Dobar dio projekata već se godinama bezuspješno nudi investitorima. K tomu, laički pogled na katalog nameće dilemu u isplativost nekih investicija, No, skorašnji ulazak Hrvatske u Europsku uniju svakako daje novi smisao ovoj listi želja Grada i PGŽ-a
RIJEKA Tradicionalno, Grad Rijeka i Primorsko-goranska županija izradile su svoju brošuru u kojoj potencijalnim investitorima predlažu ulaganja u turizam, prometnu infrastrukturu, poslovne zone i komplekse, energetiku… Vrijednost ulaganja za stotinjak opisanih projekata, približava se cifri od gotovo deset milijardi eura. Investicijskim planom, koji iznose u svom katalogu za investitore, gradonačelnik Vojko Obersnel i župan Vidoje Vujić vide najbolju antirecesijsku mjeru.
Luka Rijeka: 754.000.000 milijuna €
Pruga Botovo – Rijeka: 4.732.000.000 milijuna €
Autocesta Križišće – Žuta Lokva (vrijednost nije navedena)
Kompleks Zapadna Žabica: 42.000.000 milijuna €
Kako bilo, najvrjednija turističkih investicija koja se procjenjuje na čak 120 milijuna eura, prenamjena je zapuštenog područja Preluk u turizam. Omiljena surferska destinacija na Kvarneru dobila bi, jasno pod pretpostavkom da talijanski investitor koji je bacio oko na Preluk pronađe računicu, hotel (na 65.500 metara četvornih), marinu (24.500 kvadrata) i uređene plaže (15.000 kvadrata). Konkretnije, hotel bi imao 400 ležajeva, kongresnu dvoranu, sportsko-glazbenu arenu za pet tisuća posjetitelja… Uz hotel gradio bi se 25-metarski bazen, desetak teniskih igrališta, kazalište na otvorenom… Marina bi sadržavala stotinjak vezova. Grad Rijeka prodao bi svoje zemljište investitoru. Kako bi potaknule izgradnju turističkog kompleksa na području Preluka u cijelom zamišljenom opsegu, gradske vlasti spremne su posredovati između privatnih vlasnika ostalih parcela i potencijalnog investitora. Međutim, za prenamjenu Preluka potrebno je izraditi Detaljan urbanistički plan pa nije realno očekivati da bi investicija mogla tako skoro početi da je investitor već danas poznat.
Javni sadržaji
Jedna od manje spominjanih ideja, koju Primorsko-goranska županija i Grad Rijeka već nekoliko godina pokušavaju nametnuti investitorima, jest i izgradnja javne garaže Brajda u ulici Ivana Filipovića. Navodni nedostatak parkirnih mjesta u središtu gradu, ponukao je gradske vlasti da ponovo pokušaju zainteresirati ulagače, a izgradnja garaže na Brajdi procjenjuje se na 2.700.000 milijuna eura. Prema prijedlogu županijskih i gradskih vlasti, Riječani u središtu svoga grada ne bi samo dobili novih 720 parkirnih mjesta, i to na četiri etaže, već još jedan trgovački centar. Doduše, još neke javne sadržaje. Izgradnja garaže Brajda zahtijevala bi rekonstrukciju dijela ulice Ivana Filipovića, koja bi dobila pješačku zonu, zelene površine, igralište… Lokalne vlasti investitoru bi prodale zemljište, a on bi se obvezao da će, uz garažu, djelomično rekonstruirati ulicu Ivana Filipovića. Grad Rijeka pripremit će potrebnu dokumentaciju. S obzirom na to da je projekt već uvršten u prostornu-plansku dokumentaciju, nekih većih prepreka u njegovoj realizaciji ne bi stoga trebalo biti.
Prema katalogu za ulagače općina Čavle mogla bi najviše profitirati. Naime, u Zračnu luku Grobnik predviđaju se ulaganja vrijedna gotovo 15 milijuna eura. Ideja je da se luku Grobnik osposobi za turističke čarter letove pa bi ona mogla primati zrakoplove do 50 putnika. Regionalni sportsko-rekreacijski i turistički centar Platak gradio bi se u dvije faze, a vrijednost investicije procjenjuje se na 150 milijuna eura. Dom Platak doživio bi temeljitu rekonstrukciju, a izgradila bi se i nova žičara Radeševo. U drugoj fazi, Platak bi trebao dobiti nove žičare i ležajeve. Također, za legendarni automotodrom Grobnik traži se onaj koji je spreman investirati 10 milijuna eura. Namjera je Županije pistu približiti i automobilskoj industriji kako bi Grobnik mogao ugostiti najveća svjetska natjecanja. Nadalje, više od milijun eura planira se uložiti u višenamjenski streljački centar Kovačevo u općini Čavle.
Također, projekt koji dosad nije često spominjan je i šest milijuna vrijedna izgradnja marine Pećine sa 118 komercijalnih i 80 nekomercijalnih vezova. Novom marinom želi se u Rijeku privući strane nautičare, a gradila bi se na površini od 63 metara četvornih. Uz gotovo dvjesto vezova za plovila različite dužine, marina bi sadržavala benzinsku stanicu, popratne objekte, parkiralište… Premda je i ovaj projekt sadržan u prostorno-planskoj dokumentaciji, za potencijalne investitore postoji i jedna manja prepreka, odnosno dobivanje koncesije od hrvatske Vlade za period korištenja pomorskog dobra duže od 50 godina.
Područje Torpeda
Prema investicijskom katalogu, Županija i Grad ponovo će pokušati pronaći investitore i za bivšu tvornicu Torpedo. Procjena investicije još uvijek nije dostupna, a namjera je u Torpedu sagraditi veći višenamjenski centar. Primjerice, za sajmove, uslužne djelatnosti, nadopunu sadržaja za ribarsku luku… Inače, područje Torpeda jedan je od najatraktivnijih prostora u Rijeci koji se na više od osam hektara prostire uz samo more. Pokušavajući animirati investitore, Županija i Grad u svom katalogu ističu da je prostor obogaćen industrijskom baštinom, a lansirna rampa za torpedo mogla bi se iskoristiti u turističke svrhe.
Premda je katalog za ulagače tanka, ali informativna brošura, teško se oteti dojmu da je on samo lista želja Primorsko-goranske županije i Grada Rijeke. Naime, dobar dio projekata već se godinama bezuspješno nudi investitorima. K tomu, laički pogled na katalog nameće dilemu u isplativost nekih investicija, poput još jednog garažnog kompleksa ili trgovačkog centra. No, skorašnji ulazak Hrvatske u Europsku uniju svakako daje novi smisao ovoj listi želja Primorsko-goranska županija i Grad Rijeka.