Između »Tijela na pozornici« i izložbe »Tko je dozvao tišinu« postavljene na gornjem katu MMSU-a, uspostavljena je neka vrsta pulsirajućeg dijaloga. Dok potonja dodiruje motiv smrti, dominantno milanski umjetnici su u »Tijelima na pozornici« podijelili intimu svojih izoliranih prostora
povezane vijesti
Nekoliko tjedana nakon što je u riječkom MMSU-u otvorena izložba »Tko je dozvao tišinu«, u prizemlju istog predstavljeni su na dvama videoekranima performansi grupe umjetnika posvećenih njihovim iskustvima nametnute samoizolacije i zatvaranja, koji su vlastitu performativnu praksu prilagodili novonastalim uvjetima u eri Zoom-euforije.
Performansi su pod zajedničkim naslovom »Tijela na pozornici« prezenitrani u prosincu 2019. u prostoru milanskog Teatro Linguaggicreativi, da bi im se potom dogodio transfer u zonu videa s kustoskim potpisom Andree Contina. Zato je njihovim napuštanjem teatra ironično anulirana/prekrižena »pozornica« u nazivu izložbe.
Smrt i bolest
Nažalost, na isti način je »prekrižen« i daljnji rad Slavena Tolja u tom istom MMSU-u. Tolj je na izložbi potpisan kao njen suradnik u tandemu s Korom Girin, i ta suradnja može se na neki način promatrati kao njegov oproštaj s tom institucijom u kojoj će nam njegov kuratorski rad itekako nedostajati. I riječka publika mahom je »prekrižila« otvaranje »Tijela na pozornci«. Očito je Milano bliži Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci u odnosu na 27 riječkih susjedstava, budući da dijelu autora koji su predstavili svoje radove nije bilo teško potegnuti iz Milana do našeg uspavanog grada u kojem se praktički ne osjeća EPK puls. Kao da je sve stalo.
Zato je između »Tijela na pozornici« i izložbe »Tko je dozvao tišinu« postavljene na gornjem katu MMSU-a, uspostavljena neka vrsta pulsirajućeg dijaloga. Dok potonja dodiruje motiv smrti, što dokazuju i naslovi njenih djela, poput Stolnikova »Mrtvaca u kući«, Hegedušićeve »Zadušnice« i remek-djela Vlahe Bukovca »Gospođa Tartaglia na odru«, dominantno milanski umjetnici koji su u »Tijelima na pozornici« odlučili podijeliti s nama intimu svojih izoliranih prostora, prizivaju doba bolesti i karantene koju ona generira, u rasponu od ironije do hommagea. Jer, dok se društvo pokušava otvoriti, njihovi performansi vraćaju nas u ne tako davno vrijeme našeg zatvaranja i (samo)izolacije.
Kućna trilogija
Među njima prvenstveno valja izdvojiti ekscentrični triptih etablirane Poljakinje Katarzyne Kozyre (šifra: »Kućna trilogija«). Riječ je o autorici koja je pretočila vlastitu bolest i izolaciju u konstantnu umjetničku inspiraciju. Prisjetimo se njene »Olympije« koja se referira na istoimeno Manetovo platno, u kojoj ona u pozi Olympije pozira u bolničkom krevetu, spojena na infuziju. Ili performansa »Diva – Reinkarnacija« u kojem se gola izolirala u kavezu, referirajući se na metaforu tijela kao zatvora. Na tom tragu je i autoričina »Kućna trilogija«. Isto »devijantno« tijelo prekriveno ožiljcima i slična operna arija. Samo što kavez zamjenjuje koronizirana karantena njene kuhinje u kojoj obavlja različite kuhinjske poslove. Jer, Kozyra itekako dobro zna što znači biti bolestan. Zato je COVID-19 euforiju dočekala s podsmijehom. Što znači jedan obični virus u odnosu na tri godine koje je umjetnica provela u raznim klinikama i odjelima za zračenje?
Taj isti COVID-19 spriječio je Nemanju Cvijanovića da na krovu nebodera na Korzu izloži svoj »samoobrambeni spomenik«. Zato je Cvijanović kao jedini hrvatski umjetnik u selekciji, u emotivnoj minijaturi nazvanoj poput same izložbe (»Corpi sul palco«), zamijenio zvijezdu petokraku fotografijom Stjepana Filipovića s omčom oko vrata.
Međunarodno poznati umjetnici
Na izložbi »Tijela na pozornici« sudjeluju mladi i međunarodno poznati umjetnici, ujedinjeni izvanrednom situacijom, kao i prijekom potrebom da progovore o sadašnjem trenutku: Simone Berti, Ivo Bonacorsi, Sergio Breviario, Nicolo Bruno, Nemanja Cvijanović, David De Carolis, Giuseppe De Mattia, Andrea Di Cesare, Simone Falso, Cleo Fariselli, Flavio Favelli, Luca Francesconi, Chiara Gambirasio, Daniel Gonzalez, Katarzyna Kozyra, H.H. Lim, LIUBA, Natalia L.L., Michele Mariano, MASBEDO, Simona Migliori, Ruben Montini, Giovanni Morbin, Andrea Nacciarriti, Elena Nemkova, Giancarlo Norese, Silvia Pastoricchio, Pawel und Pavel, Ilaria Piccardi, Giusy Pirrotta, Aronne Pleuteri, Luigi Presicce, Giovanna Ricotta, Sara Rizzi, Camilla Rocchi i Riccardo Sebastiani, Alessandro Sciarroni, Marinella Senatore, Paolo Trotti, Anna Ulivi, Enzo Umbaca i Marcella Vanzo.