Kruzeri i korona

Više zaraženih, više otkazanih krstarenja: Mali brodari Jadrana bore se s padom rezervacija

Alenka Juričić Bukarica

Foto Damir Škomrlj

Foto Damir Škomrlj

Stalno smo u komunikaciji s gostima koji su rezervirali i idemo tjedan po tjedan naprijed, kažu iz opatijskog Katarina linea. Proteklog tjedna stvari su se pomakle, vidimo da se buking polako kreće, ističu iz ID Riva toursa



Za sada je krenuo manji dio flote malih kruzera na Jadranu, njih 15-ak posto, reći će Arsen Ercegović, predsjednik Hrvatske udruge privatnih brodara HGK, dodajući kako su prvi počeli ploviti 20. lipnja.


– Vozi se otprilike na pola kapaciteta, to su uglavnom gosti koji su bukirali ranije i jednostavno nisu otkazali. Nadamo se da će se kroz kraj srpnja i tijekom kolovoza pokrenuti još neki buking i da će naše kolege, koji do sada nisu uopće isplovljavali, također nešto odraditi, kazao je Ercegović, navodeći kako su na brodovima uglavnom gosti s bližih tržišta poput Njemačke, Austrije ili Švicarske. Brodari koji su imali većinom goste s daljih tržišta i koji su oslonjeni na aviolinije, u većem su problemu jer su ta tržišta otpala.


– U najboljem slučaju i mi koji smo malo ranije počeli, odradit ćemo čisto za preživjeti zimu, a i radimo i za ukupnu sliku hrvatskog turizma, da pokažemo da brodovi plove. A gosti su zadovoljni, nemaju razloga biti nezadovoljni.




Čak su u prednosti s obzirom na to da u ovoj situaciji, s obzirom na to da se plovi s manjim kapacitetom, imaju veći komfor, manje su gužve po lukama, dodao je predsjednik Udruge navodeći kako brodari strahuju kako će se situacija s koronom, ako se produži do prosinca ili početka 2012., odraziti i na iduću sezonu.


Međutim, unatoč krizi, rijetko tko daje jeftiniji vez u luci. Kako doznajemo, državne lučke uprave su izašle u susret, međutim, županijske nemaju sluha da bi smanjile svoje cijene.


Otkazi rezervacija, sukladno vijestima o epidemiološkoj situaciji u Hrvatskoj, svakodnevica su s kojima se svakodnevno bore i agencije za mali kruzing na Jadranu među kojima su najveće opatijska Katarina line te minhenska ID Riva Tours.


S kakvim sve ograničenjima se susreću agencije, pojasnila je Anamaria Hauptfeld Schweitzer, voditeljica segmenta kruzinga u opatijskom Katarina lineu.


Preporuke za krstarenja


– Situacija se mijenja iz dana u dan. Kao što se mijenja broj zaraženih, tako se mijenjaju i rezervacije. Primjerice, 25. srpnja smo imali iz Opatije na polasku 15 putnika, i to na jednom od naših ekskluzivnih brodova.


To je nerentabilan broj putnika, ali odlučili smo odraditi polazak. Međutim, u međuvremenu je belgijska vlada Hrvatsku uvrstila na narančastu listu, i automatski nam je otpalo osam putnika. Isto tako, za jesen smo imali najava više grupa iz Velike Britanije, međutim, prije nekoliko dana je njihova vlada donijela preporuku za krstarenja.


Većinom se to odnosi na velike kruzere, ali smo samim time i mi potpali pod ovu preporuku i putnik s kruzera ne može uplatiti putno osiguranje, a ako se tu razboli, neće mu biti pokriveni troškovi liječenja. Osim toga, tu su i otkazi letova i slično.


To su neke stvari koje nas koče i kod putnika koji žele doći. Tako da se iz dana u dan nešto mijenja i jako je teško raditi. Svjesni smo da ćemo nešto morati odraditi uz puno troškova, ali uvijek se nadamo da će biti bolje.


Isto tako u međuvremenu smo imali i storna nekih gotovo sigurnih grupa iz Austrije i Njemačke. To jako ovisi o informacijama oko epidemiološke situacije u medijima. Mi smo stalno u komunikaciji s gostima koji su rezervirali i idemo tjedan po tjedan naprijed, ispričala nam je Hauptfeld Schweitzer istaknuvši kako u cijeloj situaciji veseli činjenica da gosti koji su ipak stigli na kruzing, kućama odlaze s odličnim dojmovima.


U ID Rivi, koja je prva krenula s brodovima, i to 20. lipnja, prošlog su mjeseca imali obećavajući buking. Međutim, potpuno opuštanje u Hrvatskoj oko izbora i povratak većih brojki oboljelih vlastitom krivnjom, odjeknuli su na tržištima.


Otkad je bilo jasno da će se iz Njemačke u Hrvatsku moći nesmetano putovati, dnevno su imali 20-ak novih gostiju dnevno. Da bi se izvukla sezona, s obzirom na to da je proljetni period izgubljen, računalo se da će se buking dignuti na 50-ak ljudi dnevno što bi bilo dovoljno da se poravna izgubljeno.


Objavom da se kreće, ploveći na nekim brodovima s 40 do 60 posto kapaciteta, dalo se signal da je sezona krenula i da se plovi. Situacija je išla dobro do kraja lipnja, dok su početkom srpnja najprije Der Spiegel, a onda i drugi objavili članke o porastu broja novooboljelih u Hrvatskoj, »Balkan je eksplodirao« i »Je li moguć odmor u Hrvatskoj?«


Jasno, počeli su otkazi rezervacija, neki nisu odustali, ali je prestao novi buking. Stizalo je dnevno po tek nekoliko rezervacija.


Negativni napisi


– Prve reakcije naših gostiju su vrlo pozitivne i one donekle ublažavaju ova negativna pisanja medija koja su, nažalost, na nas sve imale utjecaja. Tu je najvažnije sačuvati stoičku izdržljivost i ići naprijed.


Mi reagiramo, međutim vidi se da se dogodilo nešto i da su mediji dosta navijački nastrojeni. Isto tako, tu su i velike kompanije, poput TUI-ja koji nastoji zaposliti svoj TUI Fly i promovirati Tursku te Majorcu koja je najveći biznis njemačkih touroperatora.


I mi smo, odjednom, kao ružno pače. Predstavništva HTZ-a u Frankfurtu i Münchenu, kao i naš diplomatski kor je dobro reagirao. Nakon prvog šoka, već u tjednu prije i nakon izbora u Hrvatskoj, smo napravili velik i aktivan PR.


Istovremeno, raduje me da istovremeno naši gosti pišu da su bili jako zadovoljni putovanjem i hvale mjere na našim brodovima. Proteklog tjedna stvari su se pomakle, vidimo da se buking polako kreće.


Ako bi te priče stale i situacija se ustabilila, vjerujem da bismo mogli doći u situaciju da nešto pokrenemo i zabijemo još jedan gol, pojašnjava Selimir Ognjenović, prvi čovjek ID Riva toursa navodeći kako u ID Rivi s uz puno pažnje i brige pokušavaju sa svima razgovarati i objasniti im kakva je situacija.


– Onoga trenutka kada čovjeka hoćete ohrabriti s nečim što je gotovo poznato da nije istina, a vi tvrdite da je istina, onda gubite glavni argument, a to je povjerenje. Tko god kaže da opasnosti nema, s njim neću razgovarati.


Ali tko kaže da u ovoj opasnosti moramo biti vrlo oprezni i da pokušava napraviti sve najbolje da zaštiti gosta i sebe, on pokazuje ozbiljnost i odgovornost. Mi držimo na brodovima stroge mjere, nama se gosti opuste, ali posade ne.


Sa sigurnošću nema igre, iako se mi svi igramo sa sigurnošću. Mi smo se u početku, u ožujku i travnju i sami iznenadili svojom odgovornošću i imali smo povijesnu mogućnost da budemo šampioni.


Naime, nikad prije se o nama nije govorilo da smo ispred Italije, Španjolske, Turske ili Grčke. Došli smo na prvu liniju i svi su nam davali šansu. Međutim, htjeli smo zgrabiti sve, otvoriti sve granice, računajući Nijemci će pohrliti k nama, zaboravljajući da Nijemac jako dobro gleda kamo ide i kako će tamo biti… I što nam se desilo?


Vodili smo s 3:0, sada smo na 3:4, i svi navijaju da nam se zabije još jedan gol. Najviše bole upravo ti autogolovi koje smo si sami zabili, slikovito je poručio ovaj turistički znalac, uz ostalo dodavši – maskica na licu je poruka, njome kažemo, ja želim zaštititi vas i molim vas da i vi štitite mene.


Dojmovi gostiju najbolja reklama


U aktualnom trenutku dojmovi onih koji su boravili u Hrvatskoj i upravo se vratili s godišnjeg odlična su preporuka i reklama. Naši su sugovornici s nama podijelili neka od pisama njihovih putnika.


Gošća iz Hrvatske, krstarila je na brodu Katarina linea: »Počela bih s kompletnom ocjenom krstarenja koja je od 0 do 10 jednako 10. Sve je bilo izvrsno. Bilo nam je to (suprugu i meni) jedno od najljepših putovanja uopće.


Inače, obišli smo preko 50 zemalja svijeta i bili na 6 kontinenata… Ne mogu navesti ni jednu negativnu stvar, nešto što bih poboljšala. U svakom trenutku sve je bilo na svom mjestu. Sama ruta puta bila je jako dobro osmišljena…«


Gost iz Erdinga, krstario na ID Rivinom brodu: »Ne postoji ništa čime smo bili nezadovoljni. Riva team je bio savršeno pripremljen i uvijek prijateljski. Što se tiče korone, sve je bilo poduzeto da mi gosti bez straha boravimo na brodu i uživamo u putovanju…


U manjim mjestima pojedini restorani ne rade, ali to nije velik problem. U svim ugostiteljskim objektima se pazilo na nas, dezinficirali smo ruke i bilo je moguće održati distancu… Ljudi s kojima smo razgovarali su nam ostavili dojam povjerenja.«