Jedini trošak bio bi gorivo, ne postoji zahtjev da Hrvatska nakon dvije godine kupi avione. Više će se o poslu znati u ponedjeljak nakon sastanka s državnim vrhom Prema drugoj verziji ponude, postoje duži rokovi korištenja, ali i obveza kupnje Gripena
ZAGREB » Švedska i Mađarska ponudile su Hrvatskoj na dvogodišnje korištenje šest aviona Gripen mađarskog zrakoplovstva, ali bez ikakvih uvjeta koji bi tražili od MORH da se nakon tog razdoblja i kupe švedski aparati.
Ponuda je u MORH stigla ovaj tjedan, a posebna je i po tome da je nije dao Saab, proizvođač Gripena, već FXM, švedska državna tvrtka zadužena za izvoz vojnih tehnologija. Prevedeno na pučki jezik – švedska država. Šveđani su s Mađarima već prije dogovorili ovakav posao kako bi im se olakšala otplata njihovih aparata.
Tripartitno rješenje
Kako Novi list doznaje iz visokih neslužbenih izvora, Hrvatskoj bi u potpunosti besplatno bili ponuđeni mađarski Gripeni, a jedini fizički trošak bilo bi gorivo. Takav bi režim trajao dvije godine, a ostavljena je mogućnost da se nakon tog roka čak pregovara i o produljenju aranžmana, na što bi trebale pristati sve tri uključene strane. Jasno je da bi tu postojali i manji dodatni troškovi preobuke pilota, no FXM je u svojoj ponudi i to navodno riješio tripartitno.
Šveđani s ovom ponudom nisu željeli izlaziti u javnost, jer se završni sastanak s hrvatskim vrhom treba održati u ponedjeljak, dan prije nego bi se sve ponude trebale izložiti i pred predsjednikom države. Inače, ovo je prva ovakva ponuda Šveđana, koji su do sada isključivo avione prodavali i davali u leasing. Njihova je računica jasna – ako hrvatska prihvati ovakvu ponudu bez daljnjih obveza, za dvije godine bi ipak postojala mogućnost da se MORH, Vlada i predsjednik odluče za kupnju Gripena.
Damping cijena
Uz ovu ponudu, FXM je MORH-u poslao još dvije verzije, u kojima postoje još i duži rokovi korištenja, ali u njima je postavljena i obveza kupnje aviona nakon proteka korištenja aviona. Ipak, doznaje se, čak su i te ponude financijski isplative, gledajući čitavu svjetsku trgovinu avionima, a navodno su se Šveđani u ovakav damping cijena odlučili zbog iznenađujuće dobrih poslovnih uspjeha u posljednjih godinu dana.
Naime, na natječaju za novi švicarski borbeni avion su pobjedili s Gripen E/F konfiguracijom, koja još nije proizvedena. Sama takva odluka aktivirala je i stavke ugovora sa švedskim zrakoplovstvom, koje se obvezalo unaprijediti svoje C/D modele na naprednije E/F ukoliko neka treća zemlja kupi te aparate. Stoga su se Šveđani odlučili na svojevrsni damping kako bi povećali broj svjetskih korisnika svog aviona.
Više bi stvari moglo biti poznato u ponedjeljak poslijepodne, kada službenici FXM hrvatskim dužnosnicima izlože ponudu. No, jedna je stvar jasna – nakon što se već neko vrijeme činilo da je remont MiG-ova 21 u Ukrajini gotova stvar, odjednom je i još jedna jaka opcija postala sasvim realna.