Veza s hrvatskom obalom

Izložba o kompaniji Lloyd Austriaco u Trstu: Priča o našim lukama i pomorcima

Danilo Prestint

Foto Danilo PRESTINT

Foto Danilo PRESTINT

Postav u Trstu, govori o nastanku i razvoju kompanije, koja nam je poznatija kao Lloyd Triestino i o brojnim brodovima, koji su nosili naša imena, te posadama, koje su nisu govorile ni hrvatski ni talijanski, već posve specifičnim – istro-venetskim narječjem



U Trstu, u srcu grada, nalazi se jedno sakriveno mjesto prepuno tajni i neotkrivenih ljepota: Porto Vecchio. Stara luka, masterpiece industrijske arheologije. Za razliku od aktivnih luka, ovdje je poželjno prošetati (nema zabrana, iako su opasna mjesta ograđena), jer ta je šetnja povratak u prošlost: prazna skladišta, obale bez brodova, željezničke tračnice bez vlakova, dizalice bez tereta, bitve bez brodskih konopa…


Prije nekoliko godina bio sam u potrazi za popisima posada brodova Lloyd Austriaca: davno su se čuvali u starom sjedištu Lloyda u Piazza Unita, a kada je palača 1990. prodana, sjedište kompanije je preseljeno u Passeggio S. Andrea. Prilikom preseljenja dio povijesnih spisa i predmeta (slika, modela, uniforma, tanjura) oko 30 posto, je nestao. Preostalo je izloženo u malom muzeju nove zgrade, a popisi posade su završili na – tavanu.


Kada je kompaniju preuzeo tajvanski Evergreen, nisu htjeli kupiti povijesni dio, koji je najprije trebao završiti u sjedištu udruge brodara Finmare u Genovi, pa ga je trebala kupiti Regija Friuli Venezia (plan je bio utemeljenje Muzeja brodarstva Trsta), ali … U potrazi su mi pomogli bivši zaposlenici brodara: najvrijednije slike i modeli brodova su navodno završili u skladištima Regije, srebrninu su uzeli Tajvanci koji su to obiteljsko srebro dijelili kao darove gostima odnosno zaslužnima prilikom odlaska u mirovinu. Papirnati dio povijesti je nakon nekoliko godina premješten u skladište br. 60 u Porto Nuovo pod kontrolom Lloyd/Italia Marittima, a onda u neko skladište u Porto Vecchio pod kontrolom Regije.


Domaćin – hidrodinamička centrala




Stara hidrodinamička centrala, koja je opskrbljivala električnom strujom sve dizalice u luci, je jedno od emblematičnih mjesta ove ogromne luke koja je godinama napuštena. Tu je postavljena izložba Lloyd, tršćanski brodovi u svijetu, povodom 180. obljetnice utemeljenja brodarske kompanije Lloyd Austriaco.


Izloženo je malo srebrnine, nešto starih modela brodova (većina je novijeg datuma), a dio slika je iz privatnih zbirki i nekoliko uniformi. Pronašli smo registar u kojem su se upisivale uplate u mirovinski fond pomoraca (otvorena stranica otkriva uplate za R. Malabotich, Michele Franovich).


Najveći dio izložbe posvećen je tzv. Trećoj sekciji Lloyda ( literatno-umjetnička) koja je utemeljena 21. lipnja 1849. Izloženi su primjerci Giornale del Lloyd Austriaco di notizie commerciali e marittime, reklamni plakati, a 1923. Bruno Astori utemeljuje reviju Lloyd Triestina čije naslovnice kreiraju veliki potpisi međunarodne reklamne grafike (Giorgio F. Dabovich, Marcello Dudovich, Paolo Klodic, Xanti Schawinskj. V.A. Cocever i dr.).


No, priča o Lloydu je za nas, prije svega, priča o ljudima, pomorcima iz Istre, Dalmacije, Rijeke, Splita, Dubrovnika, Kotora koji su definirani kao Gente di mare. Lloyd Austriaco je 1842. godine dobio koncesiju za prijevoz pošte te je te godine uspostavio redovite putničko-teretno-poštanske linije iz Trsta za luke Dalmacije. Na brodovima Lloyda, kao i na brodovima Cosulicha i Tripcovicha (lošinjske dinastije brodara) pravila su diktirali pomorci koji nisu govorili ni hrvatski niti talijanski jezik, već posve specifičnim istro-venetskim narječjem.


Isplaćene kamate


O tom dijelu na izložbi je malo riječi…S obzirom da je u početku Lloyd Austriaco održavao brodske veze u Jadranu, često su njegovi brodovi dobivali »naša« imena: »Fiume« (Rijeka u floti 1853.-1892.), »Almissa« ( »Omiš«, ex »Trieste«, ex »Stephanie«, 1898.-1919.), »Istria« ( »Istra«, ex »Craigrowan«, 1899.-1910.), »Metcovich« ( »Metković«, 1893.-1919.), »Narenta« ( »Neretva«, ex »Mary Lamont«, 1878.-1889., »Reka« (1883.-1894.), »Sarajevo« (1909.-1919.), »Zara« ( »Zadar«, 1854.-1856.), »Abbazia« ( Opatija, 1911-1919), »Bosnia« ( Bosna 1899.-1910.), »Brioni« (1909.-1919.) …


Preuzimanjem Lloyd Triestina od strane tajvanskog Evergreena, pronađeni su dokumenti po kojima je talijanska vlada ostala dužna kompaniji kamate za gubitak broda Conte Verde kojeg je posada potopila u Shanghaju devetog rujna 1943. da ne padne u ruke Japancima. Posadu su Japanci poslali u logor, a brod su popravili: nastavio je ploviti kao »Kotobuki Maru«. Naime, Lloyd Triestinu je isplaćena naknada od 19 milijardi lira, kojom svotom je kupljen kontejnerski brod Nuova Trieste, ali nisu isplaćene kamate. Tek 2015. donijeta je presuda da Vlada mora isplatiti još 12 milijuna eura na ime kamata. Neočekivani poklon dobila je nova kompanija Italia Marittima.


Nakon razgledavanja izložbe, proljetno sunce (nakon jake kiše) mami na šetnju među nepreglednim tračnicama lučke željezničke postaje, zarđalim bitvama i ostacima dizalica do skladišta br. 26. Pozivaju nas na predavanje, s napomenom da je besplatno, na trećem katu (ugrađen moderan lift). Skladište je u procesu restauracije, jedna njegova trećina je moderan multifunkcionalni izložbeni konferencijski prostor. Preostale dvije trećine su na redu ove godine, jer su upravo odobrena EU sredstva u visini od 50 milijuna eura.