova će godina vjerojatno ostati zapisana kao najgora po mnogočemu od 2. svjetskog rata naovamo, zahvaljujući malom virusu koji je uspio baciti veliki svijet u recesiju, socijalno distancirati ljude na donedavno nezamisliv način, u starim demokracijama dovesti vlade do stadija da moraju uvoditi policijski sat. Kao i u svakoj krizi, dok nekima ne smrkne, drugima ne svane. Putovanja su out, pa propadaju turističke agencije, cestovni i avionski prijevoznici, dočim je sve online in. U pandemiji profitira industrija video igara, društvene mreže, online prodaja, streaming servisi…


Glazbena industrija je gubitnik u ovoj krizi prije svega zbog nemogućnosti održavanja koncerata i festivala, no neki segmenti ipak će pamtiti 2020. gotovo kao renesansnu.


Recimo, vinilna ploča koja je je bila na aparatima početkom 90-ih s pojavom CD-a i prijetilo joj je totalno izumiranje, no hladna digitalizacija depersonalizacija MP3 glazbe i foldera probudila je nostalgiju za osjećajem albuma pod prstima, vizualnog doživljaja velikog omota i obreda stavljanja  ploče na gramofon koji i dalje daje najtopliji i najprirodniji zvuk. U zadnjih 15-ak godina prodaja vinilnih ploča stabilno raste, a 2020. će, barem što se Velike Britanije tiče, biti najuspješnija godina za vinil još tamo od davne 1990.-e. Treba napomenuti da su Britanci uz Japance vjerojatno jedina nacija na svijetu gdje glazbena publika nikad nije skroz okrenula leđa vinilu.




Prema pisanju Guardiana, ovogodišnji prihod od prodaje ploča vjerojatno će probiti granicu od 100 milijuna funti što je najviše u zadnjih 30 godina.


U ukupnoj količini, očekuje se također veća prodaja od prošlogodišnjih 4,3 milijuna komada. Uspjeh je utoliko veći što su proljetos britanski dućani s glazbom morali zatvoriti vrata, sve se svelo na online narudžbe. A onda je u lipnju nakon ponovnog otvaranja krenulo. Kako je za Guardian rekao  Drew Hill, direktor Proper Musica, britanskog najvećeg nezavisnog distributera vinila i CD-a, rast prodaje od lockdowna do danas skočio je 250 posto.


Hill ima i logično objašnjenje ovog fenomena. Smatra da su ljubitelji moderne glazbe kompenzirali nemogućnost odlaska na velike festivale i koncerte kupovinom ploča. „Novac koji bi inače trošili na karte za koncerte, preusmjerili su na kupovinu vinila“ – mišljenja je Drew Hill.


Osim ploča, pandemija je zahuktala još jedan nostalgijom motiviran fenomen. Naime, prodaja audio kaseta porasla je u ovoj godini u odnosu na prošlu za velikih 85 posto.


S druge pak strane, CD se kao format sad nalazi u situaciji slobodnog pada. Kako je početkom 90-ih CD detronizirao LP ploče, tako je od početka milenija, prvo polako, a onda rapidno digitalna online MP3 glazba urušavala prodaju CD-a. Što se tiče Britanije 2020. godina bilježi pad od 30 posto u odnosu na prošlu godinu. Računa se da promet od prodaje CD-a neće premašiti 150 milijuna funti što je najgori rezultat još od 1987. godine dok je CD još bio svježa novotarija.


Što se tiče naslova, vrh prodaje vinila u 2020. drže reizdanja važnih albuma koje nove generacije glazbenih obožavatelja žele imati na crnoj ploči s rupom u sredini. Tako prvo mjesto drži remek-djelo brit-popa „(What’s The Story) Morning Glory?“  grupe Oasis, slijedi klasik Fletwood MacaRumours“, pa Amy Winehouse s „Back In Black“ i jedan od najvažnijih albuma 90-ih, NirvaninNevermind“. Od novih snaga, u prvih deset su indie prvaci Idles i pop zvijezda Harry Styles.