Mađarska podrška

Nastavlja se prijevoz nafte u Rijeku: Ina za opasan teret unajmljuje još 40 vagona?

Bojana Mrvoš Pavić

Ina je prošle godine započela proces registracije i za obavljanje željezničkog prijevoza / snimio V. KARUZA

Ina je prošle godine započela proces registracije i za obavljanje željezničkog prijevoza / snimio V. KARUZA

Ina je mađarskog prijevoznika unajmila za probnu vožnju, dok nije isključeno da će sirovu naftu ubuduće u Rijeku voziti i u vlastitim vagonima, za što tek trebaju dobiti dozvolu od HAKOM-a



Šesto tona sirove nafte, inače namijenjene preradi u rafineriji Sisak, Ina je proteklog vikenda iz skladišta u Graberju Ivaničkom do riječke rafinerije prevezla u željezničkim cisternama mađarskog Train Hungaryja, a organizator prijevoza je bio rumunjski Eurorail, registriran u Hrvatskoj – odgovoreno je našem listu iz HŽ Infrastrukture, odgovorne za željezničke pruge. Mađarski teretni prijevoznik Train Hungary, navode, ispunjava sve uvjete za obavljanje prijevoza na hrvatskim prugama, temeljem čega su s HŽ Infrastrukturom sklopili ugovor o pristupu željezničkoj infrastrukturi u Hrvatskoj.



Ministar prometa i infrastrukture Oleg Butković za naš je list kazao kako nije upoznat s detaljima prijevoza sirove nafte u Rijeku, zbog čega ga, napominje, ne može niti komentirati.


– Nemoguće je oko 800 tona nafte namijenjene Sisku vlakom prevoziti u Rijeku – to bi značilo utovarivanje nafte u tri kompozicije po 26 vagona svakoga dana. Takav aranžman za Inu nikako ne može biti povoljniji od prerade u Sisku – napominje Predrag Sekulić iz Stožera za obranu sisačke rafinerije i očuvanje radnih mjesta.





Nastavak prakse


U odgovoru Ine stoji pak kako je »probni prijevoz obavljen u suradnji s vanjskim partnerom, tvrtkom Eurorail Logistics, koja je hrvatska podružnica međunarodne kompanije Grampet Group«. Dobavljač je, kažu, odabran na otvorenom natječaju u kojem je sudjelovao i HŽ Cargo, no Eurorail je dao povoljniju ponudu. Vagoni za prijevoz sirove nafte, kažu, imaju potvrdu sigurnosnog savjetnika u skladu s propisima o međunarodnom prijevozu opasnih tvari željeznicom.


Ono na što u Ini ne odgovaraju jest osnovno pitanje – zbog čega se ovaj transport, makar je riječ o samo jedan posto ukupne mjesečne proizvodnje sirove nafte, uopće dogodio. Navode stalno kako je riječ o probnom prijevozu, da vide može li sirova nafta u Rijeku biti prevožena željeznicom, no nedostaje ključan odgovor – zašto bi takvo nešto, pored rafinerije u Sisku, uopće bilo potrebno.


Hoće li se s »probnim« prijevozom nastaviti, ili ga, sad kad su potvrdili da nafta u Rijeku može vlakom, više neće biti – iz Ine ne napominju, no javna je tajna da je to uvertira u zatvaranje sisačke rafinerije, o čemu službena odluka još ne postoji. Prema neslužbenim informacijama, Ina pored ovih 12 vagona, kojima je prva nafta prevezena u Rijeku, navodno namjerava unajmiti još 40 vagona, što znači da će se s ovom praksom, moguće, nastaviti.


I sama Ina je u lipnju prošle godine započela proces registracije i za obavljanje željezničkog prijevoza. Kako su tada odgovarali, na to su se odlučili s ciljem da »dio svog prijevoza naftnih derivata obavljaju vlastitim resursima«. Prijevoz sirove nafte nisu spominjali, dok danas ističu kako su u procesu registracije vlastite tvrtke za željeznički prijevoz i derivata i sirove nafte. Drugim riječima, mađarskog su prijevoznika unajmili za probnu vožnju, dok nije isključeno da će sirovu naftu ubuduće u Rijeku voziti i u vlastitim vagonima, za što tek trebaju dobiti dozvolu od HAKOM-a.


Mađarska podrška


Iz MOL-a je jučer priopćeno kako podržavaju, te će i dalje podržavati Inin menadžment u nastojanju da poboljša operativnost i minimalizira gubitke, u najboljem interesu Ine. »MOL kao najveći dioničar Ine u potpunosti pdržava menadžment kompanije u nastojanju da osigura fleksibilnost u procesu proizvodnje domaće nafte, kao i sigurnost opskrbe«, stoji u priopćenju. Kako je to prijevoz sirove nafte u Rijeku jeftiniji, na kraju krajeva i sigurniji, od prerade u Sisku, u koji sirova nafta iz 35 kilometara udaljenog skladišta dolazi cjevovodom, ne pojašnjavaju. Očekuje se da isto to pitanje i NO Ine postavi upravi Ine, odnosno njenim izvršnim direktorima, što je dogovoreno na sastanku ministra gospodarstva Tomislava Panenića s hrvatskim članovima uprave i NO-a u ponedjeljak.