Foto Arhiva/NL
Vozači često imaju više od 200 radnih sati mjesečno, a nekolicina njih u ovom će mjesecu premašiti i 250 sati za volanom. Jedan od kolega tijekom ožujka imao je jedan jedini slobodan dan, a posebno se iskorištavaju vozači zaposleni na određeno vrijeme, koji rade i po tri tjedna bez slobodnog dana, rekao je Špoljarić
RIJEKA Uprava »Autotroleja« grubo narušava sigurnost putnika i krši radnička prava vozača, primoravajući ih da rade daleko više sati nego što bi smjeli, a lažira i podatke s tahografa kako bi se lažno prikazali podaci o radnim satima provedenim za volanom – ove teške optužbe na račun direktora Autotroleja Željka Smojvera i njegovih suradnika iznijeli su jučer na konferenciji za novinare Darko Špoljarić, predsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika u Autotroleju, Anto Jelić, predsjednik Udruge Sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske, te HDZ-ov gradski vijećnik Hrvoje Burić, uz podršku predstavnika Inicijative Protiv skupog Energa Josipa Kukuljana.
Sindikalisti su zatražili hitan početak rješavanja problema u dijalogu s direktorom Smojverom i riječkim gradonačelnikom, a u suprotnom neće prezati od industrijskih akcija koje uključuju i štrajk.
Burić je na početku obraćanja kazao kako uprava Autotroleja vozače primorava da rade u neljudskim uvjetima, čime izravno ugrožava njihovu sigurnost i sigurnost putnika u gradskim autobusima.
Njegove tvrdnje potkrijepio je Špoljarić, iznijevši niz podataka o kršenju zakonskih odredbi o radnom vremenu vozača.
Iskorištavanje vozača
– Vozači često imaju više od 200 radnih sati mjesečno, a nekolicina njih u ovom će mjesecu premašiti i 250 sati za volanom. Jedan od kolega tijekom ožujka imao je jedan jedini slobodan dan, a posebno se iskorištavaju vozači zaposleni na određeno vrijeme, koji rade i po tri tjedna bez slobodnog dana, rekao je Špoljarić.
Prema njegovim riječima, vozači Autotroleja u posljednje su dvije godine radili po 48 sati tjedno, što je izmijenjeno novim kolektivnim ugovorom, no problemi su ostali.
– Zbog loših uvjeta i niskih primanja vozači odlaze. Nedostaje nam minimalno 60 vozača pa smo primorani na prekomjeran rad. Ima vozača koji još nisu ni počeli koristiti godišnji odmor od lani, a većina ima po petnaest dana od prošle godine, koje bi trebali iskoristiti do kraja lipnja. Autotrolej zapošljava i 15 umirovljenika, koji ne bi smjeli raditi više od 80 sati mjesečno, no rade i po sto, a razlika u plaći im se isplaćuje na način da se prikazuje da su radili i u idućem mjesecu, a zapravo nisu. Mladi i najsposobniji vozači odlaze, samo prošle godine njih sedamdesetak. Dolaze ljudi pred mirovinu ili neiskusni. Ovo je vrlo naporan posao, vozači su izloženi velikom stresu, pa se pitamo treba li netko poginuti da se shvati da ovako više ne možemo, zapitao se Špoljarić.
Lažiranje podataka
Posebno teške optužbe na račun uprave Autotroleja iznio je Anto Jelić, kazavši kako se lažiraju podaci s tahografa, da bi se prikrilo koliko pojedini vozači stvarno voze.
– Izvadi se kartica tog vozača, stavi kartica s imenom osobe koja uopće nije vozač, i tako se kartice mijenjaju, dok je za volanom u stvarnosti jedan te isti vozač. Kada dođe inspekcija, sve je u redu, a zapravo vozači voze puno dulje nego što po zakonu smiju. To je velik rizik ne samo za njihovu nego i za sigurnost putnika. Ako naši kolege u uredima zbog premorenosti pogriješe, mogu zgužvati taj papir i napisati novi, a ako vozač zbog premorenosti klone, to može imati vrlo teške posljedice. Nećemo dopustiti da se ovako grubo krše zakoni, i spremni smo na sve što nam zakon dopušta kako bismo to spriječili. Tražimo hitan dijalog s upravom i gradonačelnikom i ozbiljno rješavanje ovih problema, rekao je Jelić, dodavši kako Sindikat želi prvo iscrpiti sve mogućnosti da se problem riješi razgovorom, ali u suprotnom je spreman i na štrajk.