Direktorica Turističke zajednice Cresa

Sanja Živanović: Gastronomija je jedan od najjačih aduta otoka Cresa

Slađana Vignjević

Sanja Živanović

Sanja Živanović

Održavamo Dane creske janjetine s finalnom manifestacijom Čija je janjetina najbolja? Tu su i Brudetijada, Žvacetijada, Fešta dagnji, Gulašijada... Broj dolazaka porastao za sedam, a noćenja za četiri posto 



CRES Gastronomija je jedan od vodećih aduta otoka Cresa, reći će Sanja Živanović, direktorica Turističke zajednice Cresa, prepoznatljivog široj javnosti upravo po janjetini i maslinovom ulju, s kojom smo razgovarali o turističkoj ponudi Cresa, aktualnoj sezoni, gostima i planovima.


– Gledajući unatrag ovih sedam mjeseci, u TZG Cresa možemo biti zadovoljni, kao i u Gradu s kojim imamo izvrsnu suradnju. Turistička godina počela je prilično dobro. Već 1. lipnja kada je naša TZ proslavila 170 godina turizma, grad je bio popunjen. Prema informacijama koje smo dobili od ugostiteljskog sektora, gosti koji su tada boravili kod nas radili su promet sličan kolovozu.


Slovenci prednjače


Ekonomski efekti turizma bit će poznati tek sljedeće godine, no do tada se rado barata s podacima o broju noćenja i dolascima. Kako stoji Cres?– Bilježimo povećanje u dolascima od sedam posto te noćenjima za četiri posto. Od primarnih tržišta vidimo promjene u svim zemljama, pogotovo kod Češke koja bilježi povećanje za pet posto, Slovenija i Austrija porast od četiri po sto, dok Njemačka i Italija imaju jedan posto više. Kada zbrajamo sama noćenja, Slovenci su, u ovoj godini ostvarili 3.592 noćenja više nego lani što je najveći pojedinačni skok u ovoj godini.





– Naši gosti ističu da su vrlo zadovoljni programom manifestacija. Imali smo ljetni karneval s više od 400 maski i 18 karnevalskih skupina. Ovogodišnji Semenj zaključen je nastupom svećenika anđeoskog glasa fra Alessandra iz Asiza uz sopranisticu Lidiju Horvat Dunjko, klapu Burin i ansambl Col legno M. Fra Alessandro je rekao kako je mislio da nikada neće pjevati u raju, ali da mu se to upravo na creskom trgu dogodilo. Okupljene je pozdravio na hrvatskom jeziku, čak je otpjevao i jednu pjesmu na hrvatskom. Ponosni smo što je nastupio. U Zadru je ulaznica za njegov nastup bila 180 kuna, a svi posjetitelji Cresa mogli su ga slušati besplatno. Tu je i bogat program poznatih Lubeničkih večeri, Kulturne večeri u Martinščici, Creske kulturne večeri koje organizira samostan Sv. Frane na čelu s o. Zdravkom Tubom, Martinska noć, Valunska noć…



Najveći dio smještajnih kapaciteta otpada na kampove.– Da, čine čak 64 posto ukupnih smještajnih kapaciteta. Ove su godine, do 1. kolovoza, ostvarili tri posto više dolazaka i dva posto više noćenja. To također nije slučajno s obzirom da se u uređenje naših kampova svake godine ulažu milijunska sredstva što rezultira kako dolascima gostiju, tako i međunarodnim i strukovnim nagradama. 


Je li se tražio krevet više?– Od 1. do 15. kolovoza svi su kapaciteti bili popunjeni. Zanimljiv je podatak da sve više gostiju vrši rezervacije putem interneta, njih oko 70 posto. Vrlo je malo onih koji nisu unaprijed rezervirali smještaj, za njih učinimo sve kako bi im osigurali smještaj.


Dani janjetine


Ove godine nije bilo »srpanjske rupe«, za sada tek ovih nekoliko kišnih dana. Što gosti na Cresu rade kada uvjeti nisu idealni za uživanje u suncu i moru?– Troše novac, idu po Cresu, po restoranima i suvenirnicama, biraju izlete u Beli, Lubenice, Valun, Loznate… Koriste i pješačke staze.


Brendiranje Kvarnera, među ostalim i kao outdoor destinacije, uspješno je zaživjelo i na Cresu?– Na tome se radilo i rezultati su vidljivi. Sve je veća ponuda, ali i potražnja za najam bicikla, plovila… To nam je ojačalo predsezonu, a očekujemo i posezonu. Osim toga, tu su i brojne sportske manifestacije kao što je natjecanje u orijentacijskom trčanju, Cres trek, Adria bike, triatlon, jedriličarske regate, Kvarnerska rivijera i druge.



– Svake godine u Cresu raste broj kreveta u privatnom smještaju, otvaraju se apartmani, kuće za odmor i sobe. U prošloj godini broj kreveta porastao je za 140, dok je u ovoj godini do danas prijavljeno stotinjak novih kreveta. Upravo zbog toga imamo čak 13 posto više dolazaka u privatni smještaj koji ostvaruje šest posto više noćenja nego lani. Hoteli bilježe deset posto više dolazaka i osam posto noćenja.



Tu je i niz gastro manifestacija. Mnogima je upravo creska janjetina prva asocijacija na Cres.– Gastronomija je jedan od vodećih aduta otoka Cresa. Održavamo Dane creske janjetine s finalnom manifestacijom Čija je janjetina najbolja? Tu su i Brudetijada, Žvacetijada, Fešta dagnji, Gulašijada… Cres je prepoznatljivo ime na gastronomskoj karti, prije svega radi janjetine i maslinovog ulja koje je ove godine dobilo europsku oznaku izvornosti.


Brendiranje


Koncem prošle godine krenuli ste s brendiranjem otoka Cresa, za što je angažirana komunikacijska agencija Arih iz Slovenije. U kojoj je fazi?– Proces je još uvijek u tijeku i nadamo se da će biti uskoro dovršen, prije sljedeće turističke sezone svakako.


Kakvi ste s novim medijima?– Postajemo sve aktivniji na društvenim mrežama. Ažurne su Facebook i internetska stranica Turističke zajednice Grada Cresa. Počeli smo slati i newslettere što dosada nismo radili. Uz jednog djelatnika više otvorile su nam se nove mogućnosti.


Koliko djelatnika ima TZG Cres?– Od 1. srpnja stalno zaposlenih je troje, plus djelatnik na stručnom osposobljavanju od kraja ožujka. To se pokazalo optimalnom brojkom.


A financije?– Do kraja godine očekujemo porast prihoda za dva do tri posto. Prošle godine prihodi su bili u visini 3,2 milijuna kuna.


Zajednička promidžba


Koji su problemi s kojima se susrećete, gosti također?– Gužve na trajektima našim gostima sigurno nisu drage, no pokušavamo apelirati na Jadroliniju da ubace izvanredne linije u plovidbeni red. Cres postaje sve sigurniji, prema informacijama iz MUP-a, sve je manje provala i krađa, razbojništva uopće nema, kao ni remećenja javnog reda i mira.


Budućnost?– Mi smo još lani krenuli u zajedničku promidžbu s Lošinjem u sklopu projekta Hrvatska 365. Koristimo i druge zajedničke medije za oglašavanja, na trajektima, zajedno smo imali radionice i akcije koje daju rezultate. Cres i Lošinj su dva otoka koja se ponudom nadopunjuju.


Već ste tri i pol godine na čelu TZG Cres.– Ranije sam bila 2,5 godine u TZG-u Ravna Gora. Cres i Gorski kotar su dvije različite destinacije, ali Gorski kotar je nešto što uvijek ostaje u srcu, ima prostora da se razvije u predivnu destinaciju koja to i jest.


Pitaju li gosti za gorske krajeve Hrvatske?– Pitaju, i kod nas dobivaju sve informacije, od Rijeke i okolice, okolnih otoka do gorskih krajeva. Interesira ih kada se što događa u okruženju i nerijetko odlaze na jednodnevne izlete. Cres je destinacija u koju se ljudi rado vraćaju, vole Cres baš kakav je. Vole mir i netaknutu prirodu i izvrsne domaćine radi kojih se vraćaju.