Uznapredovala industrija muzeja koja danas predvodi umjetnički svijet uopće, s idejom i željom »poravnavanja« istočnoeuropske umjetnosti: Po njihovoj tezi, svi su umjetnici imali – od Kamčatke do Jugoslavije – isti razvoj. A nije bilo tako!
Dr. Jakovljević se kao znanstvenik na jednom od najpoznatijih američkih sveučilišta bavi avangardnim i eksperimentalnim kazalištem, teorijom izvedbe, kritičkom teorijom i politikom izvedbenih praksi, pa je i tema Dana mladosti proizišla iz njegovih istraživanja, koja će biti ukoričena u najnovijoj knjizi, čije se objavljivanje očekuje tijekom ove godine.
Razgovaram s dr. Branislavom Jakovljevićem o knjizi i njegovom bavljenju revaluacijom samoupravljanja u bivšoj Jugoslaviji, shvaćenog u širokom kontekstu kao status rada.
– Ne radi se o »nostalgičnoj« knjizi, već o historiografskom projektu, koji u okvirima evaluacije rada razmatra i umjetnički rad, što je važan segment izučavanja za nas koji se bavimo poviješću teatra. Vrlo važna okolnost za istraživanje je činjenica da je Jugoslavija povjesno zaokružena cjelina, najkraće rečeno prošlost, jer je prava rijetkost da znanstvenik za života može istraživati cjelinu koja ima svoj početak i kraj, čemu je osobno nazočio.
Poravnavanje
Danas se o samoupravljanju govori isključivo pogrdno – taj izraz podrazumijeva nepoštene privilegije, podsticanje nerada – referirajući se na fazu od sedamdesetih godina pa nadalje. No samoupravljanje kao politička ideja zapravo je emancipatorsko, jer podrazumijeva jednakost i pravednost, a imalo je svoj uzlet od šezdesetih do sedamdesetih godina, u vrijeme najvećeg privrednog rasta, a s njim i rasta na kulturnom planu, što zaslužuje ponovni pogled.
Što vas je navelo na ovu temu?
– U prvom redu, uznapredovala industrija muzeja koja danas predvodi umjetnički svijet uopće, s idejom i željom »poravnavanja« istočno- europske umjetnosti: Po njihovoj tezi, svi su umjetnici imali – od Kamčatke do Jugoslavije – isti razvoj. A nije bilo tako!
U Zagrebu, Beogradu, Ljubljani, Rijeci, postojala je umjetnička scena potpuno drugačija od ostatka istočne Europe, upravo zbog otvorenog i drugačijeg političkog sustava. Naši su umjetnici, šezdesetih, sedamdesetih, osamdesetih godina, radili rame uz rame s europskim i američkim suvremenim umjetnicima, ne kopirajući ih, već se baveći svojim problemima.
To, doslovce valjkom, poravnavanje ide u prilog industriji umjetnosti, ali ne i njenoj historiografiji. Sve što se događalo u bivšoj Jugoslaviji u to vrijeme bilo je u kontekstu civilizacijskog razvoja Zapada – Jugoslavija spada u taj model – razvoja kapitalizma i radnih odnosa. I neoliberalizam se pojavio 70-ih godina, i u tome je sudjelovala Jugoslavija – uostalom, francuski »autogestion« je doslovni prijevod samoupravljanja – postojao je promet ideja i one su ugrađene u tekovine radnih odnosa u suvremenom svijetu. Drugim riječima ono što mi odbacujemo kao mrtvo i nije baš tako »mrtvo«!
Dio Vašeg istraživanja u knjizi su i masovne manifestacije kroz povijest, a u tom kontekstu je i Vaše predavanje o Danu mladosti – predstavi koja je bila jedno od općih mjesta u socijalističkoj Jugoslaviji.
Industrija umjetnosti
Zašto?
– Ponovo se vraćam na industriju umjetnosti: Lakše je prodati umjetnost pod brendom Istočne Europe nego Jugoslavije, koje se više nitko i ne sjeća; lakše je prodati disidentsko djelo nego neko nastalo u suradnji s državom. A nisu ni umjetnici tu izuzeti: oni se rado predstavljaju kao disidenti jer im tako sada odgovara, skrivajući da su u Jugoslaviji primali narudžbe od države i živjeli od njih!
Fluid States
– Fluid States je jako važan projekt u sklopu organizacije Međunarodnih studija izvedbi/Performances Studies international (Psi). Umjesto velike konferencije, koju Psi organizira svake godine, sljedeće godine ćemo imati seriju od 15 manjih konferencija širom cijelog svijeta, od Grenlanda do Japana. Kurator ovog projekta, naslovljenog Fluid States, je Marin Blažević, a producenat riječka udruga Drugo more. Jedna od postaja Fluid Statesa je Omarska, zbog toga sam ovih dana boravio u Prijedoru.
Omarska je – mjesto zločina, koncentracijski logor za mučenje bošnjačkog stanovništva, a ono što mene kao istraživača zanima su četiri arheološka sloja na istom lokalitetu: rudnik Omarska kao socijalističko poduzeće 80-ih godina, kao prvi sloj; logor i mučilište 90-ih, kao drugi; treći sloj je tranzicijski – rudnik je kupila tvrtka Alcelor Mittal, vodeća svjetska kompanija u proizvodnji čelika i četvrti sloj: na mjestu zločina otvorila je površinski kop… Na tom je mjestu sniman i film »Sveti Georgije ubija aždahu«.
Zaborav
Kao netko tko je rođen i odrastao u Srbiji, jako mi je važno da se time bavim. Prijedor i Omarska su strašno mjesto i najlakše bi bilo – zaboraviti. Ali, to se i događa jer smo skloni zaboravu i takvim se strahotama – ne bavimo.
Omarska, kao i svaki logor i mučilište, osjetljiva je tema.
– Zato joj i prilazimo s poštovanjem. Za mene to nije ni spektakl, ni fetiš, a niti opravdanje za nacionalnu ili političku propagandu. Važno nam je što se na tom mjestu može naučiti! Od ignoriranja i potiskivanja – stvaramo mjesto znanja.
Recite, na kraju, je li se lakše ovako (najblaže rečeno) osjetljivim temama baviti sa sigurne udaljenosti, iz inozemstva?
– Lakše je već samim tim što ne postoji uronjenost u situaciju i da si kao netko tko misli – izuzet od svih pritisaka koje imaju oni koji tu žive. Zato se divim Oliveru Frljiću i Marinu Blaževiću, koji ovih dana rade na predstavi »Aleksandra Zec« ovde u Rijeci, ili umjetnici iz Beograda Milici Tomić, koja je još prije nekoliko godina inicirala projekat »Četiri lica Omarske«.