Foto Roni Brmalj
Na trodnevnu probnu vožnju kreće se u subotu, a primopredaja novogradnje Kanađanima, prema riječima direktora Edija Kučana, trebala bi se dogoditi oko 15. rujna, što je u ugovornom roku
povezane vijesti
Glavna skupština »3. maja« bavila se 2019. godinom koju je riječki škver zaključio sa 114 milijuna kuna gubitka. Bila je to teška godina za trećemajce koji su sve do lanjskog rujna i prvog kredita od 150 milijuna kuna bili bez plaća i na korak do stečaja koji je izbjegnut nakon što je Vlada u kolovozu stala iza plana nastavka proizvodnje u riječkom brodogradilištu.
Bivšem direktoru Maksimilianu Percanu, koji je do svojeg uhićenja u ožujku prošle godine vodio riječki škver, Skupština jučer nije dala razrješnicu, a da svoje dužnosti nisu obavljali u skladu sa zakonom i Statutom društva odlučeno je i u slučaju bivših članova Nadzornog odbora – Veljka Grpca, Marinka Brgića i Elvisa Pahljine, koji također nisu dobili razrješnicu.
U riječkom brodogradilištu ovih je dana sve u znaku priprema za probnu vožnju Algominog samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta.
Nova ponuda
Pomoćni motori »Algoma Intrepida« već danima bruje brodogradilištem, a na trodnevnu probnu vožnju kreće se sutra, u subotu – doznajemo od direktora »3. maja« Edija Kučana koji očekuje da će završno ispitivanje brodskih sustava u uvjetima plovidbe proteći u najboljem redu.
Na glavnoj palubi 198 metara dugačkog »Intrepida« i jučer je vrvjelo kao u košnici, završavaju se zadnji detalji na brodu koji u ovoj finalnoj fazi izgleda uistinu impresivno i kvalitetno napravljen.
Primopredaja novogradnje Kanađanima, prema Kučanovim riječima, trebala bi se dogoditi oko 15. rujna, što je u ugovornom roku. Za brodogradilište koje je gotovo godinu dana bili klinički mrtvo, sve do spasnosne kreditne injekcije prošle jeseni, ovo je velika stvar, tim više što su špicu posla uspjeli odradili u uvjetima prvog panedmijskog vala korone i gospodarskog lockdowna.
Čini se da je kanadski brodar već sada vrlo zadovoljan, kako odrađenim poslom na »Intrepidu«, tako i poštovanjem ugovornog roka jer od Kučana doznajemo da je s njihove strane stigla ponuda za još jednu novogradnju.
»Intrepid« bit će, podsjetimo, drugi brod, sister-ship, koji je »3. maj« izgradio i koji će ploviti u Algominoj floti, a na trećemajskom navozu još je jedna njihova bivša novogradnja. Riječ je o novogradnji 527, također samoiskrcavajućem brodu za prijevoz rasutih tereta, koji je nešto većih dimenzija, odnosno duži je za 24 metra.
Na toj je novogradnji odrađeno oko 30 posto posla i mogla bi biti završena do veljače 2022. godine, za kada Kanađani pokazuju interes da bi je željeli imati u svojoj floti, no oko toga tek predstoje konkretniji razgovori.
Radovi na »Santiagu«
Uz izradu i opremanje sekcija za trup novog Scenicovog luksuznog polarnog kruzera, presliku »Eclipsea« koji je na vezu na riječkom lukobranu, u trećemajskom brodogradilištu polako se zahuktavaju i radovi opreme tankera »Santiago« koji je predviđen za isporuku u srpnju iduće godine i za koji je Vlada koncem travnja ove godine izdala jamstvo za kredit u iznosu od 29,8 milijuna eura, koliko su troškovi završetka ovog tankera, nosivosti 50.000 dwt-a.
Tanker za prijevoz nafte, naftnih prerađevina i kemikalija s trećemajskog je navoza porinut još u listopadu 2016. godine i potom je otegljen u pulsko brodogradilište, gdje se trebao završno opremiti.
Međutim, na ovom se brodu u Puli nije odradilo ništa i samo je skupljao hrđu na vezu sve dok koncem prošle godine nije dotegljen nazad u Rijeku, ali tek nakon što je »3. maj« platio milijunski iznos za vezarinu i skladištenje opreme Uljanik brodogradilištu u stečaju.
»Santiago« je jedina novogradnja iz knjige narudžbi bivše Uljanik grupe za koju kod raskida ugovora država nije morala platiti ništa, na račun protestiranih državnih jamstava jer je brod građen sredstvima »3. maja«.
Na njemu je sada hipoteka Ministarstva financija jer ga je riječko brodogradilište moralo založiti kao osiguranje za kredit od 150 milijuna kuna. Sa španjolskom kompanijom Marflet ugovoren je za cijenu od 34 milijuna dolara.
Za treću postojeću novogradnju, koja je u najvećem stupnju gotovosti, a radi se o brodu za prijevoz automobila, »3. maj« će moći ući u pregovore s potencijalnim kupcima tek nakon što država, odnosno Ministarstvo financija, kao glavni razlučni vjerovnik, napravi prijeboj potraživanja s obzirom na to da se ova novogradnja, koja je izgrađena i porinuta na trećemajskim navozima, vodila kao Uljanikova, pa je danas formalno dio stečajne mase ovog krovnog društva propalog holdinga.
Kako doznajemo, u riječkom brodogradilištu kontinuirano se obavljaju i manji poslovi za takozvana treća lica i upravo je jučer s kooperantom talijanskog Fincantierija, Itaquom, potpisan ugovor za izradu novih 120 tona sekcija.
Itaqua je postala praktički stalni poslovni partner trećemajcima jer je u proteklih godinu dana za ovu talijansku firmu u »3. maju« odrađeno poslova u ukupnoj vrijednosti od oko 1,5 milijuna eura.
Povrat državi i namirenje dijela kredita
Ugovor za završetak ove novogradnje u »3. maju« s kanadskom brodarskom kućom Algoma, njegovim originalnim naručiteljem, potpisali su početkom rujna prošle godine, nakon čega je Vlada odobrila državno jamstvo za kredit u iznosu od 26 milijuna eura, potrebnih da se brod završi.
Sam brod ugovoren je za cijenu od 36,5 milijuna dolara, što znači da će »3. maj« od uplate brodovlasnika na primopredaji vratiti tih 26 milijuna eura, državi njezina jamstva, a od ostataka namirit će se i jedan dio od onih 150 milijuna kuna iz prvog kredita, koliko je riječko brodogradilište dobilo da bi moglo pokrenuti proizvodnju.