Cijeli je posao godinu i pol dana bio »na ledu« zbog skandala s preplaćenim riječkim bukobranima i sudskog spora između Dalekovoda i »Autoceste Rijeka-Zagreb«
RIJEKA Solarna elektrana na riječkoj obilaznici počet će proizvoditi električnu energiju za manje od mjesec dana, jer će sredinom prosinca konačno početi korištenje panela ugrađenih na tunel dug 352 metara, koji je postavljen prije nekoliko godina na južnom kolniku ceste kod Rastočina.
1.232 – broj panela
215 W – nominalna snaga panela
258,37 kW – nazivna snaga solarne elektrane
230.295 kWh – očekivana godišnja proizvodnja
1.130.000 eura – vrijednost investicije
11 godina – očekivan period povrata investicije
Nakon što je cijeli posao godinu i pol dana bio na ledu zbog skandala sa preplaćenim riječkim bukobranima i sudskog spora između Dalekovoda i »Autoceste Rijeka-Zagreb« ove jeseni ARZ je angažirao drugog izvođača radova na opremanju obilaznice, te je sada završen sav posao na instaliranju ukupno 1.232 fotonaponska (solarna) panela, koji zauzimaju površinu od 2.445 četvornih metara. ARZ je također odradio svu zakonsku proceduru oko ishodovanja potrebnih certifikata i dozvola za proizvodnju električne energije, te ima potpisan ugovor sa Hrvatskom energetskom regulatornom agencijom (HERA) o naknadi za isporučenu energiju, koja će se distribuirati u sustav Elektroprimorja. Manji problem pojavio se tek u opremanju trafostanice Mihačeva Draga smještene pored ugibališta na ulazu u lažni tunel.
Kako ističe direktor Elektroprimorja Vitomir Komen sporan je bio rok za isporuku opreme, koja će stići sredinom siječnja nakon čega bi uslijedila instalacija i puštanje u rad trafostanice, pa bi se i otvorenje solarne elektrane moralo čekati oko dva i pol mjeseca.
– U ARZ-u su inzistirali da već sredinom prosinca sve bude spremno i mi ćemo stoga ići na jedno privremeno rješenje, točnije koristit ćemo opremu koju imamo na raspolaganju za tu trafostanicu, te planiramo tako ispuniti rok. Instalirana snaga solarne elektrane je 258,37 kW-a, a to je otprilike dovoljno za pokrivanje opskrbe i potrošnje električne energije u oko 120 domaćinstava, naravno pod uvjetom da elektrana radi maksimalnom snagom, ističe Komen.
Elektroprimorje i ARZ tako će realizirati svojevrsni pilot projekt proizvodnje električne energije korištenjem obnovljivih izvora i to na objektima cestovne infrastrukture. ARZ ima svoju računicu ulaska u ovaj posao, jer se službeno investicija u izgradnju solarne elektrane procjenjuje na iznos od 1,13 milijuna eura, koji bi se ARZ-u trebao vratiti u roku od 11 godina pod uvjetom da se realizira predviđena godišnja proizvodnja od 230.295 kWh.
Lažni tunel na Rastočinama poprimio je završni izgled kakav je i projektiran, jer nije predviđeno pokrivanje polovice nadstrešnice tunela koja gravitira prema sjeveru, što je djelomično i opravdano ukoliko se uzme u obzir da je ta strana bitno slabije pokrivena sunčevom svjetlošću. Problem se ipak ispostavlja kad je riječ o sigurnosti prometa, jer su vozači kroz rešetkastu konstrukciju lažnog tunela donekle zaslijepljeni suncem čime se umanjuje vidljivost i sigurnosni uvjeti na cesti u prijepodnevnim satima za sunčanih dana. U ARZ-u stoga planiraju razmotriti opravdanost pokrivanja ostatka tunela, odnosno dopune projektnog rješenja.
Lažni tunel na Rastočinama ima i ulogu zaštite od buke, koja je upravo na tom dijelu ceste pojačana izgradnjom lažnog tunela, jer se u blizini nalaze četiri velika nebodera na području Rastočina. U suštini je riječ o hvalevrijednoj inicijativi pogotovo kad se uzme u obzir činjenica da Hrvatska jako zaostaje za razvijenim zemljama EU u iskorištavanju energije sunca i udjelu proizvedene energije iz obnovljivih izvora, iako za to ima bolje ili jednako dobre klimatske uvjete kao i ostale članice EU-a.