Od utorka novi vozni red

AUTOTROLEJEVA ‘ČESTITKA’ ZA NOVU GODINU Standard prijevoza niži, ali će puno više koštati

Sanja Gašpert

Posebno je korekcijom pogođen riječki prsten / Snimio Roni BRMALJ

Posebno je korekcijom pogođen riječki prsten / Snimio Roni BRMALJ

Kako korigirani vozni red izgleda može se vidjeti na primjeru Kraljevice. Povećanje subvencije Autotroleju raste za 24 posto ukupno u tri godine, dok se opseg usluge u kilometrima smanjuje na 170.731 kilometara u 2020. što je smanjenje od 34 posto



RIJEKA  Prema obavijesti Komunalnog društva Autotrolej, u utorak, 7. siječnja na snagu stupaju novi vozni redovi javnog gradskog prijevoza, kako lokalnih, tako i županijskih linija, a koji će, ovisno o jedinici lokalne samouprave, smanjiti broj polazaka, odnosno kilometara, te s druge strane povećati subvencije općina i gradova.


– Novi vozni redovi rezultat su dogovora svih gradova i općina koji su, kako u vlasničkoj, tako i nevlasničkoj strukturi KD-a Autotrolej, što znači da su dogovorene i usuglašene izmjene na voznim redovima svih linija. Novi vozni redovi dogovoreni su, korigirani i optimizirani u skladu s raspoloživim financijskim sredstvima gradova i općina koje sudjeluju u njihovom sufinanciranju i to na način da je opseg usluge prilagođen raspoloživim financijskim sredstvima gradova i općina. Treba reći kako su novi vozni redovi usuglašeni i jednoglasno prihvaćeni na sjednici Skupštine Društva, ističu u KD-u Autotrolej.


Loše poslovanje


Neki će možda reći kako je ovaj potez opravdan s obzirom na to da se cijena autobusnih karata nije podizala već više od deset godina, isto kao i iznos subvencija jedinicama lokalne samouprave, dok se cijena energenata i rezervnih dijelova značajno podignula. Ipak, očekivano, čelni ljudi općina i gradova riječkog prstena nisu blagonaklono prihvatili smanjenje broja polazaka i kilometara, odnosno manji standard za svoje sugrađane, a uz to, još i povećanje subvencija Autotroleju, smatrajući glavnim razlogom takve politike loše poslovanje Autotroleja iz prethodnih razdoblja.Bakarski gradonačelnik Tomislav Klarić kaže kako je proteklih mjeseci KD Autotrolej slalo više prijedloga za pokriće gubitaka ali, ističe, u svemu nije bilo razvidno što, kako i koliko. Jako puno prijedloga, no sve je bilo u magli.
Novi autobusi Autotroleja i novi, na niže korigirani, vozni red / Snimio Roni BRMALJ


Novi autobusi Autotroleja i novi, na niže korigirani, vozni red / Snimio Roni BRMALJ




– Nismo htjeli potpisati aneks ugovora o pokriću gubitaka, jer se u njemu između ostalog nisu nalazili parametri o gubicima iz 2018. i 2019. godine, kao ni model poslovanja društva u 2020. godini. Potpisivanjem tog aneksa ugovora pristali bi bili i na dodatna smanjenja usluge prijevoza, što nismo željeli. Činjenica je da Autotrolej traži sve veće novčane subvencije, a istovremeno smanjuje kvalitetu usluge, smanjuje broj linija i kilometre. Simptomatično je da društva koje je osnovao Autotrolej, a riječ je o Poslovnim sustavima i Rijeka plusu, posluju s dobiti, neke od tih dobiti povlači Grad Rijeka, a Autotrolej koji ih je osnovao plaća usluge tim firmama i povećava svoj gubitak, kaže Klarić, dodajući kako je u proračunu za 2020. godinu Grad Bakar morao osigurati 2.530.618 kuna, što uključuje i trošak povećanja plaća i prekvalifikacije djelatnika, što je za 365.618 kuna više nego u 2019. godini, a istovremeno se smanjuju usluge za približno trideset posto.


– Uz sve to, još plaćamo i kredite za otplatu novih autobusa u iznosu većem od 300 tisuća kuna. Pitam se što bi se dogodilo s voznim parkom i koliki bi bili naši troškovi da Vlada Republike Hrvatske preko resornog ministarstva nije omogućila povlačenje bespovratnih sredstava za nabavku novih autobusa, kaže gradonačelnik Klarić.


Tomislav Klarić / Foto Marko GRACIN


Tomislav Klarić / Foto Marko GRACIN



Podsjeća kako je Grad Bakar, da bi zadržao kvalitetu usluge prijevoza na bakarskom području organizirao vlastiti prijevoz putem Komunalnog društva Dobra i vlastitim autobusima pokrenuo lokalni gradski prijevoz za sva bakarska naselja i područje Industrijske zone Bakar na Kukuljanovu, koji je za sve korisnike besplatan.


Alternative nema


Načelnik Općine Jelenje Robert Marčelja kaže kako je Općina Jelenje proteklih nekoliko mjeseci prošle godine provela u iznalaženju rješenja kako da zadrži standard javnog prijevoza na jelenjskom području.


– Stanje na tržištu je takvo da kada su se definirali vozni redovi, da bi zadržala postojeći standard, Općina Jelenje je, kao i ostale jedinice lokalne samouprave, morala izdvojiti dodatna sredstva, kratko rečeno – standard će biti manji, a koštat će nas više. Pojednostavljeno to znači manje linija, manje kilometara, a više novca. Nažalost, to je realnost. Trenutne alternative nemamo. Rjeđi su polasci i povratci, ali se pazilo na špice, polazak i dolazak iz škole i na posao. Uz to, kao i ostale jedinice lokalne samouprave subvencioniramo i autobusne karte dijelu naših mještana i tako doprinosimo boljem standardu. U 2020. godini u našem proračunu osigurali smo 1,1 milijun kuna za Autotrolej, što je 350 tisuća kuna više u odnosu na proteklu, 2019. godinu, kada je to izdvajanje iznosilo 850 tisuća kuna, kaže Marčelja. Dodaje kako je Općina riješila sve dugove prema Autotroleju koje je napravila prethodna vlast, a koji su iznosili oko 900 tisuća kuna. Dio dugova riješio je povjerenik Vlade RH, a dio mi, tako da je to sve riješeno, ističe Marčelja.


Robert Marčelja / Snimio Sergej DRECHSLER


Robert Marčelja / Snimio Sergej DRECHSLER



Načelnica susjedne Općine Čavle Ivana Cvitan Polić kaže kako subvencija za Autotrolej ove jedinice lokalne samouprave u tekućoj godini iznosi 1,8 milijuna kuna, što je, dodaje, više nego ikada do sada, a kilometara skoro upola manje nego u primjerice 2018. godini.


– Pazili smo da se ne ukidaju najjače linije, da svi imaju pokriven cijeli dan, ali naravno, takav pad u kilometrima svakako će se osjetiti. Više puta smo apelirali na potrebu drugačije organizacije javnog prijevoza, od uvođenja kombi prijevoza za rubne dijelove općine gdje je broj putnika minimalan, pa do presjedanja u Čavlima, što je u dobrom dijelu već u primjeni. Osim ovih troškova, naš općinski proračun će u budućim godinama teretiti i obveza pokrivanja gubitaka poduzeća iz prethodnih godina, što je dodatni alarm za hitne promjene u cjelokupnom sustavu javnog prijevoza, ali i načina isplata prijevoza radnicima, cijene parkiranja, subvencioniranja karata i slično, kaže Cvitan Polić.


Ivana Cvitan Polić / Foto Damir ŠKOMRLJ


Ivana Cvitan Polić / Foto Damir ŠKOMRLJ



S obzirom na blizinu Rijeke, Općina Kostrena jedna je od rijetkih kojoj je smanjena subvencija za Autotrolej, ali zbog manjeg broja kilometara.


– Nama se smanjuje opseg usluge kao i ostalima, međutim, s obzirom na novi način obračuna, došlo je i do određenog smanjenja subvencije i jedni smo od rijetkih. Ipak, mislim da je problem što smo smanjili standard javnog prijevoza do granice ispod koje se više ne može ići. Pitanje je kako će to funkcionirati jer smanjenje standarda, smanjenje linija, dovest će i do smanjenja broja putnika, što nije dobro. Najveći problem je što se smanjuje nivo usluge pa se postavlja pitanje kako je takav javni prijevoz dostupan putnicima. Inače, Općina Kostrena u ovoj je godini za Autotrolej osigurala sredstva na razini prošlogodišnjih, točnije 1.973.000 kuna, ali će nam subvencija biti manja za oko 200 tisuća kuna. Međutim, samo zbog obračuna po kilometru, jer smo blizu Rijeke, kaže načelnik Općine Kostrena Dražen Vranić.


Dražen Vranić / Foto  Vedran KARUZA


Dražen Vranić / Foto Vedran KARUZA



Teški pregovori


Gradonačelnik Kraljevice Dalibor Čandrlić kaže kako su smjernice poslovanja Autotroleja za 2020. godinu donesene na 14. sjednici Skupštine održanoj 30. prosinca prošle godine, nakon, dodaje, nekoliko mjeseci teških pregovora i »iscrpljivanja«, a također definirani su postupci kojima će se pokriti gubici iz prethodnih godina, 2018. i 2019.


– Prema navedenom planu, poslovanje se »racionalizira« na način da se smanjuje opseg usluge i povećavaju subvencije koje uplaćuju jedinice lokalne samouprave. Vatrogasna mjera sastoji se u povećanju subvencija JLS-a u ukupnom iznosu od 29.847.000 kuna za razdoblje od tri godine (2018., 2019. i 2020.), dakle blizu deset milijuna kuna godišnje ili 21,8 posto, dok se istovremeno smanjuje opseg usluge u kilometrima s 9.084.801 u 2018. na 7.729.015 kilometara u 2020. godini, što je smanjenje od 15 posto. Na primjeru Kraljevice događa se povećanje izdataka Grada, odnosno subvencije od 24 posto ukupno u tri godine ili konkretno ukupno 718 tisuća kuna, dok se istovremeno opseg usluge u kilometrima smanjuje s 258.003 iz 2018. na 170.731 kilometar u 2020. godini, što predstavlja smanjenje od 34 posto. Navedena povećanja subvencija predstavljaju u stvarnosti pokrivanja gubitaka poslovanja, a tek u manjem dijelu pokrivanje povećanja plaća deficitarnog kadra, odnosno vozača autobusa, smatra Čandrlić.


Dalibor Čandrlić / Foto Roni BRMALJ


Dalibor Čandrlić / Foto Roni BRMALJ



Nadalje, kaže, vrlo je očito kako je loše poslovanje Autotroleja iz prethodnih razdoblja došlo sada na naplatu i kako se nije na vrijeme ušlo u srž problema, a nažalost, ne čini se to niti ovim mjerama.


– Štoviše, osobno izražavam bojazan kako se navedenim mjerama ulazi u »spiralu loših vijesti« iz Autotroleja, jer smanjenje usluge i povećanje subvencije su mjere administrativno-kozmetičke naravi koje će imati za posljedicu smanjenje standarda i mogućnosti prijevoza, posljedično i konzumenata, odnosno putnika, koji su i sada na razini tek nešto većoj od 20 posto popunjenosti. Zbog navedenog nisam bio afirmativan prilikom glasanja za ovakve mjere kojima se smanjuje standard prijevoza našim građanima i istovremeno diže subvencija. Ne mogu biti afirmativan niti prema planiranju gubitaka unaprijed od strane KD-a Autotrolej, što je izvan svake poslovne logike, ciljeva i uobičajene prakse, pogotovo u svjetlu činjenice nama nepoznatog i dosad nama neargumentiranog poslovnog odnosa tvrtke Rijekaplus koja iskazuje pozitivno poslovanje kroz pristojnu godišnju dobit, s Autotrolejom kao gubitašem, na način »outsourcinga« servisiranja autobusa. Nisam afirmativan niti prema načinu obračuna po kojem, primjerice liniju 29, subvencionira isključivo Grad Kraljevica, kao da je dolazak naših stanovnika u Rijeku jedini i isključivi interes nas kao jedinice lokalne samouprave, ističe Čandrlić.


Smatra kako je sasvim očito kako će ove mjere imati trenutni efekt »držanja glave iznad površine« i kako su Autotroleju potrebne korjenite i strukturne reforme. Hoće li za to biti volje, znanja i čvrstine, pokazat će vrijeme. Osobno nisam preveliki optimist i u suradnji s ostalim JLS-ima u okruženju odgovorno i detaljno razmatramo mogućnosti i opcije u slučaju daljnjih loših vijesti iz Autotroleja. Na kraju, navedeni sam aneks okvirnom ugovoru o uslugama u javnom interesu i osiguranju javnog prijevoza koji obuhvaća gore navedene mjere ipak potpisao. Nepotpisivanje bi, naime, ugrozilo nabavku novih autobusa na plin putem EU fondova, odnosno vrlo bi izvjesno imalo za posljedicu ozbiljne penalizacije, koje bi kao trošak u konačnici pale »na leđa« i proračune jedinicama lokalne samouprave, kaže Čandrlić.


Što se tiče Općine Klana, izmjene su minimalne jer su posljednje od prije nekoliko godina donijele drastično ukidanje linija, kaže načelnica Općine Klana Željka Šarčević Grgić.


Željka Šarčević Grgić / Foto Vedran KARUZA


Željka Šarčević Grgić / Foto Vedran KARUZA



– Ove nove izmjene uglavnom se odnose na nedjelje i blagdane, a školski i radnički »polasci« nisu se dirali, što je i bio jedan od mojih zahtjeva. Inače, subvencija Autotroleju za ovu nam je godinu povećana u odnosu na lani, i u 2020. iznosi blizu milijun kuna, kaže Šarčević Grgić.


Dodaje kako je ona Autotroleju iznijela prijedlog uvođenja minibuseva, s obzirom na raštrkana naselja, a i na činjenicu da se s ovog područja ne vozi puno putnika busevima. Predložila sam da Općina Klana bude pilot-projekt te mi je rečeno kako će prijedlog razmotriti, kaže Šarčević Grgić.



Raspored vožnje po novom voznom redu građani mogu pronaći na mrežnim stranicama KD-a Autotrolej, https://www.autotrolej.hr/ te na oglasnim prostorima na autobusnim stajalištima. Neke od promjena na gradskim linijama su sljedeće: linija 1B – mijenja trasu na način da prometuje od Delte preko Ulice Drage Gervaisa (trasa linije 9) do Strmice i istom trasom natrag do Delte. Ukida se dio trase do Tower centra; linija 3 – ponovno prometuje starom trasom Delta – Šumci – Grbci; linija 3A – ponovno se uvodi na nekadašnjoj trasi Jelačićev trg – Bezjaki (uključujući i polaske do OŠ Zamet); linija 8A – korigirana na način da je spojena s linijom KBC Rijeka – KBC Sušak; linija 9 – korigirana na način da je djelomično spojena s linijom 1B (Ulica Drage Gervaisa), ukida se dio linije 9 kroz Dragu do Sv. Kuzma; linija KBC – mijenja trasu na način da u smjeru istoka ne ulazi u KBC Sušak, nego prometuje kroz Kampus (pokriva dio trase linije 8A); noćna linija 101 – korigirana na način da je djelomično spojena s linijom 102 (Trsat), a ukinut je dio linije prema Marčeljevoj Dragi; noćna linija 102 – djelomično spojena s linijom 101 na način da u smjeru zapada prometuje preko Trsata.



Ima i sitnih izmjena


– Mještanke i mještani su nam na prvom mjestu pa je Općina Viškovo kao jedan od suvlasnika Autotroleja prihvatila prijedlog Skupštine KD-a Autotrolej o povećanju godišnje subvencije za gotovo milijun kuna. U voznom redu usuglašenom u rujnu, a koji stupa na snagu sljedeći tjedan, došlo je do sitnih izmjena, ali ono što je najvažnije, nismo smanjivali broj linija. S osnove subvencije od 2,7 milijuna kuna došli smo na 3,5 milijuna kuna, kaže načelnica Općine Viškovo Sanja Udović.


Dodaje kako je viškovskom proračunu to značajan i izazovan iznos koji svake godine raste. Osim toga, nastavlja Udović, planirali smo i pokriće gubitka na koji smo obvezni kao jedan od suvlasnika. Malo je reći da nas brine kamo ide Autotrolej jer svake godine košta sve više, a razina usluge se ne povećava, ističe Udović.


Sanja Udović / Foto  Marko GRACIN


Sanja Udović / Foto Marko GRACIN



Kastavski gradonačelnik Matej Mostarac smatra kako nikad nije dobro kada se smanjuju postignuti standardi, »iako za takvo stanje postoje i realni razlozi«, Uprava KD-a Autotrolej mora uložiti dodatne napore i utvrditi dodatne mjere u smjeru racionalnijeg i ekonomičnijeg poslovanja, a sve s ciljem zadovoljenja potreba svojih putnika u idućem razdoblju. Nadam se da smanjenje broja vožnji za područje Grada Kastva od oko 8,5 posto neće izazvati veće poremećaje u javnom gradskom prometu. Naime, broj kilometara na godišnjoj razini će se smanjiti s 488.402 kilometra u prošloj na 446.789 kilometara u 2020. godini. No, kroz ovu korekciju voznog reda odrađena je i reorganizacija linije 18 i 18b, na način da će od sada linija 18b prometovati do Brnčića, a dio polazaka kružit će preko Jardasa, Viškova, Kudeji i Krajevca te je prilagođen potrebama školske djece koja polaze Osnovnu školu »Milan Brozović« u Kastvu – kaže Mostarac.


Dodaje da se nastojalo maksimalno prilagoditi potrebama učenika, studenata i radnika, a ukoliko se u razdoblju korištenja ipak utvrde određene veće anomalije, odradit će se dodatne korekcije voznog reda.


Matej Mostarac / Foto Sergej DRECHSLER


Matej Mostarac / Foto Sergej DRECHSLER