ŽRTVA RATNOG VIHORA

Crtice iz pomorske povijesti: “Ardor”, talijanski tanker 1943. bombardiran i potopljen pet milja sjeverno od Boke Kotorske

Danilo Prestint

Navečer 10. rujna, dok se spremao na ulaz u Boku, prema jednim izvorima tanker napadaju njemačke »štuke«, borbeni jurišni bombarderi Junkers Ju87, koje su poletjele iz baza u Hrvatskoj, no drugi izvori tvrde da su to bili saveznički bombarderi



Nedaleko ulaza u Boku Kotorsku, u rujnu 1943. godine potopljen je talijanski tanker »Ardor«, pri čemu su stradala dva člana posade iz naših krajeva, dok su se dva spasila.


Početkom Drugog svjetskog rata tanker je rekvirirala Regia Marina te je prevozio terete goriva iz talijanskih za luke sjeverne Afrike. Plovidbe su uglavnom bile mirne i prolazile su bez problema sve do 18. rujna 1941. godine, kada je »Ardor« tijekom plovidbe prema luci Taranto napadnut od britanske podmornice »H.M.S. Triumph« čiji je zapovjednik bio kapetan fregate Wilfrid John Wentworth Woods.


Zamjena identiteta


Greškom je »Ardor« identificiran kao tanker »Liri«koji je završio u rezalištu još 1935. godine. Prema podacima izdanja »British and Allied Submarine Operations in World War II«, na palubi broda nalazilo se nekoliko kamiona. »Ardor« je pratila torpiljarka klase Spica. Podmornica je ispalila tri torpeda s 2.290 metara daljine – pogodio ga je samo jedan, dok se tanker nalazio pet milja od rta Capo Colonna (drugi izvori, vjerojatno pogrešno, spominju Capo Cimiti i Capo Rizzuto). Wentworth Woods, nakon što je naglo zaronio, ubrzo se vraća na periskopsku dubinu i vidi da je tanker jako nagnut na lijevu stranu te da se usmjerio prema obali. Torpiljarka u međuvremenu baca 44 dubinske bombe, podmornica čeka trenutak da dokrajči tanker, no izgubi ga iz vida, a kad ga ponovno ugleda, predaleko je za novi napad. Iako teško oštećen, tanker vlastitim pogonom (po drugim verzijama uzeo ga je u tegalj tegljač »Teseo« uz pratnju torpiljarke »Orione«) dolazi do luke Crotone.




Tanker je popravljen i nastavlja plovidbe, no u međuvremenu SAD ulazi u rat, a s obzirom da je La Columbia ogranak američke kompanije Standard Oil/Esso, biva sekvestriran i dan na upravljanje tvrtki Azienda Generale Italiana Petroli (AGIP).


La Rochefoucauld

IMO: 5605201
Godina: 1920.
Brodogradilište: Bretagne, Prairie-au-Duc
GRT: 2.527 t
NRT: 1.413 t
DWT: 3.800 t
Dimenzije: 88,4×13,2 m
Pogon: triplex
Brzina: 10.0 čv
– 1934. »Ivo Matković« – Brodarsko poduzeće Eugen Matković, Split
– 1941. »Diocleziano« – Regia Marina
– 24. 9. 1943. bombardiran i nasukan na otok Biševo, stradalo 600-700 talijanskih vojnika
– 1946. odsukan i izrezan

Ujutro 11. travnja 1942. godine tanker isplovljava iz Trsta s teretom od osam tisuća tona nafte, ta količina predstavlja ukupnu količinu nafte koju Rumunjska isporučuje Njemačkoj u mjesec dana. Plovi Jadranom za Taranto uz pratnju brodova i zrakoplova. Dana 9. travnja na jednom sastanku Comando Supremo, talijanski admiral Luigi Sansonetti, izjavljuje da je »Ardor« najvažniji tanker koji trenutno plovi i objašnjava: »S obzirom na važnost transporta, učinit će se sve moguće da tanker prate najmanje dvije torpiljarke. »Ardor« je vrlo važan tanker, kapaciteta 14 tisuća tona, ali smo ukrcali samo osam tisuća, da ne šaljemo previše goriva samo s jednim brodom, da ne izgubimo previše goriva u slučaju torpediranja. Ta nafta je vrlo važna za front u Sjevernoj Africi, gdje ponestaje goriva…«
Koliko je situacija bila dramatična, opisuje i podatak da je postojala naredba da brod koji odlazi u brodogradilište zbog popravaka, mora dati svoje gorivo brodu koji ga zamjenjuje.


Dilema


U trenutku kapitulacije Italije 8. rujna 1943. godine, »Ardor« se nalazi u luci Raša odakle sljedeći dan isplovljava za Boku Kotorsku s dvadeset civilnih članova posade i mornaričkim telegrafistom Giovannijem Carboneom iz Comando Marina iz Pule koji se ukrcao u Raši. Navečer 10. rujna, dok se spremao na ulaz u Boku, tanker napadaju njemačke štuke, jurišni bombarderi Junkers Ju87, koje su poletjele iz baza u Hrvatskoj. Pogođen je, buknula je vatra, pola posade uključujući zapovjednika i upravitelja stroja je stradalo… Parobrod »Diocleziano« koji je slijedio tanker, uspio se domoći Kotora bez ijedne ogrebotine.


“Ardor”

Godina: 1927.
Tip: tanker
Brodogradilište:
Ansaldo San Giorgio, Muggiano
Novogradnja br.: 206
Vlasnik: »La Columbia«, Società Marittima per Trasporti di Petrolio e Derivati, Genova
Tona: 8960
Dimenzije: 143,4×19,2 m
Pogon: 2×4 cilindrični motor FIAT 2 SCSA, 2 osovine, 2 vijka, 2 vodocjevna kotla kotla
KS: 1.000
Brzina: 11,5 čv
Sudbina: 12. 9. 1943. bombardiran i potopljen od savezničkih zrakoplova 5 milja sjeverno od Boke Kotorske

Pokušaji uzimanja u tegalj su propali pa se »Ardor« nasukao nedaleko od Cavtata, a 12. rujna je ponovo napadnut od njemačkih zrakoplova i potopljen pet milja sjeverno od Boke (prema drugim izvorima nakon prvog napada brod se nasukao nakon dva dana pokušaja spašavanja).
Neki izvori, kao što smo naveli, tvrde da su to bili njemački jurišni bombarderi, a drugi saveznički. Tako »Dictionary of Disaster at sea during the age of steam« navodi: »Motorni tanker »Ardor« bombardiran je i potopljen od britanskih zrakoplova 12. rujna 1943. godine pet nautičkih milja sjeverno od Boke Kotorske«.


Jerko Tanfara, ronilac s Krapnja koji je sudjelovao u vađenju mnogih brodova u Jadranu, piše u jednom svom napisu: »Talijanski motorni tanker »Ardor«, luke pripadnosti Genova, potopljen je od savezničkih aviona bombama 12. listopada 1943. godine (!) sjeverozapadno of Molinta (!), zapadno-jugozapadno od kapele na Ilijinom brdu, cca 70-80 metara od obale«. Internetski portal www.wrecksite.eu također navodi da su tanker potopili britanski zrakoplovi. Moguće je da su obje inačice točne, jer su Nijemci bili saveznici Italije do prije nekoliko dana od događaja. No, najvjerojatnije saveznici nisu propustili da sebi pripišu potapanje tankera u – promidžbenom ratu. Prema pisanju Poverty Bay Herald u prvih sedam godina plovidbe tanker »Ardor« je prevalio gotovo pola milijuna nautičkih milja, a njegovi motori su radili ukupno 47 tisuća sati.


Rijetka meta


Prema nekim izvorima, lokalni stanovnici su se popeli na nasukani brod u potrazi za hranom (pronašli su nekoliko kolutova sira) upravo u trenutku drugog, mitraljeskog, napada – jedan je ubijen, a drugi je izgubio obje noge…


Žrtve

Od 21 člana posade, 11 je izgubilo živote, a među njima su bili i Liberato Dudich (Slobodan Dudić), otac Jure, ugljenar iz Šušnjevice, te Giuseppe Merconi (Josip Markonić), mladić iz Raklja. Član posade bio je i Federico Millevoi, mornar iz Sv. Nikole (Labin) koji se uspio vratiti u Italiju. Na brod se u Raši ukrcao vojni telegrafist (Regia Marina) Giovanni Carbone iz Pule.

Desetorica preživjelih domogla su se Kotora gdje je vladao kaos zbog kapitulacije Italije, a Nijemci su se približavali, pa je 15. rujna počela evakuacija parobrodima »Costantino Borsini« (izgrađen kao Sparta za Ugarsko-hrvatsko dioničko pomorsko parobrodarsko društvo iz Rijeke, kasnije »Srbin«), »Diocleziano« (izgrađen kao La Rochefoucauld, kasnije »Ivo Matković«) i »Fanny Brunner«, tankerom »Annarella« i manjim jedinicama.


Tako se spasilo oko šest tisuća ljudi, a ostali su pali u ruke Nijemcima. Od deset preživjelih s »Ardora«, četvorica su se ukrcala na tanker »Annarella« i stigla u Bari, trojica, među kojima i Federico Millevoi, uspjela su doći do Italije na drugi način, a dvojicu su Nijemci deportirali u Njemačku. Ranjeni konobar završio je u bolnici u Meljinama i nije poznata njegova sudbina (najvjerojatnije je deportiran u Njemačku).


Podrtina tankera »Ardor« danas se nalazi na dubini između 70 i 85 metara, nedaleko od Molunata, južno od Dubrovnika, i relativno je rijetka meta ronilaca, jer su vidljivi mnogi dijelovi koji su odavno nestali na često posjećivanim podrtinama.