Foto Glas Istre
Bijenale nije izložba samo za kritičare i poznavatelje umjetnosti – Labin je postao radionica i igraonica, zajednica ljudi koji žive uz umjetnost, a po tome će ovaj grad biti prepoznatljiv u svijetu
LABIN Prvi bijenale industrijske umjetnosti – IAB 2016. naslovljen »Utopia = reality« otvoren je jučer u podne ispred labinske Lamparne, a njegovi izložbeni prostori bit će u cijelom Labinu. Središnji dio manifestacije posvećen je izložbi Josepha Beuysa (1921- 1986), jednog od najvećih umjetnika 20. stoljeća.
Sve je počelo umjetničkim performansom ispred Lamparne, o kojem je Dean Zahtila, čelni čovjek Bijenala i Labin Art Expressa kazao:
– Kako je 21. godine 20. stoljeća rečeno »Kova je nasa«, 21. godine 21. stoljeća bit će rođeno jedno dijete, jedno novo djelo – podzemni grad rođen u utrobi zemlje, i zato trebamo tri puta reći »Sretno!«. Upravo zato smo ovaj performans počeli tako što smo upalili instalaciju posvećenu Krešimiru Farkašu, jednom od kreatora te vizije i projekta koji, nažalost, više nije s nama.»
U govorima uoči otvorenja samoga Bijenala, labinski gradonačelnik Tulio Demetlika kazao je da on, kao i svi Labinjani, osjećaju zahvalnost prema barunici Lucreziji De Domizio Durini, kustosici ove manifestacije, koja je napravila nešto značajno i važno za Labin.
U znaku umjetnosti
– Ona je svoje bogato iskustvo pedesetogodišnjeg rada pretočila u osmišljavanje programa Bijenala, a pri tome je donijela novi pogled na svijet i na umjetnost. Pokazala je ljudske vrijednosti u najboljem svjetlu, kao i veliku brigu za očuvanje prirode. Ovdje će se svojim djelima predstaviti 80 umjetnika iz cijeloga svijeta, sa svih kontinenata, a sveukupno će ih na svim događanjima do kraja rujna nastupiti više od stotinu. Cijeli će grad živjeti u znaku umjetnosti. Da mi je netko prije dva mjeseca rekao što će se sve tu dogoditi, ne bih vjerovao. To nije izložba samo za kritičare i poznavatelje umjetnosti – Labin je postao radionica i igraonica, zajednica sretnih ljudi koji žive uz umjetnost, a po tome će ovaj grad biti prepoznatljiv u svijetu – kazao je Demetlika.
Barunica Lucrezia de Domizio Durini na početku svog vrlo nadahnutog govora kazala je da je sretna što je u Hrvatskoj koju posjećuje već trideset godina, te što je sudjelovala u otvorenju nečeg tako značajnog kao što je Bijenale industrijske umjetnosti u jednom sasvim posebnom ambijentu.
Posjetitelj će vidjeti djelo, ispod njega ime i prezime umjetnika te njegov kontakt. Na taj će način moći komunicirati i kontaktirati, no to nema nikakve veze s biznisom. Ovdje nisu izložena Beyusova djela, to su djela za muzeje, za kolekcije kolekcionara – ovaj Bijenale je nešto posve drukčije.
Važni autori
Velika je uloga i ekologije te ljubavi prema prirodi u toj izložbi. Beyus je bio u pokretu zelenih od samih početaka, ali kada je to postala stranka i kada je to poprimilo drukčije mjere, otišao je. On je imao puno širu viziju ekologije, njegovo poimanje svega toga je antropološko – kazala je vrlo nadahnuto barunica Durini.
Za sebe je rekla da se ne bavi politikom, da ne izlazi na izbore i referendume, da ne ide u crkvu, ali kazala je Labinjanima da mogu biti ponosni na svog gradonačelnika Demetliku. Naglasila je i veliku ulogu Deana Zahtile koji ju je angažirao da bude kustosica međunarodnog dijela manifestacije.
– Dokle god bude postojao jedan čovjek, jedna jedina biljka, postojat će i umjetnost, zaključila je barunica.
Selektor i kustos domaćeg programa Branko Franceschi istaknuo je važnost ovog uspješnog projekta u području kreativne industrije. Naglasio je da je Bijenale poprimio posebnu dimenziju te da su ovdje prisutni važni autori sa svojim djelima, a cijeli će Labin nekoliko mjeseci živjeti uz umjetnost na raznim lokacijama.
Bijenale je otvorio umjetnički ravnatelj Damir Stojnić, zahvalivši se predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović na pokroviteljstvu, kao i županu Valteru Flegu, kustosima i umjetnicima koji su došli ili dostavili svoja djela.
Potom je otvorena izložbe posvećena Josephu Beyusu, koji je i fokus Bijenala. Prisutno je i Slobodno međunarodno sveučilište (Free International University) iz Amsterdama i Berlina koje su ovaj umjetnik i njegov prijatelj Heinrich Boll osnovali u pet zemalja svijeta, a barunica Durini bila je predsjednica za Italiju.
Bijenale industrijske umjetnosti zamišljeno je kao nulta točka budućeg muzeja umjetnosti i industrije podzemnog grada.