Malo se govori o rashodima, kažu ekonomisti i dodaju da prihodi neće utjecati na poboljšanje gospodarske slike, ali mogu pozitivno djelovati na robnu razmjenu
ZAGREB Iako je ovogodišnja turistička sezona izuzetno uspješna, a prateće brojke upućuju na to da će se prihodi biti najveći u povijesti, gospodarski analitičari s kojima smo razgovarali smatraju da sve to ipak neće imati neki veliki učinak na opću gospodarsku situaciju u zemlji.
Tako profesor Željko Lovrinčević smatra da će dobre turističke brojke svakako pozitivne za gospodarstvo, ali da je veliko pitanje u kojoj mjeri zbog brojnih objektivnih faktora.
– Ključno je ovdje koliko će na kraju ostati dobiti tvrtkama koje se bave turizmom, bilo izravno primjerice hoteli ili posredno kao što je prateća industrija. A sve su te tvrtke imale u zadnje vrijeme povećanje troškova, od viših cijena struje i vode pa do većih davanja za naknade jedinicama lokalne samouprave, rekao je Lovrinčević koji smatra da je stavljanje naglaska samo na prihode, dolaske i noćenja odavno zastarjela metoda mjerenja uspješnosti turističke sezone.
S njim se slaže i profesor Ante Babić koji kaže da se previše priča o brojkama koje govore u ukupnim prihodima u turizmu, a da se istovremeno premalo govori o rashodima.
– Po medijima se vode rasprave hoće li nam turizam ove godine donijeti sedam ili osam milijardi eura, a malo se govori o rashodima i troškovima turističkih tvrtki ili o kratkoj sezoni. Kada se samo malo bolje pogleda dobit trgovačkih poduzeća vidjet ćete da ona nije velika, kao i to da ona pada iz godine u godinu. A dobar dio tih tvrtki je u gubicima, rekao je Babić.
Lovrinčević kaže i da bez obzira na dobre ovogodišnje brojke one neće u većoj mjeri pozitivno utjecati na gospodarske prilike i zbog niske stope povrata na kapital u turizmu.
– Ne može se očekivati neki veći utjecaj primjerice na rast BDP-a ili smanjenje deficita. Ali ipak će bit nekih koristi kod smanjivanja učinaka nekih vanjskih neravnoteža, primjerice u slučaju robne razmjene s inozemstvom.