Veliki jubilej

Grobnička pista danas slavi 35. rođendan

Miroslav Krpan

Novo »hrvatsko oktansko svetište«, jedina u nas, a i dan-danas jedinstvena po mnogočemu u svijetu motociklistička i automobilistička staza, danas imenom Automotodrom Grobnik, otvorena je 17. rujna 1978. godine

Pet po pet i stigli smo do 35: upravo na današnji dan navršava se toliko godina otkako je na Grobničkom polju održana prva utrka. Otvoreno je novo »hrvatsko oktansko svetište«, jedina u nas, a i dan-danas jedinstvena po mnogočemu u svijetu motociklistička i automobilistička staza, danas imenom Automotodrom Grobnik. Dogodilo se to 17. rujna 1978. godine.Godine 1977., 19. lipnja vozila se na Preluku utrka svjetskog motociklističkog prvenstva – 27. Velika nagrada. No, sportski uspjesi ostali su po strani, bio je to posljednji natjecateljski dan svjetskih motociklističkih utrka na legendarnom Preluku. Odluka čelnika FIM-e – Svjetske motociklističke federacije – bila je neprikosnovena: na Preluku zbog sigurnosti više se ne smije voziti. No, entuzijazam nije napustio prve ljude motociklizma na Kvarneru. Okupljeni u Centar auto moto sporta predvođeni agilnim Stjepanom Lakićem, pred kojim su sva vrata ovih prostora otvarana širom, krenuli su u novi i nadasve neizvjesni izazov. Novu stazu. Jesen je protjecala u odabiru lokacije, a ing. Andrija Prager, kasniji »tata« – glavni projektant »grobničke ljepotice« putovao je Europom i spoznavao čari već poznatih staza sa samo jednim zadatkom – projektirati na ovim prostorima najbolju stazu. Zima na prijelazu 1977. u 1978. godinu dovela je na grobničku ravan, ali podno stijena – građevinare. U grobničkoj šljunčari nicala nova kružna staza za oktanske sportove. Izgrađena je za rekordnih – šest mjeseci. Dovoljan rok da 13. rujna u park vozača s ulazom iz smjera Podhuma primi svjetske nomade na dva kotača. Mjesec dana ranije malo je tko vjerovao u ovaj ostvareni san. Od ultimatuma »ili nova staza ili gubite svjetsko prvenstvo« proteklo je samo 15 mjeseci.


  Tijekom grobnička tri i pol desetljeća padali su razni rekordi. Motociklom rekord danas drži Slovenac Marko Jerman vozeći Hondu u klasi Superbike u vremenu 1:28,867 minuta prosjekom 168,846 km/sat.    Na međunarodnoj automobilističkoj utrci CEZ-a pao je rekord u vremenu 1:16,388 minuta uz prosjek 196,429 km/sat. Vlasnik mu je Austrijanac Josef Neuhausers Minardi Fordom Hard Cosworthom. Grobnička staza ušla je prije pet godina u Guinnessovu knjigu rekorda zahvaljujuću Zagrepčaninu Damiru Kovačiću koji je u vožnji motociklom na zatvorenoj stazi pistom automotodroma vozio 414 krugova u duljini 1.725,553 km u trajanju 23 sata 23 minute 3 sekunde i 760 tisućinki prosjekom 73,791 km/h.


Sunčani, predivni rujanski dan – nedjelja, 17. Nešto novo. U bespuću ravnice s jedne i stijena s druge strane, pogledom prema Platku s treće i grobničkom Kaštelu s četvrte, u prostranoj šljunčanoj udolini sjajila se asfaltna staza. Nova staza, zbog svoje specifične konfiguracije iznimno teška. Duga je 4.168,75 metara, na najužem dijelu široka 10, na startnom pravcu 17 metara, a na 320. metru nadmorske visine. Statistika projekta govorila je 18 zavoja, 15 pravaca, a asfalt debljine 10 cm, srećom – jer za nevjerovati izdržava »brušenje« gumama čak i dan danas – tako već 12.783 dana! Za sve oktanske zanesenjake ta je nedjelja bila više od blagdana. Uz ograde, na okolnim brežuljcima odmah nazvanim »matuljsko« i »zagrebačko« brdo, pored avio piste i tko zna gdje sve ne, procjene kažu načičkalo se 80 do 100 tisuća duša. Neponovljivo! Impozantno! Čast da proveze prvi službeni počasni krug pripala je motociklističkoj legendi, Branku Bevandi. Na posuđenoj Yamahi svojeg najvećeg rivala Marijana Kosića. Upisao se u povijest, provezao krug uzdignute ruke i oprostio od aktivnog bavljenja motociklizmom. Grobnik je upisan u povijesne dokumente. Otpočela je jedna nova priča. Trajala je tako idila grobničkih utrka svjetskih prvenstava točno 13 godina. P Idila se pamti, uz brojne probleme na automotodromu koji i dan danas nema očekivane, obećavane, neminovne prateće infrastrukture. Sportski entuzijasti četiri regionalna automoto društva Matulji, Opatija, Rijeka i Ina okupljeni u tadašnjem Centru auto moto sporta iz kojeg je zbog statutarnih zavrzlama AMSJ nastao Auto moto klub (danas samo moto klub) Kvarner nisu posustajali. No, 17. lipnja 1990. godine vozio se posljednji Grand Prix motocikala na dva kotača. Hrvatska, tada još nazivom utrke GP Yugoslavia, je postala nesigurna, zavladalo ratno doba.U proteklih 35 godina automotodrom Grobnik doživio je svoje uspone i padove, ali se unatoč svemu održao i do danas ostao jedino mjesto u široj regiji gdje je motosport uvijek znao naći dobre organizatore brojnih domaćih i međunarodnih manifestacija.