Tijekom godine vidjeli smo da je zastupljenost stripa u Rijeci slaba, a mislimo da Rijeka definitovo zaslužuje jedan ovakav festival. Očekivanja su velika, ali ja sam uvijek optimist, kaže jedan od organizatora festivala Svetozar Nilović
Tijekom vikenda Rijeka je bila domaćin prvog vlastitog međunarodnog festivala stripa pod nazivom “Rijeka dobrog stripa”. Organizatori su se potrudili složiti bogati trodnevni program s pregršt zanimljivih događanja i ugostiti neka od najvećih imena hrvatskog stripa.
– Na ideju o festivalu došli smo nakon prošlogodišnjeg tjedna stripa u Peek&Pokeu, gdje smo imali izložbu radova Dubravka Matakovića, a sve je završilo koncertom njegovog benda “Septica”. Tokom godine vidjeli smo da je zastupljenost stripa u Rijeci slaba, a mislimo da Rijeka definitovo zaslužuje jedan ovakav festival. Očekivanja su visoka ali ja sam uvijek optimist – rekao nam je Svetozar Nilović iz muzeja Peek&Poke.
-Žao mi je što, zbog problema u tisku, neće biti premijerno predstavljeno hrvatsko izdanje kultnog stripa Inkal izdavača Fibre kao što smo planirali. Smatram da će to, uz ovogodišnji fenomenalni Makarski festival stripa (MaFest), biti jednan od najznačajnijih događaja za strip ove godine, kaže Svetozar Nilović.
U petak oko podneva, uz tortu sa prvom, velikom rođendanskom svijećom, u Peek&Pokeu (ne)službeno je otvoren festival. Tortu su razrezali gosti festivala – dva legendarna strip-crtača, Igor Kordej i Branislav Bane Kerac s kojima smo imali priliku napraviti izrazito zanimljiv i zabavan intervju. Na otvaranju su dodjeljene i nagrade za prethodno održani strip-natječaj. Organizatori su za tu priliku odlučili dodatno financirati nagrade i sva tri prvonagrađena stripa dobila su jednaku nagradu od 1000 kuna, nakon što je žiri “teškom mukom od 15 radova koji su zadovoljavali sve kriterije morao izdvojiti samo tri”, rekao je Igor Kordej na dodjeli. Opušteno, neformalno i u prijateljskoj atmosferi. To je bila odlika prvog a i svih ostalih događaja.
Izložbe na svakom koraku
Čak pet izložbi stripova na četiri gradske lokacije upriličeno je za trajanja ovog festivala. U Peek&Pokeu na otvaranju festivala izloženi su bili najbolji od pristiglih radova sa nagradnog natječaja a organizatori su obećali postaviti i prva tri na internet stranice. Isti dan u 21.30 otvara se i među starim računalima svoje mjesto nalazi izložba radova splitskog strip-autora i basiste Daleke Obale Borisa Hrepića Hrepe koji je te večeri u Peek&Pokeu održao i koncert sa svojim blues bandom Sunnysiders.
Zidove knjižare RiBook, jednog od partnera festivala, krasile su table s radovima poznatog riječkom autora, karikaturiste i ilustratora Ivana Miškovića. Radilo se o selekciji iz njegovog prepoznatljivog serijala 1xcrno koji već 15 godina kontinuirano izlazi u Novom listu. Izložbi kao i otvorenju festivala nazočio je i sam Miško s kojim se uvijek može opušteno popričati.
Organizatori, sudionici i mnogi posjetitelji za trajanja festivala ponosno su nosili simpatične bedževe različitih veličina i stripovskih motiva koje je za prilike festivala dizajnirao Ivan Mišković. Bedževe se moglo kupiti na burzi stripova po cijeni od 5 kuna za mali odnosno 7 kuna za veliki.
Postaviti izložbu belgijskog stripa u belgijskom pubu “Brasserie As” zvuči kao odlična i savršeno prikladna ideja no postaviti table iza stolova za jelo i uz prozore iza separea nije baš najzgodnije rješenje. Izložbu je otvorio Bane Kerac s par riječi o belgijsko-francuskoj školi, danas najutjecajnijoj i najvećoj strip produkciji. Pored tabli Riđobradog većinu izložbe čine radovi Hermanna Huppena, slavnog belgijskog autora poznatog po serijalima Jeremiah i Bernard Prince ali u novije vrijeme serijom grafičkih novela kojima je, kaže Kerac, zanatski doživio drugi zenit karijere.
U Galeriji Palach, koja je poslužila kao predvorje burzi stripova, svoje radove izložili su riječki dvojac Damir Steinfl i Enver Krivac. Steinfl i Krivac, kao i Vančo Rebac, pripadaju novijoj generaciji autora klasičnog underground stripa i Palach se pokazao kao savršen dom za seriju uistinu raznolikih radova i tehnika.
Subota navečer u Art kinu Croatia bila je rezervirana za premijeru filma Lavanderman ali i za otvaranje izložbe ilustracija Igora Kordeja. Radi se ilustracijama za naslovnice različitih strip-izdanja i knjiga koje je autor napravio tijekom godina i kako sam kaže, odmak su od klasičnog stripa ali također mu predstavljaju veliko zadovoljstvo. Izložbu je otvorio urednik Kulture Novog lista Miljenko Marin podsjetviši da je ovo treći put da Kordejevi radovi izlažu u Rijeci i izrazio želju za postavljanjem punokrvne retrospektive radova autora.
Filmske projekcije i premijera
Da ne bi sve ostalo samo na stripovima, pobrinuli su se Art kino Croatia i klub Palach projekcijama prigodnih filmova. U Palachu su se mogle vidjeti projekcije trash filmova Zagor i Komandant Mark turske produkcije kao i kultni animirani film Heavy Metal, baziran na istoimenom francuskom i američkom fantasy magazinu, za koji su stripove crtali mnogi svjetski ali i domaći autori. Ovaj mini-ciklus projekcija stavljen je pod zajednički naziv “Strip Obscura”.
Art kino odlučilo se na nešto ozbiljniji i manje obskurniji pristup. U petak je prikazan međunarodno nagrađivani Marjane Satrapi “Persepolis”, nastao prema autobiografskoj grafičkoj noveli iste autorice o njezinom djetinjstvu i odrastanju u Iranu. Subota poslijepodne bila je rezervirana za sjajni srpski animirani film “Technotise – Edit i ja”, strip-autora i ilustratora Alekse Gajića, radi se o nastavku njegove popularnog strip serijala Technotise kao i o prvom srpskom dugometražnom animiranom filmu snimanom u četiri tehnike animacije, inspiriran japanskim animeom.
Lavanderman je strip scenarista Tonija Favera i crtača Vanče Rebca. Vančo nam je rekao da je sve scenaristova ideja koja se kod njega pojavila par godina prije stripa i razvila u “vjerojatno dovoljno priča za 300 brojeva stripa”. Tri su epizode do sad izašle od kojih je prva rasprodana i doživila reizdanje. U subotu navečer riječka je publika nazočila premijeri dokumentarca o ovom misterioznom junaku sa Jelse na otoku Hvaru. U pravoj maniri superjunačkih franšiza, pored stripa i filma, za trajanja festivala moglo se kupiti Lavanderman majice, jastuke, privjeske od lavande i slično. Premijeri filma nazočili su auori Toni Faver, Vančo Rebac, redatelj Zvonimir Rumboldt, glavni glumac Damir Markovina kao i frontman Leta 3 Zoran Prodanović Prlja koji se pojavljuje u filmu u gostujućoj ulozi.
Za kraj filmskog djela festivala, u nedelju se održala projekcija nagrađivanog filma “Živi i Mrtvi” redatelja Kristijana Milića, također velikog zaljubljenika u strip a film je poslužio kao svojevrsno zatvaranje prethodno održane tribine na temu Balkansko ratno pismo – trokut film/strip/knjiga. Sve projekcije osim Lavandermana bile su besplatne.
Tijekom vikenda se moglo “užicati” majstore Kordej i Kereca za potpis ili crtež. Najveći fanovi s nestrpljenje su čekali u redu dok su autori ispunjavali želje i s lakoćom na papir izvlačili neke od svojih najpopularnijih junaka. Našla se tu Cat Claw, Billy The Pljuc, nekoliko Vamova, Crnac iz Srca Bitaka kao i mnogih drugih
Predstavljanje albuma
U prostoru male i simpatične knjižare RiBook predstavljeno je nekoliko novih strip izdanja. Izdavačka kuća Libellus na festival je došla sa po dva nova albuma Martina Mysterea i Skrivenog lica, svi u tvrdom uvezu i dostupni po festivalskoj cijeni od 90kn.
Drugi dan festivala, knjižaru su još uvijek krasile Miškove table a ovaj put na stoliću i mapa radova mladog autora i umjetnika Vanče Rebca. Vančo je u RiBooku imao “opuštenu prezentaciju začinjenu ugodnom kapljicom” njegovog prvog strip albumu “Persistant Stains”, kojeg je još 2008. izdao AKC Attack. Album je kolekcija radova od 2000. do 2008., dio neobjavljenih a dio ranije izdan u strip magazinu Komikaze. Iako je bilo tek nekoliko prisutnih Vančo je bio opušten i zadovoljan u društvu Jovana Gvere, strip izdavača i direktora Vojvođanskog strip vikenda. Mali prostor knjižare ubrzo se popunio prethodno dolasku Igora Kordjea i promociji njegova albuma “Vam”.
Moderator Zoran Kušvar vodio je prezentaciju koja se razvila u razgovor s autorom u koji se kasnije uključila i publike. Od priče oko nastanka i originalnih izdanja Vama do aktualnosti albuma u današnje vrijeme i osvrta na trenutnu političku situaciju, američku filmsku i strip produkciju i druge serijale na kojima trenutno radi.
Nove tehnologije i ratna pisma
Za trajanja festivala održane su i dvije zanimljive tribine: prva u subotu u Peek&Poke-u na temu novih tehnologija u stripu a druga na Arci Fiumani pod nazivom Balkansko ratno pismo. S obzirom na izostanak većine najavljenih sudionika, prva tribina bila je više dijalog između Branislava Keraca i Helene Bulaje, multimedijalne umjetnice, animatorice i redateljice, o razlikama između stripa i filma (prema Banetu strip crtači su previše ljeni za crtanje animacija), da bi se s vremenom i prisutni uključili u razgovor i malu raspravu o filmovima rađenim prema stripu gdje Bane, koji ne drži puno do Batmanovih ekranizacija, najviše voli Fantoma za kojeg kaže da je super ekranizacija ali “gdje li su samo našli Billya Zanea za glavnu ulogu”. Generalni zaključak bio je da nove tehnologije mogu puno olakšati radni proces, pomoći i proširiti umjetnički doseg dokle god se ne koriste čisto za imitaciju.
Nimalo manje zanimljiva bila je i tribina o ratnoj tematici u domaćem stripu, filmu te književnosti. Sudionici ove tribine bili su riječki književnik Zoran Žmirić, autor romana “Blockbuster”, redatelj filma “Živi i mrtvi” Kristijan Milić, strip-autor Igor Kordej i urednik kulture Novog lista Miljenko Marin a moderator cijelog događaja bio je Zoran Krušvar. U jednosatnoj raspravi povučene su paralele između ratnog stripa i filma gdje u oba slučaja financijska podloga određuje sam pristup radu kao i promociju istog. Uz primjere Milićevog filma Živi i Mrtvi i Hermannovog stripa Sarajevo Tango kojeg je u Hrvatskoj izdala riječka kuća Adamić navedena su sjajna žanrovska ostvarenja koja su slabo prošla kod domaće publike koja, po Kordejevu mišljenju, bježi od realnog sagledavanja rata koji uvijek ima isti mehanizam i posljedica je sustavnog marketinga. Tribinu je najbolje zaključio jedan od posjetitelja riječima da “nije bitno da li je film subjektivan i zauzima strane dokle god je dobar”.
Porođajne muke
Prethodno promociji “Vama” trebao je svoj album “Herlock Sholmes” predstaviti i Jules Radilović, legendarni autor i jedan od najavljenih gostiju festivala. To se nažalost nije desilo pošto je, kako nam je rekao Zoran Žmirić, zbog zdrastvenih teškoća bio prisiljen otkazati pojavljivanje. Festivalu zbog privatnih problema nije nazočio ni Frano Petruša, autor stripa “Papak” koji je trebao održati i strip radionicu za najmlađe. Na njegovo mjesto junački je uskočio Igor Kordej kako ne bi razočarao 30 najmlađih osnovnoškolaca OŠ Turnić te se radionica ipak održala u prostorijama dječje knjižnice Stribor. Za najmlađe je u prostorijama Peek&Pokea održana i predstavam “Batman i Spiderman” u izvođenju Dječje igraonice Žirafa a radionicu je imala i Helena Bulaja.
Ne može se reći da je porod prvog riječog festivala stripa protekao bez muke. Od dva najavljena gosta koja su bila prisiljena otkazati pojavljivanje do generalnih problema i kašnjenja u organizaciji. Na određenim događanjima prisutne moglo prebrojati na prste. Ipak, organizatori su zadovoljni odazivom. Satnica je bila možda i malčice preambiciozna s nekoliko događaja u istim terminima a voljeli bi da su izložbe održane u adekvatnijim prostorima i bile većeg volumena. No, s obzirom na kratki pripremni rok od svega dva mjeseca i više smo nego voljni progledati im kroz prste posebice pošto su i mimo zakazanih, druženja s autorima protekla izrazito srdačno a cijeli festival održao se u familijarnom tonu uz viceve i puno priče o filmovima, knjigama te naravno, stripu. Nadamo se da će sljedeća godina biti pomnije planirana s još uzbudljivijim programom i gostima i da će strip u Rijeci uistinu zaživjeti onako kako bi i trebao