Nova pravila

U PGŽ-u pozdravljaju odlazak “papira” u prošlost: ‘E-uputnice smo čekali punih šest godina’

Barbara Čalušić

Foto arhiva NL

Foto arhiva NL

Sve bolničke ustanove još su prije šest godina dobile sva potrebna novčana sredstva za informatizaciju poslovanja, pa se opravdano postavlja pitanje - gdje su pare



RIJEKA – Ministarstvo zdravstva polovinom rujna poslalo je liječnicima u primarnoj zdravstvenoj zaštiti uputu da s 1. listopadom papirnate uputnice u potpunosti zamjenjuju e-uputnice. Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje jučer je objavio da se umjesto papirnatih od 1. listopada u zdravstvenom sustavu primjenjuju eUputnice.


Više od 14 milijuna uputnica godišnje se generira u zdravstvenom sustavu, a dosad je to bilo 14 milijuna uputnica čije je tiskanje trošilo vrijeme medicinskih sestara i liječnika u primarnoj zdravstvenoj zaštiti. Predsjednik Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KoHOM-a) PGŽ-a dr.Leonardo Bressan kaže da su predstavnici KoHOM-a aktivno uključeni u ažuriranje i napredovanje Centralnog informacijskog sustava zdravstva Hrvatske (CEZIH).


– Ovo je trenutak koji čekamo, sada već šest godina, nakon što smo sudjelovali, ne samo u kreiranju e-recepta, već i stvaranju i organizaciji sustava e-uputnica, ističe Bressan.




No, problem s e-uputnicama je što nisu sve bolnice u Hrvatskoj umrežene u CEZIH. Prema preporuci ministarstva, liječnik ako ne može izdati e-uputnicu, mora kontaktirati ciljanu ustanovu i zatražiti termin za svog pacijenta. Bressan smatra da je to blasfemično, i to iz više razloga.


– Prvi je razlog taj što su sve bolničke ustanove još prije šest godina dobile sva potrebna novčana sredstva za informatizaciju poslovanja, pa se opravdano postavlja pitanje – gdje su pare. Drugi je razlog što su sve bolničke ustanove redovito, kapilarno, opetovano informirane, sve ove godine, o sustavu e-uputnica i o potrebi slanja e-nalaza, s obzirom na to da se radi o direktnoj stručnoj i profesionalnoj komunikaciji između izabranog doktora obiteljske medicine i njegovog konzilijarnog kolege u bolničkoj ili izvanbolničkoj sekundarnoj konzilijarnoj zdravstvenoj zaštiti. Treći je razlog ulazak Hrvatske u EU te prihvaćanje i obveza primjene Europske regulative o zaštiti posebno osjetljivih podataka kao što su zdravstveni i medicinski podaci naših pacijenata, GDPR-u. Četvrti je razlog da su sve bolničke ustanove ugovorom sklopljenim s HZZO-om obavezne to učiniti, jer za to svakog mjeseca i dobivaju novčana sredstva.


Peti je razlog što je već u veljači prošle godine Sabor usvojio Zakon o informacijama i podacima u zdravstvu, koji je od tada na snazi, koji vrlo precizno regulira to područje, pri čemu su sve zdravstvene ustanove i subjekti, ugovoreni s HZZO-om, u obvezi koristiti samo i isključivo sustav CEZIH-a Ministarstva zdravstva, nikako neke druge nezaštićene komunikacijske kanale ili protokole, navodi Bressan.


Kaže da on i njegovi kolege svoje pacijente upućuju u one ustanove koje imaju ugovor s HZZO-om i smatraju nedopustivim da svoje pacijente upućuju da neke oblike zdravstvene zaštite ostvaruju uz vlastiti dodatni trošak, jer su zdravstveno već osigurani.


– Naš stav liječnika primarne zdravstvene zaštite prema e-uputnicima izuzetno je pozitivan, ako će svi u sustavu koristiti takve alate na dobrobit samih pacijenata, u korist njihove veće sigurnosti u ostvarivanju potrebne zdravstvene zaštite, uz smanjivanje nepotrebnih troškova za cjelokupan sustav, a u konačnici i manju mogućnost izlaganja zaraznim bolestima, zaključuje Bressan.