Povratak u školu

U Liburnijskim školama organizacija nastave još u zraku, nikad nisu imali tako neizvjesnu situaciju

Marina Kirigin

Prvašići na početku prošle školske godine / Foto Marko Gracin

Prvašići na početku prošle školske godine / Foto Marko Gracin

Liburnijske škole dobro su se »naoružale« dezinfekcijskim sredstvima, a ravnatelji škola osmislili su opcije za početak nastave u skladu s postojećim uvjetima, no ti prijedlozi o načinu provođenja nastave još moraju proći određene instance



Puno je još nepoznanica kada je u pitanju početak školske godine. Ravnatelji škola su osmislili opcije za početak nastave na Liburniji u skladu s postojećim uvjetima. Međutim, takvi prijedlozi još moraju proći određene instance.


Zato će početkom sljedećeg tjedna većina ravnatelja sjesti za stol prije svega s djelatnicima škole, a onda i s osnivačima škola i predstavnicima lokalnih stožera kako bi se donijela konačna odluka.


Vršiteljica dužnosti ravnateljice opatijske OŠ »Rikard Katalinić Jeretov« Milana Međimorec kaže da se u opatijskoj školi razmatra nekoliko opcija. Škola je nabavila dezinfekcijske uređaje kojima će se svakog dana dezinficirati prostori. Kupljeni su otirači, nabavljen dovoljan broj sapuna i ostalih sredstava. Međimorec kaže kako su protiv covida »naoružani« te da roditelji mogu biti mirni.


Kombinirani princip




– Imamo nekoliko opcija. Stajališta smo da se djeca trebaju vratiti u škole – što je i preporuka – jer sama nastava učenicima pruža pravo znanje. Naša matična škola sastoji se od dvije zgrade te smo odlučili rasteretiti manju zgradu u Voloskom na način da učenici četvrtih razreda prijeđu u veću zgradu u Opatiji. Automatski se time dobiva više prozračnosti u Voloskom i olakšava funkcioniranje nastave.


U matičnoj školi postoji mogućnost da svi učenici budu u svojim učionicama, imamo ih dovoljan broj, dakle može se poštovati princip »balončića«. Opcija koja nam se poprilično sviđa je kombinacija rada u školi i nastave na daljinu.


Četvrtaši i mlađi učenici ne bi ušli u tu priču, oni bi na nastavu odlazili konstantno, uvijek u jednoj smjeni i u jutarnjim satima. Peti i sedmi razredi bili bi u jednoj smjeni, a šesti i osmi u drugoj. Te smjene viših razreda bi se izmjenjivale.


Npr. učenici petih i sedmih razreda bi bili u školi, a taj tjedan bi šestaši i osmaši imali nastavu na daljinu. Kada bi učenici bili u školi, učilo bi se novo gradivo, a tijekom nastave na daljinu bi se utvrđivalo gradivo koje su učilo u školi.


Takva nastava otvara prostorne mogućnosti jer bi na jednom katu bila dva ili tri razreda. O toj opciji intenzivno razmišljamo – na velikoj kvadraturi mali broj djece. Ujedno nudi i mogućnost da se dio izbornog programa provede u školi, i to po istom principu – nastava izbornih predmeta jedan bi tjedan bila u školi, a drugi online.


Kombinirana nastava bila bi dobra i za zajednicu. Ne bi bilo pritiska na autobusne prijevoznike, niti potrebe za uvođenjem dodatnih linija – objašnjava v.d. ravnateljice.


– Koristit ćemo najveće učionice, površine iznad 55 kvadrata, jer se u takvom prostoru može ostvariti najveća moguća distanca. Razmak neće moći biti metar i pol, ali će biti pristojan.


Dvadeset i sedam učenika ne može imati takav razmak u 55 kvadrata – oslikava situaciju Međimorec dodajući da je namjera uvesti i samo jedan veliki odmor u trajanju 20 minuta, i to onaj za marendu.


Spasonosni novi aneks


Matuljska OŠ »Dr. Andrija Mohorovičić« školsku godinu započet će svečano. Toga dana službeno bi se trebao otvoriti novoizgrađeni aneks matične škole čiji je osnovni cilj bio organizacija nastave u jednoj smjeni.


Epidemiološki uvjeti još bi mogli omesti dugogodišnju želju mnogih matuljskih školaraca i njihovih roditelja da nastava bude samo u jednoj smjeni. Ipak, kako kaže ravnateljica škole Astrid Massari, za sada je plan da svi učenici budu u istoj smjeni.


– Plan nam je podijeliti matičnu zgradu, sada veću za aneks, na dio kojim će se koristiti isključivo oni u razrednoj nastavi, i na dio koji će koristiti predmetna nastava. Razredna nastava bit će u starom dijelu zgrade na prizemlju i prvom katu, a predmetna će koristi sve učionice u novom dijelu zgrade i drugi kat.


To znači da ih nećemo miješati. Sigurno je i to da razredna nastava neće nositi maskice, a za predmetnu ćemo naručiti platnene maskice i za učenike, i za učitelje. Svaki učenik će dobiti više komada i bit će perive.


Opcija koja se čini najizglednija je da će svi biti skupa u razredu s maskicama. Učenici u predmetnoj nastavi neće seliti iz učionice u učionicu, već će stalno biti u istoj, matičnoj učionici. To će biti po principu »balončića«, bit će međusobno nedodirljivi, neće se miješati grupe.


Izbornu nastavu ćemo organizirati na način da će biti grupe čiste. Isto tako neće biti dozvoljen izlazak iz škole u vrijeme odmora. Marenda će se naručivati gotova. Oni učenici koji su uobičavali sami kupovati marendu, to više neće moći jer neće moći izlaziti iz škole, što znači da će morati marendu nositi sa sobom.


Osigurat ćemo sve uvjete da nam se djeca ne miješaju po hodnicima. Ispred škole će se sastajati svatko na svom punktu i po njih će doći predmetni učitelj i uvesti ih u školu. Isto tako, djeca će se morati preobuvati u školi, imati šlapice, papuče…


Od Županije smo dobili sredstva za platnene maskice, naručeni su dezinficijensi, sredstva za higijenu i čišćenje. Radimo na tome da djeci osiguramo sve moguće epidemiološke uvjete – objasnila je Massari.


Kako spojiti »balončiće«


Lovranska OŠ Viktora Cara Emina djeluje na tri lokacije i u novu školsku godinu kreće u jednoj, istoj smjeni.


– Učenici jednog razreda će biti stacionirani u jednoj učionici, a učitelji su ti koji će mijenjati učionice. Imat će različito vrijeme ulaska u školu i različito vrijeme za marendu. Za svakog učenika predmetne nastave i za svakog učitelja škola je naručila dvije platnene maske, što će financirati škola i Županija.


Bit će malo problema oko izbornih i izvannastavnih aktivnosti, odnosno tamo gdje se kombinira više razrednih odjela, ali namjeravamo da takvi programi budu online. Mi imamo pet različitih ulaza u školu tako da nećemo imati problema.


Nabavili smo donacijom fizičke dezinficijense na ulazu i svaki razred imat će svoje dezinfekcijsko sredstvo – rekla je Iva Erceg, ravnateljica škole uz napomenu da se preporuča da se marende uzmu od kuće, ali će škola kao i dosad naručivati marende koje će biti zapakirane i dočekati učenike u razredu.


Najotvorenije pitanje je pitanje produženog boravka. Princip »balončića« kojim je zapravo zabranjeno oformiti novu skupinu iz više »balončića« (razreda), što bi bilo potrebno kada je produženi boravak posrijedi, ne ostavlja mnogo mogućnosti onima koji upravljaju školama da sami riješe problem.


To dovodi u probleme i lokalnu samoupravu koja financira rad produženog. Drugim riječima, ne budu li dozvoljena spajanja »balončića«, bilo bi nužno zaposliti novi kadar, a ne bude li to financijski moguće, produženi boravak kao usluga nudit će se samo učenicima najnižih razreda.


– Sastavljanje skupina je zabranjeno, osim ako nam Stožer ne odobri da pojedince iz više različitih skupina spojimo u jednu skupinu u produženom boravku. To je trenutno u procesu i treba tek vidjeti hoćemo li dobiti zeleno svjetlo, treba vidjeti koliko će u tim uvjetima biti interesa za produženi boravak – rekla je Erceg, a Međimurec dodala kako oni nemaju mogućnost zapošljavati nove učitelje, već kako bi to trebao učiniti osnivač.


– Za produženi boravak imamo dvije opcije. Pokušat ćemo pronaći način da se čim više djece upiše u produženi kako bi mogli zadržati čiste cjeline jer se djeca ne smiju miješati, zaključila je Massari.


U Brešcima još nedefinirano


Četvrta liburnijska OŠ, ona »Drage Gervaisa« u Brešcima, za sada također nema definiran početak nastave u novoj školskoj godini. Ravnateljica Dijana Valentin zamolila je, s obzirom na mnoge specifičnosti škole, za još poneki dan strpljenja.


– Tražimo i dodatne epidemiološke informacije. Vjerujem da ćemo prve informacije moći najranije dati 2. ili 3. rujna – rekla je Valentin.


Školska kuhinja ostaje


Opatijska školska kuhinja funkcionirat će i dalje. Blagodat koju opatijska škola ima je vlastita kuhinja u kojoj se svakodnevno pripremaju svježe namirnice od privatnih dobavljača, kontroliranog porijekla.


Učenici bi dobivali marendu u učionicama, ne bi dolazili u kontakt tijekom odmora, a blagovaonica bi se pripremila tako da učenici ručaju na preporučenoj distanci, kaže Međimorec, ističući preporuku da učenici nižih razreda ne nose zaštitne maske, a vezano uz nošenje maski u višim razredima, posavjetovat će se s lokalnim stožerom.