foto Reuters
Sloganima koji ne navode ime i prezime, već samo ime, te se marka asocijativno povezuje s nekom osobom, nisu povrijeđena tuđa prava jer se radi o pretpostavci i personifikaciji s trećom osobom
Slijedom brojnih reakcija izazvanih upotrebom imena Prve dame Amerike, kao i upotrebom prezimena Trump na raznim ambalažama proizvoda, očitovala se stalna sudska vještakinja za marketing, Hedda Martina Šola, M. Econ.
“U strateškom marketingu, ambalaža proizvoda zauzima visoko mjesto zato što na unaprijed definiranoj površini ambalaže, morate iskomunicirati proizvod s unaprijed utvrđenim potrošačkim segmentom, pazeći pritom na omjer količine teksta i vizuala. S druge strane u neuromarketingu možete točno predvidjeti koji dio teksta, znakovlja i/ili slike će biti najzapaženiji kod potrošača, kako biste unaprijed saznali gdje (lokacijski) trebate plasirati vašu poruku na ambalaži. Sukladno postojećoj zakonskoj legislativi u Republici Hrvatskoj, isticanjem bilo kojih tvrdnji koje nisu dokazive i koje mogu navesti potrošače na pogrešan zaključak su nedopuštene i zabranjene.
U skupinu izjava koje nisu dokazive, neovisno da li se takve izjave nalaze u obliku slike (znak) ili teksta, i/ili dvojako, a koje se ne mogu potkrijepiti certifikatom ili drugim dokaznim sredstvom, odnose se na izjave poput: „dermatološki provjereno“, „klinički provjereno“, „nije testirano na životinjama“, gdje navedena tvrdnja ne sadrži sljedeće informacije: tko vrši ispitavanje predmetnog proizvoda, gdje je proizvod ispitan, kako je ispitan, jesu li dostupni izvještaji o ispitivanju i sl. Drugim riječima, sve ove navedene izjave su istaknute, a nisu predočeni dokazi koji bi iste i potkrijepili.
Međutim, u slučaju korištenja imena poput „Melania“, gdje se ime koristi na medu pod sloganom: „med iz Melanijinog kućnog vrta“, kolač „Melania“ zakonski nisu sporni jer sukladno Zakonu o autorskim i srodnim pravima ime osobe nije moguće zaštiti. S druge strane, kako se u ovim sloganima ne navodi ime i prezime, već samo ime, asocijativno se povezuje marka proizvoda sa svima koji se zovu Melania ili u ovom slučaju Prva dama Amerike, no kako nigdje u predmetnim proizvodima nije navedeno ime i prezime osobe u cjelini, nisu niti povrijeđena tuđa prava jer se radi o pretpostavci i personifikaciji s trećom osobom.
Mineralna voda Donat Mg koja je službeno objavila ograničenu ediciju bočica „Donat Trump“ iako zakonski u iznošenju takvog slogana nije se ogriješila o zakonske propise, jer ime Donat je službeno ime branda koje je registrirano i zaštićeno autorskim pravima od tvrtke Droga Kolinska, dok s druge strane Trump je prezime fizičke osobe i ne može se zaštititi kao takvo, osim u iznimnim slučajevima kada prezime postaje brand određenog pravnog subjekta (npr. Ferrari, Mercedes i sl). Naravno da se ovdje radi o povredi moralnih prava (pošto nedostaju samo dva slova da bi dobili puno ime i prezime novo izabranog predsjednika Amerike) i marka proizvoda će zasigurno polučiti personifikaciju proizvoda s imenom predsjednika Trumpa.
S druge strane, za korištenje slogana „Putevima Melanije Trump“ za koje su Općinske vlasti Republike Slovenije razmišljale isti iskoristiti u promotivne svrhe, itekako je potrebna dozvola autora, u ovom slučaju gospođe Melanije Trump, jer ovdje se radi o uporabi tuđeg imena i prezimena koje je zakonski jasno regulirano.
Zaključno rečeno, presumpcija autorstva je pronašla svoj uglavak u zakonu i autorom se smatra osoba čije je ime, pseudonim, umjetnički znak ili kod označen na primjercima autorskog djela, dok se ne dokaže suprotno”, navodi Hedda Martina Šola.