Prijedlog kojeg je izradilo Ministarstvo financija za trajekte i druge brodove u obalnom linijskom prometu značajno bi umanjio troškove brodara pa bi Jadrolinija i sljedeće sezone prevozila putnike i vozila od Kvarnera do juga Hrvatske
RIJEKA Dužobalna linija Rijeka-Split-Dubrovnik ipak neće biti ukinuta narednog ljeta, te će Jadrolinijin brod Liburnija u sezoni prevoziti putnike i vozila od Kvarnera do krajnjeg juga Hrvatske. Linija sa višestoljetnom tradicijom trebala bi preživjeti rezanje troškova u državnom proračunu ukoliko zaživi prijedlog Zakona o trošarinama o kojem bi Vlada trebala raspravljati na jednoj od prvih sjednica nakon Nove godine.
Bez trošarina
Po tom prijedlogu kojeg je izradilo Ministarstvo financija za trajekte i druge brodove u obalnom linijskom prometu putnika i vozila više ne bi bilo trošarina na dizel, čime bi se značajno umanjili i troškovi brodara, a time i potreba za državnom subvencijom. Ukoliko bi Vlada i Sabor Zakon prihvatili on bi stupio na snagu od 1. srpnja iduće godine, te bi brodari na godišnjoj razini ostvarili oko 40 milijuna kuna uštede od čega je najviše unutar rashoda Jadrolinije, čija bi ušteda iznosila gotovo 36 milijuna kuna.
Kako ističe ravnatelj Agencije za linijski pomorski obalni promet Ivo Baldasar, simulacija troškova pokazuje kako bi se brodarima cijena unutar litre goriva smanjila za 2,05 kuna po litri. Oslobađanje od trošarina trebalo bi se odnositi isključivo na dizel, kojeg koristi velika većina brodova, dok se na tzv. teški dizel olakšica ne bi odnosila.
– Prema izračunima Jadrolinije u drugoj polovici godine na gorivu bi se uštedjelo oko 18 milijuna kuna, te bi time ipak bila bitno izmijenjena situacija unutar predviđenih državnih subvencija u narednoj godini za trajektni i brzobrodski promet. Na ovaj način bismo dobili mogućnost zadržavanja razine usluge kakvu smo imali i ranije, a to uključuje i održavanje dužobalne linije u ljetnom periodu, pa bi u idućoj sezoni ponovo trebao ploviti brod Liburnija, ističe Baldasar, koji ipak dodaje kako će biti promjena u sustavu prijevoza iduće godine. Tako brzobrodska linija između Pule i Zadra više nikako ne bi trebala imati cijenu karte od svega 100 kuna, jer je to bagatelno niska cijena u odnosu na pruženu uslugu. Stoga će u dogovoru s brodarima cijena za iduću sezonu biti barem 50 posto veća, a moguće je i povećanje od 100 posto. Također bi i dalje ostao na snazi prijedlog ukidanja jedne vožnje na liniji između Splita i Lastova, gdje je promet premali da bi ta vožnja u zimskom periodu mogla biti opravdana. Takav zaključak potvrđuje podatak da je u studenom na njoj bilo svega 120 putnika ukupno.
Trajnije rješenje
– Mi smo sada dobili godinu dana da razmislimo što ćemo dalje činiti s tom linijom. I dalje mislim kako ona nema toliku važnost u kontekstu klasičnog prijevoza vozila i putnika. Potrebno je raditi na osmišljavanju turističkog brenda dužobalne linije na kojoj bi trebao ploviti jedan prekrasni cruiser, koji bi istovremeno imao i mogućnost ukrcaja određenog broja vozila. Takvi brodovi postoje i može ih se naći na tržištu, potrebna je samo dobra volja. Treba razmisliti i o dodatnom naporu kako bismo za nabavu ili gradnju takvog broda specifičnih karakteristika i namjene dobili subvenciju Europske unije, što je po meni moguće napraviti, zaključuje Baldasar. Sve te odluke trebale bi ipak biti na novoj Upravi Jadrolinije ukoliko ona bude izabrana sredinom siječnja kako se najavljuje. Ukoliko bi se natječaj za Lončarovog nasljednika poništio, izbor novih kadrova u Jadroliniji odužio bi se barem nekoliko mjeseci zbog ponovnog raspisivanja natječaja, a ta opcija uopće nije nerealna, jer u Ministarstvu pomorstva navodno nisu previše zadovoljni s kvalitetom ponuđenih kadrovskih rješenja za predsjednika Uprave.