Snimio Sergej DRECHSLER / NL arhiva
Zajedno su HAC i ARZ zabilježili promet od ukupno 44,05 milijuna vozila. Do kraja ove godine HAC i ARZ će prvi put u povijesti zajedno ostvariti prihode od cestarine veće od 2 milijarde kuna
RIJEKA U prvih devet mjeseci ove godine državne tvrtke ARZ i HAC ostvarile su rekordne prihode u naplati cestarine, te su zajedno naplatili čak 92,44 milijuna kuna više negoli u istom razdoblju prošle godine. Najveći udio u povećanju prihoda imaju autocesta Rijeka – Zagreb, gdje je ostvareno ukupno 370 milijuna kuna od naplate, te autocesta Zagreb – Split – Ploče (A1), gdje je realizirano 491,7 milijuna kuna od naplate. Ukupno su obje tvrtke imale oko 6 posto povećane prihode, te isto toliko veći promet, što se nije dogodilo već niz godina, a zajedno su naplatile od cestarine ukupno 1,63 milijardi kuna, iz čega proizlazi da će do kraja ove godine HAC i ARZ prvi put u povijesti zajedno ostvariti prihode od cestarine veće od 2 milijarde kuna.
Nadalje, na Dalmatini, odnosno autocesti A1 u devet mjeseci ostvaren je promet od 10.487.479 vozila (povećanje 9,4 posto), dok je autocesta Rijeka – Zagreb imala 12.141.677 vozila. Zajedno su HAC i ARZ zabilježili promet od ukupno 44,05 milijuna vozila od čega je ARZ imao 16.127.696 vozila, a HAC 27.928.006 vozila. Brojke pokazuju da za autoceste 2015. godina predstavlja uistinu sjajnu i po mnogo čemu rekordnu godinu po ostvarenim prihodima od naplate cestarina, kao i po povećanju prometa.
Restrukturiranje
Dobre trendove bilježe i Krčki most te autocesta Rijeka – Rupa, pa je tako u prvih devet mjeseci ove godine preko Krčkog mosta prešlo 1,61 milijuna vozila, što je gotovo 7 posto više nego u istom razdoblju prošle godine, te na Krčkom mostu ostvaren prihod od naplate u iznosu od 44,85 milijuna kuna, odnosno za oko 1,3 milijuna kuna više nego u istom razdoblju prošle godine. Autocesta Rijeka – Rupa imala je 2,37 milijuna vozila, te ostvarila prihod od 18,6 milijuna kuna, oko 6 posto više nego prošle godine. Navedene brojke također pokazuju i vrlo dobru turističku sezonu na Kvarneru.
Refinanciranje dugova
Jedan od najvećih protivnika monetizacije, kao i plana privatizacije HAC ONC-a, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić, smatra kako ovi podaci samo potvrđuju održivost postojećeg modela upravljanja autocestama.
– I ovo pokazuje da postoji potencijal za daljni rast prihoda jer su autoceste svojevrsna zlatna koka, koja može i sama zarađivati. Pokazuje se i da je bilo opravdano što smo se borili protiv monetizacije i sada pokušaja privatizacije HAC ONC-a. Da smo kojim slučajem proveli monetizaciju, ove bi godine država izgubila tih 92,5 milijuna kuna, a ukoliko bi koncesionar povećao cestarinu, posljedice bi bile još teže. Jedini pravi model je refinanciranje dugova HAC-a i ARZ-a. Pokazalo se da je Vlada manipulirala podacima o cijeni reprograma duga, govorili su da je kamata na kredite veća od 6 posto, a sada se vidjelo da možemo dobiti kredite i sa svega 1 posto kamata– kazao je Stanić.