
Ilustracija Arhiva NL
Revizija je napravljena za 2013. godinu, kad je intendantica bila Nada Matošević Orešković, i njome su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje, a u zaključku opsežnog izvješća izraženo je nepovoljno mišljenje – i to zbog ponovljenih nepravilnosti iz prethodne revizije iz 2004. godine kad je intendantica bila Mani Gotovac, te novih nepravilnosti utvrđenih u 2013. godini
RIJEKA » Na službenoj internetskoj stranici Državnog ureda za reviziju objavljeno je izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci za 2013. godinu. Postupci revizije provedeni su od 22. rujna 2014. do 1. travnja 2015. godine.
U 2013. intendantica Kazališta bila je Nada Matošević Orešković, dok je od rujna 2014. intendant Oliver Frljić. Revizijom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje, a u zaključku izvješća izraženo je nepovoljno mišljenje. Na to mišljenje utjecale su ponovljene nepravilnosti iz prethodne revizije iz 2004. godine te utvrđene nepravilnosti revizijom za 2013. koje se odnose na planiranje i računovodstveno poslovanje, prihode, rashode te postupke javne nabave.
Državni ured za reviziju ranije je obavio financijsku reviziju Kazališta za 2004. godinu, kad je intendantica bila Mani Gotovac, o čemu je sastavljeno izvješće i izraženo uvjetno mišljenje. Revizijom su utvrđene određene nepravilnosti i Kazalištu je naloženo da ih otkloni, odnosno poduzme potrebne radnje i prihvati predložene preporuke kako se nepravilnosti ne bi ponavljale u daljnjem poslovanju. Prema mišljenju Državnog ureda za reviziju, financijski izvještaji u značajnim odrednicama ne iskazuju objektivno i istinito rezultate poslovanja, te stanje imovine i obveza. Poslovanje u značajnom dijelu nije usklađeno sa zakonima i drugima propisima. Revizijom za 2014. godinu utvrđene su sljedeće nepravilnosti:
Ponavljanje nepravilnosti
– Revizijom obavljenom za 2004. utvrđene nepravilnosti koje se odnose na obavljanje cjelovitog godišnjeg popisa imovine i obveza, donošenje programa rada, planiranje prihoda i rashoda, usklađivanje odredbi Pravilnika o radu, isplatu naknada na plaće u skladu s odredbama Kolektivnog ugovora te provođenje postupaka javne nabave – ponovljene su i u 2013. godini. Godišnji program rada nije dostavljen Kazališnom vijeću na usvajanje. Financijski plan nije sastavljen prema propisanim proračunskim klasifikacijama. Analitičke knjigovodstvene evidencije potraživanja i obveza te kostima, scenografije i rekvizita nisu ustrojene. U poslovnim knjigama nisu evidentirani rashodi i obveze koje se odnose na 2013. u iznosu 556.185 kuna, te su za navedeni iznos manje iskazani ukupni rashodi i manjak prihoda.
Također nije evidentirano putničko kombi vozilo nabavne vrijednosti 192.170 kuna, dok je vrijednost djela likovnih umjetnika, kiparskih djela i ostalih umjetničkih djela manje iskazana za 179.490 kuna. Prihodi od prodaje ulaznica su umanjeni za 85.971 kuna, a ne postoji dokumentacija i obrazloženje opravdanosti navedenog umanjenja.
Interni akt o korištenju službenih i privatnih vozila u službene svrhe nije donesen. Sva službena vozila većinom su korištena za loko vožnju, a evidencije ne sadrže podatke o vremenu korištenja, lokaciji te svrsi korištenja vozila. Rashodi za službena putovanja su ostvareni u iznosu 622.761 kuna, a evidencija putnih naloga nije ustrojena. U 2011. godni dan je u podzakup ugostiteljski objekt u kazališnoj zgradi, koja je u vlasništvu Grada, bez provedenog natječaja i prethodne suglasnosti Grada. Pri zaključenju ugovora, a na temelju odluke intendantice, podzakupcu je priznato ulaganje u objekt i opremu u vrijednosti 135.240 kuna bez vjerodostojne dokumentacije. Navedena ulaganja nisu evidentirana u poslovnim knjigama.
Obaveze veće od planiranih prihoda
Prihodi doznačeni iz proračuna Grada za plaće i naknade zaposlenici prema sudskoj presudi, te prihodi iz državnog proračuna za investicijsko održavanje i prihodi od sponzorstva trgovačkog društva za dramsku premijeru u ukupnom iznosu od 574.952 kuna nisu utrošeni sukladno namjenama za koje su ostvareni i planirani financijskim planom i programom rada – navodi se u izvješću Državne revizije.
U nepovoljnom mišljenju piše i to da je Kazalište preuzimalo obveze iznad planiranih i ostvarenih prihoda, što je utjecalo na ostvareni manjak i nemogućnost podmirivanja obveza u ugovorenim rokovima. Manjak prihoda i primitaka za pokriće u sljedećem razdoblju iskazan je u iznosu od 2.310.297 kuna. S obzirom da u poslovnim knjigama nisu evidentirani i u financijskim izvještajima iskazani rashodi i obveze u iznosu 556.185 kuna koji se odnose na 2013., manjak prihoda i primitaka za pokriće u sljedećem razdoblju iznosi 2.866.482 kuna.
Koncem 2013. obveze su iskazane u iznosu od 5.303.850 kuna, a budući da nisu evidentirane ranije navedene obveze u iznosu od 556.185 kuna, ukupne obveze koncem 2013. iznose 5.860.035 kuna. Odluka o načinu pokrića manjka prihoda i primitaka te načinu podmirenja obveza nije donesena.
Rashodi za zaposlene u iznosu 36.105.165 kuna čine 72,2 posto ukupno ostvarenih rashoda i izdataka. Osim plaće, zaposlenicima su iz sredstava Grada isplaćivani stalni i povremeni dodaci na plaću u ukupnom iznosu 653.773 kuna koji nisu predviđeni Kolektivnim ugovorom. Autorski honorari u pojedinim slučajevima nisu obračunavani sukladno odluci Kazališnog vijeća.
Ponovljene nepravilnosti iz prethodne revizije te utvrđene nepravilnosti revizijom za 2013. koje se odnose na planiranje i računovodstveno poslovanje, prihode, rashode te postupke javne nabave, utjecale su na izražavanje nepovoljnog mišljenja.
Dio prihoda nije utrošen za namjene za koje je ostvaren, a za dio prihoda se ne može pouzdano utvrditi za koje namjene su utrošeni. Za prihode ostvarene za redovni program iz državnog proračuna u iznosu 1.800.000 kuna, Grada u iznosu 210.000 kuna, Primorsko-goranske županije u iznosu 190.000 kuna te sponzorstva poslovne banke za kazališnu sezonu u iznosu 230.000 kuna ne može se utvrditi namjena za koju su utrošeni jer nije osigurano praćenje po izvorima financiranja.
————————————————————————————-
Ravnatelj bez ugovora o radu
Odlukom Kazališnog vijeća imenovan je ravnatelj Opere od travnja 2011. do kraja ožujka 2015. S ravnateljem nije zaključen ugovor o radu, već je obavljao poslove na temelju dva ugovora o autorskom djelu za poslove umjetničkog vođenja ansambla Opere, i to od travnja 2011. do ožujka 2012., te od travnja 2012. do ožujka 2013. Ugovorena je naknada u mjesečnom neto iznosu od 10.700 kuna, te su po navedenim ugovorima isplaćene naknade u ukupnom iznosu 256.800 kuna (neto) od čega se 32.100 kuna odnosi na naknadu za siječanj-ožujak 2013. Navedeno nije u skladu s odredbom članka 47. Zakona o kazalištima kojom je propisano da voditelji zasnivaju radni odnos zaključivanjem ugovora o radu na određeno ili neodređeno vrijeme, sukladno statutu.
Reprezentacija
Kad je riječ o računovodstvenom poslovanju, ustrojeni su samo dnevnik i glavna knjiga, ali ne i propisane pomoćne knjige i to analitičke evidencije potraživanja i obveza te putnih naloga. Također nije ustrojena evidencija kostima, scenografije i rekvizita. Pojedini računi za reprezentaciju ne sadrže naznaku poslovnog događaja i osoba koje su ugošćavane. Iz blagajne je podizana mjesečna akontacija za troškove cestarina bez poveznice sa službenim putem i vozilom na koji se cestarina odnosi. Računi za cestarine su evidentirani na ostalim rashodima za službena putovanja. S obzirom na navedeno, onemogućeno je praćenje i kontrola troškova vezanih uz službeno putovanje.
310 ili 315 zaposlenika?
Interni akt o blagajničkom poslovanju nije donesen. Iz blagajne je pet zaposlenika jednom ili više puta mjesečno podizalo gotovinu (akontacije) u iznosima od 700 do 5.000 kuna za plaćanje potrošnog materijala, rekvizita, propagandnog materijala te cestarine. Tako su u 2013. isplaćene akontacije u iznosu 168.400 kuna. Zaposlenik koji je podizao gotovinu u iznosu 5.000 kuna raspolagao je i poslovnom kreditnom karticom. Kazalište nema jedinstveni informatički sustav, pa se računovodstveno poslovanje obavlja putem šest međusobno odvojenih programa. Podaci o broju zaposlenih nisu usklađeni (prema podacima iz knjigovodstva i obračuna plaća koncem 2013. u Kazalištu je bilo 310 zaposlenika, dok je prema kadrovskim evidencijama 315 zaposlenika).
Autorski honorari
Rashodi za intelektualne usluge su ostvareni su u iznosu od 5.958.867 kuna, od čega se na rashode za naknade isplaćene putem ugovora o autorskom djelu odnosi 4.737.712 kuna i rashode za naknade isplaćene putem ugovora o djelu 192.348 kuna. Zaključeno je 512 ugovora o autorskom djelu i 91 ugovor o djelu, od čega s vanjskim izvršiteljima 595 i zaposlenicima osam.
Između ostalog, tijekom 2013. s intendanticom su zaključena dva ugovora za poslove dirigiranja operama. Prema odluci Kazališnog vijeća iz 2008., intendantici za poslove dirigiranja pripada naknada u visini prosječnog honorara za jedan kazališni projekt vezan uz operu ili balet, kao i jedan koncertni kazališni projekt tijekom kalendarske godine. Umjesto prosječnog honorara za dirigiranje za dva kazališna projekta (opere), ugovoreni su iznosi honorara po izvedbi, što je više od iznosa utvrđenog odlukom Kazališnog vijeća.
Najviše isplaćeni pojedinačni autorski honorari u kunskoj protuvrijednosti su 25.454,52 eura za jedan kazališni projekt, autoru drugog projekta u iznosu 139.455 kuna te redateljima tri projekta u pojedinačnim iznosima 125.883 kuna, 121.828 kuna i 111.345 kuna.