Afrikanci su posljednjih godina preplavili tržište

Imigranti u priči o europskoj svijesti i savjesti: Najlakše je okrenuti glavu

Elio Velan

Reuters

Reuters

Europske demokracije imaju krhke noge, boje se desnice, autoritarnog skretanja, prihvaćaju kompromis nakon što su aktivno sudjelovale u destabilizaciji afričkog kontinenta i Bliskog istoka



Pored ulaza u zgradu u kojoj živim u Trstu, svako jutro zatičem prosjaka koji mirno stoji i čeka da mu netko dobaci novčić. Ulica je jako prometna, ima puno dućana, u prizemlju zgrade nalazi se kiosk, uz njega ljekarna, korak niže su mesnica i prodavaonica kruha i kolača.


Čovjek dolazi iz neke afričke zemlje, nisam s njim nikad progovorio, mlad je i ugodnog izgleda, odradi svojih četiri, pet sati i onda nestaje.   

Nije sam, pedesetak metara niže na jednako strateškom mjestu između ulaza u dva dućana stoji jedan njegov zemljak, još malo niže preko raskršća, pred ulaz u supermarket stoji treći tamnoputi prosjak, četvrto poznato lice iz daleke Afrike zatičem svako jutro dok ulazim u samoposlugu gdje se redovito opskrbljujem.


U svakom tršćanskom kvartu ista slika, prosjaka ima posvuda. Uz njih ima u popriličnom broju onih koji prodaju svakake revije, knjige, suvenire, nakite, upaljače, lampice, razne sitne pribore itd.   

Afrikanci su posljednjih godina preplavili tržište, ima ih danas u dalekom većem broju nego Roma. Stigli su vjerojatno onim brodovima koji svakodnevno plove od Afrike do Sicilije, pripadaju općoj slici bijede i smrti koja se svakodnevno vrti na televiziji.




Konstatiram s onom minimalnom dozom humanosti s kojom raspolažem da je bolje prosjačiti na tršćanskoj ulici nego umirati od gladi, od rafala ili oštrice noža u zemlji podrijetla: oni ne dolaze u Italiju već bježe od gladi i rata.


Emigracija i bijeg nisu istoznačni pojmovi, treba ih razlikovati: emigracijske valove možeš razumno kontrolirati i usmjeravati, biblijske bjegove ne, govorimo o epohalnim poremećajima koji vode do radikalne promjene socijalne i društvene slike naših zajednica.   

Dobri Samaritanac


U zadnjih dvadeset godina, otkada živim u Trstu, etnička i rasna karta grada doživjela je traumatske promjene: crno-bijeli svijet je postao zbilja, isprepletenost katoličkog, odnosno kršćanskog i muslimanskog svijeta je dio svakodnevnice, tu su i Kinezi te nekoliko tisuća imigranata iz siromašnijih dijelova europskog kontinenta poput Rumunjske, Bugarske, Albanije, Srbije, Bosne….


   U malom mjestu Zugliano nadomak Udina, u srcu Furlanijske pokrajine, tamošnji župnik Pierluigi Dipiazza osnovao je centar za prihvat izbjeglica, nudi im krevet i hranu. Ljudi dolaze i odlaze, netko ostaje duže, netko kraće, svi su u potrazi za nekim novim početkom. Prilikom jednog posjeta našao sam ga potištenog. Rekao mi je da ima problema s grupom mladih izbjeglica iz Afrike. On ih je prihvatio a oni zauzvrat švercaju drogu u Udinama.


   – Imam posla s policijom i s javnim mnijenjem koje je izuzetno osjetljivo na svaku pojavu kriminala povezanu s izbjeglicama. Određeni političari jedva čekaju da se tako nešto dogodi kako bi se dokazala nužnost obrane granica. Osjećam se izigranim ali, dragi moj prijatelju, nema trećeg rješenja: ili ih prihvatiš ili ih odbiješ. Ja se rukovodim učenjima Evanđelja i dosljedno provodim logiku prihvata, parabolu dobrog Samaritanca, rekao mi je don Pierluigi Dipiazza.


   Radi se o poražavajućoj jednostavnosti pred fenomenom globalnih i masovnih razmjera. Često se dogodi da odbojnost skrene u rasizam i moram priznati da se čovjek lako njime inficira, svakodnevica vrvi od takvih i sličnih opasnosti. Priznajem, u većini slučajeva jednostavno okrenem pogled na drugu stranu, prođem i pravim se lud.   

»Uvoz« terorista


S obzirom na to da živimo u vrijeme raspada socijalne države i opće gospodarske krize javnost je uznemirena saznanjem da talijanska država troši svakodnevno 35 eura za svakog izbjeglicu. Riječ je o milijunima eura iz državnog proračuna koji se dnevno troše da bi se masa izbjeglica nahranila, ugostila, oblačila itd. …


   Sistem upravljanja tim novcem podložan je kriminalu i mešetarenju. U Padovi su tako otkrili gospođu koja je iznajmila nekoliko soba zadruzi koja upravlja smještajem izbjeglica, u Liguriji na obali nedaleko Sanrema iznajmljuju se rastrošni hoteli čiji su vlasnici izračunali da im je posao s imigrantima unosniji od turizma. U Milanu nakon što je policija uhitila mladića, Marokanca, koji je navodno su djelovao u atentatu u Muzeju Bardo u Tunisu u ožujku ove godine, Sjeverna je Liga zatražila ostavku vlade, ukidanje schengenskog režima, pomorsku blokadu sicilijanskog kanala i zračno uništavanje brodova na libijskoj obali koji prevoze izbjeglice.


   »Politikom prihvata uvozimo teroriste« kratka je i sadržajna poruka javnosti. Kako ne nasjedati na zov skretanja u autoritarne plićake. U biti države članice Europske Unije nikako da se slože oko ponuđenog programa raspodjele izbjeglica (barata se brojkom od oko 20.000 izbjeglica koji trenutno borave na Malti, u Italiji i Grčkoj te o 20.000 sirijskih izbjeglica koji su smješteni u Turskoj). Ponuđeni su postoci: Francuska bi trebala preuzeti 11,87 posto izbjeglica, Njemačka 15,41, Italija 9,54, Poljska 4,81, Češka 2,63 posto, Mađarska 1,53, Austrija 2,27, Hrvatska 1,08, Slovenija 1,03 posto itd itd….   

»Vratite ih u Afriku!«


Većina zemalja to odbija, a predvodi ih Francuska. Engleska je već odbila svaku pomisao, poručila je Talijanima: »Vratite ih u Afriku!«


   Prije par dana slušao sam razgovor s bivšom članicom Europske komisije, Emmom Bonino koja se od 1995 do 1999. bavila upravljanjen europskim humanitarnim akcijama. »Nemam razloga sumnjati u sposobnost europskih građana da se priklone razumnom dijelu čovječanstva koji zna što treba činiti.


Dok se Europa bavi pitanjem o ravnomjernom prihvatu nekoliko tisuća imigranata, Tunis ugošćuje oko milijun libijskih izbjeglica, Jordan koja broji tek četiri milijuna stanovnika, trpi teret od oko 700 do 800 tisuća izbjeglica.


U Libanonu, zemlji od oko četiri milijuna stanovnika, živi preko milijun izbjeglica. No, europske demokracije imaju krhke noge, boje se desnice, autoritarnog skretanja, prihvaćaju kompromis nakon što su aktivno sudjelovale u destabilizaciji afričkog kontinenta i Bliskog istoka, mi gubimo sposobnost obračunavanja s našom savješću«.   


U Trstu sam upoznao nastavnika u mirovini, zove se Fabio Denitto i navečer s grupom dobrovoljaca dijeli sendviče i tople napitke siromasima, beskućnicima koji kruže oko središnje željezničke stanice. U obližnjoj Ulici Udine, iznad stanice, djeluje dnevni prihvatni centar: svaki dan primaju se beskućnici kojima se nudi večera, topli tuš i krevet. Ustanovu je utemljila zajednica San Martino al Campo koja djeluje u Trstu od 1970. godine zahvaljujući inicijativi svećenika, don Maria Vatte. Ako je na početku djelovanja zajednica dobrovoljaca pomagala lokalne beskućnike, narkomane, alkoholičare, bivše zatvorenike, osobe s raznim oblicima invaliditeta u zadnjih petnaest godina prevagnula je aktivnost zbrinjavanja izbjeglica. Danas prihvatni centar većim dijelom prima strance, imigrante iz Afrike, Pakistana, Afghanistana, Sirije. Oni čine 75 posto populacije, a prošle godine preko ustanove koja se nalazi u Ulici Udine prošlo je 3300 osoba, ostvareno je preko 90.000 noćenja.    Fabio Denitto sprema krevete, priprema večeru, čisti, pere, noću obilazi tršćanske ulice s hranom i toplim napitcima.    – Cijeli sam se život bavio nastavom uvjeren da je to poziv koji u prvom redu podrazumijeva da se moraš posvetiti drugima. Kad sam umirovljen tražio sam nešto što bi me moglo ispuniti i našao sam zajednicu San Martino al Campo. Uvjeren sam da gradimo nešto novo, mrežu odnosa koji daju smisao, ispunjavaju ti život.


Ulični liječnici


U okviru zajednice San Martino al Campo djeluje i doktorica Tiziana Cimolino, diplomirana kirurginja koja svakodnevno ulazi u prihvatne centre zajednice i nudi besplatne liječničke usluge osobama koji nisu socijalno- zdravstveno osigurani. Takvi se liječnici nazivaju ulični liječnici, nude dobrovoljne usluge, stvorili su mrežu diljem Italije.


Tiziana Cimolino je u vrijeme sukoba na Kosovu rukovodila općinskom liječničkom ambulantom namijenjenom strancima, izbjeglicama. Nakon rata na Kosovu ambulanta je ukinuta i ona je pronašla svoj kutak u zajednici za beskućnike, oko sebe skupila petnaestak kolega doktora raznih profila koji svakodnevno obavljaju djelatnost na cesti ili unutar prihvatnog centra. Uspjela je stvoriti mrežu donatora koji financiraju kupovinu lijekova, svaki dan nakon završetka radnog vremena započinje njen drugi život.


   –To je moj osobni izbor, vjerujem da se zajednica gradi sitnim koracima, najlakše je okrenuti glavu i praviti se kako problemi ne postoje. Ja si to ne mogu dozvoliti, veli Tiziana Cimolino.


   U cijeloj priči postoje oprečni svjetonazori, ne znam koliko se i kako se navedena osobna iskustva mogu ugraditi u trenutnu sliku europske svijesti i savjesti. Istina se krije uvijek negdje između no, ostaje temeljna i jednostavna konstatacija Pierluigija Dipiazze: »Možeš ih prihvatiti ili odbiti, treće opcije nema.«