Snimio Sergej DRECHSLER
Poslodavac je svoj pristanak na 40-satno radno vrijeme uvjetovao smanjenjem materijalnih prava, htjeli su umanjiti dodatke za zglobna vozila, za vožnju na gradskim linijama i druga prava, no uspjeli smo dokazati potrebu zadržavanja prava, uz smanjenje broja radnih sati, kaže Damir Blečić, predsjednik SPGK
Nakon maratonskih, devetomjesečnih pregovora, potpisan je Kolektivni ugovor za radnike Komunalnog društva Autotrolej. Kolektivni ugovor stupa na snagu 1. siječnja 2016. godine, a na snazi će biti godinu dana, potvrdio je Damir Blečić, predsjednik Sindikata primorsko-goranskih komunalaca koji je potpisao kolektivni ugovor s upravom.
Osim duljine trajanja pregovora, neuobičajene za riječka gradska komunalna i trgovačka društva, u kojima je proces kolektivnog pregovaranja uglavnom odavno završen, pregovore u Autotroleju obilježila je i činjenica da ih je započeo Samostalni sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske (SSKH), a dovršio Sindikat primorsko-goranskih komunalaca (SPGK), inače od ostalih sindikata koji djeluju ili su djelovali u Autotroleju u više navrata prozivan za pretjeranu bliskost s upravom.
Zagubljena poštanska pošiljka
Suprotno tome, Blečić ističe kako su pregovori bili izrazito mukotrpni i dugotrajni jer poslodavac nije htio udovoljiti glavnom uvjetu sindikalnog pregovaračkog tima – vraćanju 40-satnog radnog vremena.
Prekovremeni sati
– Poslodavac je bio izrazito krut u pregovorima, držeći se odredbi Zakona o mobilnim radnicima kojima je dopušteno da vozač radi 48 sati tjedno, odnosno šest dana u tjednu po osam sati. Naš osnovni cilj bilo je 40-satno radno vrijeme, uz očuvanje materijalnih prava radnika. Poslodavac je svoj pristanak na 40-satno radno vrijeme uvjetovao smanjenjem materijalnih prava, htjeli su umanjiti dodatke za zglobna vozila, za vožnju na gradskim linijama i druga prava, no uspjeli smo dokazati potrebu zadržavanja prava, uz smanjenje broja radnih sati. Na kraju je jedino broj slobodnih dana za dobrovoljne darivatelje krvi umanjen s dva na jedan, ali su naknade za godišnji odmor, dodaci, regresi, jubilarne nagrade, dodaci za djecu i druga prava ostala ista, tvrdi Blečić, navodeći kako će zbog svođenja radnog vremena u okvire uobičajenog radnog tjedna, sindikat započeti s pritiskom prema upravi da se od Grada Rijeke i ostalih suvlasnika osiguraju dodatna sredstva za isplatu plaća u idućoj godini, zbog većeg broja prekovremenih sati.
– Na tome ćemo ustrajati, a vjerojatno će se morati povećati i broj vozača, iako postoji problem na tržištu rada jer su mnogi vozači zaposlenje pronašli u inozemstvu. Novi kolektivni ugovor počet će se primjenjivati tek od početka iduće godine zbog tehničkih razloga, budući da treba prilagoditi smjene novom radnom vremenu, što je proces koji će potrajati barem mjesec dana, kaže Blečić.
Tajnik SSKH Radovan Tadej cijeli postupak kolektivnog pregovaranja smatra u najmanju ruku upitnim, budući da je SSKH započeo pregovore, nakon što SPGK nije prihvatio prijedlog sporazuma o kolektivnom ugovoru, a jedino se SSKH javio na poziv sindikatima za utvrđivanje reprezentativnosti. Povjerenstvo za utvrđivanje reprezentativnosti Ministarstva rada izdalo je rješenje da je SSKH jedini reprezentativni sindikat za kolektivno pregovaranje u Autotroleju, da bi SPGK tek nakon sastanka pregovaračkih odbora tražio reviziju postupka za utvrđivanje reprezentativnosti.
Naknada za bolovanje
– Nakon toga poslodavac odugovlači s pregovorima, odnosno pregovara reda radi, zbog čega je naš sindikat (SSKH) izišao iz pregovora 2. srpnja ove godine, kaže Tadej, iz čijeg sindikata upozoravaju kako je, u usporedbi s primjerice Rijeka prometom ili Energom, naknada za bolovanje u Autotroleju smanjena na 70 posto plaće, od 1 do 42 dana trajanja bolovanja.
– Ostali komunalci imaju od 1 do 8 dana sto posto, a od 9 do 42 dana 90 posto, dok je u Energu još bolja situacija – imaju od 1 do 42 dana 90 posto. Nadalje, dobrovoljni davaoci krvi imaju jedan dan slobodno prilikom davanja krvi, dok svi ostali komunalci imaju dva dana. Otpremnina zbog poslovno ili osobno uvjetovanih razloga u Autotroleju je u visini polovice prosječne mjesečne bruto plaće isplaćene radniku u tri mjeseca prije prestanka radnog odnosa, dok je u svim komunalnim društvima to cijela prosječna mjesečna bruto plaća, za svaku godinu rada. Moramo napomenuti da je Sindikat PGK cijelo vrijeme radio po šabloni našeg prijedloga Kolektivnog ugovora, ali nije ustrajao u onim pravima za radnike koja smo mi tražili, a sada se kite našim perjem kako su oni uspjeli ispregovarati 40-satno radno vrijeme, što nije istina i ne vidimo u ovom pregovaranju bilo kakvu njihovu zaslugu, jer je SSKH, Podružnica KD Autotrolej, provela i peticiju u vezi s 40-satnim radnim vremenom vozača i plaćanja prekovremenog rada mjesec za mjesec.