»Okolica Brseča«, oko 1900.
Ervin Dubrović, ravnatelj Muzeja grada Rijeke, institucije koja priprema veliku izložbu Leontine Littrow, ispričao nam je da je nakon što je austrijski povjesničar umjetnosti Bernhard Barta jednog dana banuo u njegov ured i rekao: »Ja pišem knjigu o Leontine von Littrow« gotovo poskočio sa stolca i povikao: »Knjigu o Leontine pišem i ja!« Vijest o pripremi monografije vrlo brzo se pročula među bečkim galeristima i automatski se odrazila na potražnju za radovima Leontine von Littrow, koje postaje sve teže nabaviti
Slikarica Leontine Littrow (1856. – 1925.), jedina riječka umjetnica koja se pojavljuje na eurpskom tržištu umjetnina, a slike joj se uglavnom nalaze u privatnim zbirkama, u Hrvatskoj je gotovo nepoznata. Iako je sudjelovala na brojnim međunarodnim izložbama u Londonu, Beču, Münchenu i drugim europskim gradovima, uživajući naklonost kritike, opus umjetnice koja je krajem 19. i početkom 20. stoljeća djelovala u Rijeci i Opatiji donedavno je bio posve zapostavljen i zaboravljen.
U knjizi »Umjetnička Rijeka 19. stoljeća« Borisa Vižintina njezino se ime uopće ne spominje. No Muzej grada Rijeke, u kojem se čuvaju dvije slike Leontine Littrow, upravo završava pripreme za veliku izložbu na kojoj će 29. rujna predstaviti sedamdeset reprezentativnih djela ove u prošlosti vrlo priznate slikarice kvarnerskih i dalmatinskih marina, pergola, vrtova i parkova.
Upravo privrženost atmosferi i motivima kraja u kojem je živjela svrstava je u »naše« slikare, iako je porijeklom Austrijanka i Engleskinja, rođena u Trstu iz kojeg je s 12 godina stigla u Rijeku, gdje je i pokopana.
Pripreme za izložbu, istraživanje njezina rada i prikupljanje slika, mahom u Rijeci i u Beču, trajale su dvije godine.
Radovi umjetnice sada će prvi put biti prikazani javnosti cjelovitom kritičkom retrospektivnom izložbom i monografijom koja se objavljuje u dvjema varijantama, na hrvatskom i njemačkom jeziku, s opsežnom biografijom, prikazom umjetničkog rada i katalogom od blizu tri stotine radova, mahom ulja na platnu.
Monografija
Projekt je ostvaren u suradnji s privatnom galerijom Kolhammer & Mahringer iz Beča te s povjesničarom umjetnosti Bernhardom Bartom, jednim od autora knjige koju potpisuje zajedno s galeristima Alfredom Kolhammerom i Rudolfom Mahringerom te ravnateljem Muzeja grada Rijeke Ervinom Dubrovićem, koji se za istraživanje opusa umjetnice zainteresirao prije desetak godina.
– Godinama me kopkalo da istražim opus Leontine von Littrow, koja nam je u umjetničkom smislu bila važna, jer smo iz ostavštine obitelji Meynier, suvlasnika riječke Tvornice papira, otkupili dva njezina rada; jednu sliku Venecije i jednu sliku Dražica u Opatiji, a oba pomalo neobična i mračna. Vrlo smo malo znali o umjetnici o kojoj leksikoni donose tek nekoliko šturih podataka, ali vidio sam nekoliko lijepih slika u privatnom vlasništvu koje su nagoviještale da se radi o dobroj slikarici i da bi negdje moralo biti još njezinih radova.
O ideji da istražimo njezin opus i nađemo slike razgovarao sam s više kolekcionara i galerista. Među njima je i moj znanac Milan Krivda, kuhar u Hotelu Holiday Inn u Beču, ali i rafinirani poznavatelj umjetnosti. On nas je povezao s galerijom Kolhammer & Mahringer s kojom smo započeli suradnju najesen 2015 ., a u međuvremenu se pojavio i mladi povjesničar umjetnosti Bernhard Barta, k tome i pisac romana o staroj Austriji, koji je jednog dana banuo u moj ured, naklonio se i rekao: »Ja pišem knjigu o Leontine von Littrow.«
Gotovo sam poskočio sa stolca i povikao: »Knjigu o Leontine pišem i ja!« Prvo smo kanili ostati svaki pri svome, ali onda smo zakazali susret u kavani hotela Imperial u Beču, u kojem je svojedobno odsjedao Hitler, a na dan našeg sastanka održavao se veliki susret ministara vanjskih poslova EU i Rusije. U tom ambijentu dogovorili smo se da knjigu ipak napravimo zajedno – ispričao nam je Dubrović, koji kaže da se vijest o pripremi monografije vrlo brzo pročula među bečkim galeristima i automatski se odrazila na potražnju za radovima Leontine von Littrow, koje postaje sve teže nabaviti.
Ugodno iznenađenje
Radovi umjetnice često se pojavljuju u bečkim aukcijskim kućama Dorotheum i Im Kinsky, a u ponudi su ih imali i londonski Christie’s i Sotheby’s. Oni najbolji postižu cijenu od tridesetak tisuća eura, no može se očekivati da će im vrijednost rasti, a za Muzej grada Rijeke već su postali nedostižni.
– Pregovarali smo o otkupu dviju slika u privatnom vlasništvu Riječana i imali već pripremljene ugovore, ali su oba vlasnika odustala, jer su dobili bolje ponude od cijene koju im je mogla ponuditi naša ustanova – kaže Dubrović, očekujući veliko zanimanje za izložbu. Na otvaranje je već najavljen dolazak tridesetak bečkih kolekcionara te više galerista i muzealaca, a novootkrivena slikarica zacijelo će pobuditi i velik interes javnosti koja će imati jedinstvenu priliku vidjeti njezine radove okupljene iz različitih europskih kolekcija. Čak i za Ervina Dubrovića bit će to prilika da dio slika prvi put vidi uživo, jer je dvadesetak radova uključenih u izložbu vidio samo na fotografijama.
Od skoro tristo radova umjetnice nađenih u protekle dvije godine najmanje ih je nažalost u Rijeci i Opatiji. Najviše slika u posjedu je austrijskih kolekcionara, a manji broj djela čuva se i u javnim zbirkama: u Galeriji Akademije i Muzeju grada Beča, u Narodnom muzeju u Varšavi, u Muzeju Revoltella u Trstu, u Pomorskom muzeju u Piranu i u Narodnom muzeju Slovenije u Ljubljani.
– Na počeku istraživanja bio nam je poznat tek mali broj radova, različite kvalitete i vrlo raznorodnih, a pretežno osrednjih. No sad kad smo stekli temeljit uvid u opus autorice možemo reći da je Leontine izvrsna slikarica koja nas je vrlo ugodno iznenadila. Nadamo se da će nakon ove izložbe i monografije postati vrlo cijenjena ili barem dovoljno cijenjena umjetnica, jer to doista i zaslužuje.
Primarno marinistica
Kad bismo ju uspoređivali s našim priznatim slikarima, najbliža bi bila Menciju Klementu Crnčiću, koji se najviše proslavio kao slikar marina. Za razliku od Leontine, koja nije mogla upisati likovnu akademiju, jer se do 1920. to nije dopuštalo damama, da ne bi vidjele gole muškarce koji poziraju za aktove, Crnčić ima sav dignitet akademski školovanog slikara. Studirao je na dvjema srednjoeuropskim akademijama, u Beču i Munchenu, a i jedan je od osnivača zagrebačke Akademije likovnih umjetnosti. No ja bih rekao da je ona talentiraniji slikar! – kaže Dubrović.
Leontine Littrow bila je primarno marinistica, ali je slikala i prirodu, krajolike Liburnije, Kvarnera, otoka, Dalmacije, Dubrovnika… Urbani motivi vrlo su rijetki na njenim slikama, a osim ciklusa slika iz Venecije, koju je često posjećivala i motive lagune rado predstavljala na izložbama, gotovo je isključivo slikala atmosferu naših krajeva. Najčešće su to slikoviti zakutci opatijske i riječke okolice – u Voloskom, Mošćenicama, Brseču, na Pećinama, u Velom Lošinju, na otocima Krku i Rabu…
Strani galeristi poneke njezine slike opisuju kao prizore iz Maroka ili s juga Italije, ali nema dokaza da je tamo ikada boravila, a slike pokazuju da se zapravo radi o ambijentima na hrvatskoj obali. Sotheby’s je tako prodao sliku »Prizor s talijanske ulice«, koja je zapravo »Ulica na Rabu«, a Christie’s sliku »Sunčan dan na na Amalfijskoj obali«, iako je riječ o Mošćeničkoj dragi. Slika Krka s lukovičastom kupolom zvonika postala je pak prizor iz Tunisa ili Maroka, priča Dubrović.
Iako nije bila akademski školovana, Leontine von Littrow primala je poduke od istaknutih umjetnika svog vremena s kojima je odmalena dolazila u doticaj kao potomkinja dviju uglednih obitelji; Littrow, koji vuku podrijetlo iz Estonije, i Barry, koji na Jadran dolaze iz Engleske.Njezin otac, mornarički časnik, kartograf, pisac i pjesnik Heinrich von Littrow, od 1857. radio je kao profesor i ravnatelj Nautičke akademije u Trstu. Nakon toga imenovan je za lučkog kapetana u Dubrovniku, pa u Senju, a 1867. u Rijeci, gdje poslije postaje pomorski inspektor.
Važan salon
Kao višestruko nadaren čovjek napisao je i komediju »Xantipa«, prevedenu na nekoliko jezika i izvođenu u riječkoj Narodnoj čitaonici, a objavio je i prvi riječki turistički vodič. Između ostalog bio je sklon slikarstvu, premda ne osobito talentiran. O tome svjedoče sačuvana panorama Senja u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja Rijeka, kao i sjećanja Ise Kršnjavoga, koji se u mladosti za ljetnih praznika 1867. nakratko zatekao u Rijeci i poučavao slikarstvu ovdašnjega lučkog kapetana. Kažu da se »nije odvajao od štafelaja«, a oduševljenje je prenio i na kćer Leontine. Poslije toga Kršnjavom se otvaraju i vrata obitelji Littrow u Beču.
Leontinin djed Joseph Johann von Littrow, rođen u Češkoj u protestantskoj obitelji, završio je studij prava i teologije na praškom Sveučilištu, no umjesto da postane odvjetnik posvetio se astronomiji. Bio je upravitelj bečke zvjezdarnice, a na tom ga je mjestu naslijedio sin, astronom Karl Ludwig oženjen za spisateljicu Augustu, koja je sredinom 19. stoljeća bila zaštitnica mladih umjetnika. Njezin umjetnički salon pohodio je i Iso Kršnjavi, tadašnji student bečke Akademije likovnih umjetnosti i budući hrvatski ministar bogoštovlja i nastave, koji je u poznim godinama govorio da su mu druženja u salonu gospođe Littrow, po kojoj je nazvano i jedno sazviježđe, značila mnogo više od druženja s kolegama.
Leontinina majka umrla je mlada, a bila je kći prosperitetnog bankara i trgovaca Charlesa Frisbyja Barryja, koji se oko 1830. iz Londona preselio u Genovu, a potom se nastanio u Trstu. Iz njezine obitelji poteklo je nekoliko admirala i drugih visokih pomorskih časnika u službi Austrijske ratne mornarice.
Iako je živjela daleko od Beča i Londona, mahom okružena Talijanima i Hrvatima, Leontine je u Rijeci odrastala u krugu obitelji njemačkih časnika i britanskih industrijalaca i inženjera. Profesori i pitomci Mornaričke akademije u Rijeci većinom su bili Nijemci, a u Rijeci se nastanilo i dvjestotinjak Engleza, članova obitelji inženjera i tehničara zaposlenih u Tvornici papira i u Whiteheadovoj Tvornici torpeda.
Školovanje i utjecaji
Obitelji Littrow i Whitehead bile su vrlo bliske. Littrowi su do 1891. živjeli u nizu zgrada kod Belog kamika, a kad je izgrađena Vila Rusticana u vlasništvu Roberta Whiteheada preselili su se u Opatiju. Leontine, kojoj je tada bilo 30 godina, živjela je s ocem i sestrama, jer se, potpuno posvećena slikarstvu, nije udavala.
Njezine su slike u svojim zbirkama imali mnogi uglednici, među kojima i grofica Alice Hoyos, Whiteheadova kći s kojom je prijateljevala i do kraja života razmjenjivala pisma na engleskom jeziku.
Osim njemačkog govorila je njemački i talijanski, a vrlo vjerojatno podosta dobro i hrvatski, o čemu svjedoči činjenica da se dobro osjećala u riječkoj i opatijskoj okolici koju je često posjećivala i slikala.
Rado je obilazila mala mjesta s domaćim življem, a pokazivala je i strast za prikupljanje predmeta »narodne umjetnosti«. Prikupljala je folklorne predmete, rezbarene drvene škrinje, keramičko posuđe, bakrene lonce i zdjele, koji su potkraj 19. stoljeća u Beču postali naročito popularni, kao i interes za Istru i Dalmaciju. Više predmeta iz njezine zbirke poslužilo je za ilustriranje ogledne knjige o pučkoj umjetnosti u Dalmaciji, objavljene u Beču 1911.
O školovanju i likovnoj naobrazbi Leontine von Littrow nema mnogo podataka. Iako neki izvori navode da se školovala u Parizu i Munchenu, za to nisu nađeni dokazi. Jedan od njezinih prvih učitelja bio je bečki slikar Hans Canon, koji je neko vrijeme čak živio u domu obitelji Littrow u Rijeci, ali za Leontine je bio odviše konzervativan.
Najznačajniji utjecaj na njezino stvaralaštvo imao je pariški slikar Jean d’Alheim, izdanak francusko-ruske plemićke obitelji, koji je osamdesetih godina 19. stoljeća boravio u Hrvatskom primorju i Dalmaciji.
Upravo tih godina D’Alheim prolazi razvoj od tamnoga atelijerskog slikanja do svijetlih i prozračnih plenerističkih slika, a 1881. naslikao je i »Panoramu Rijeke s Trsata«.
Leo Littrow
Utjecaje Barbizonske škole, koja je prokrčila put impresionizmu, vjerojatno je upravo on prenio umjetnici s kojom je dijelio ljubav prema pejzažnome slikarstvu, smatra Dubrović.
Slikarica je isključivo ovog umjetnika spominjala kao svog učitelja, iako je isticala da je »priroda njezina najbolja učiteljica« i da je »uvijek slikala natkrivena plavim nebom i okružena samo priprostim i slikovitim seljacima s otoka koje je toliko voljela«.
Leontine von Littrow prošla je kroz više stvaralačkih faza i stilskih mijena, od ranih romantičarski intoniranih radova, preko plenerističkih i impresionističkih slika, do kasnih radova u kojima slike mora i stijena, njezina stalna tema, sve više počinju poprimati ekspresivan ugođaj. Najuspjelija djela, koja odišu impresionističkim prštanjem boja te igrom svjetla i sjene na slikama primorskih brajdi i u pergolama opatijskih vila, ostvarila je posljednjih godina devetnaestog i prvih godina dvadesetog stoljeća.
U to vrijeme ima više zapaženih samostalnih izložbi u Continental Gallery u Londonu, koje prikazuju primorske ambijente, djevojke na šterni i pod brajdom ili na rivi, kao i pralje koje peru na potoku i na obali. Londonska kritika bila je impresionirana ljepotom našeg kraja i svjetlošću koje isijava iz njezinih slika.
Već 1880. počela je izlagati u Beču, najviše na brojnim izložbama u Kunstlerhausu. Dva puta izlaže i na znamenitim međunarodnim izložbama u Glaspalastu u Muenchenu, a samostalne je izložbe imala u Galerie Arnot (1911.) i u Galerie Mhietke (1914.). Bile su to godine njezina najvećega zamaha i najvećih uspjeha. Na velikoj austrijskoj izložbi u Londonu 1906. nastupala je zajedno s dalmatinskim umjetnicima Vlahom Bukovcem, Emanuelom Vidovićem, Ivanom Meštrovićem, Antoniettom Bogdanović-Cettineo i Markom Rašicom.
Bila je i jedina slikarica od koje je naručen rad za Prirodoslovni muzej u Beču, u kojem se nalazi njezino platno većih dimenzija s pogledom na Dubrovnik. Izlagala je i u Brnu, Budimpešti, Pragu, Klagenfurtu, Salzburgu, Černivcima, Wrocławu, Kopru, Opatiji i u Rijeci, a 1893. i na Svjetskoj kolumbijskoj izložbi u Chicagu, na kojoj je poseban paviljon bio namijenjem slikaricama.
Sve svoje radove, kao i privatna pisma, Leontine je potpisivala isključivo kao Leo Littrow, ili inicijalima, što je nakon smrti umjetnice stvaralo zabune pa su je znali predstavljati kao slikara, a slike nikad nije datirala.
Nažalost, ostavština obitelji Littrow nije sačuvana, kao ni grobnica na Kozali, a ne postoje ni fotografije koje bi nam približile lik umjetnice. Poznata je tek jedna grafika koja prikazuje Heinricha von Littrowa s jednom od triju kćeri, koja bi možda mogla biti i Leontine, i samo jedna fotografija iz nekog bečkog modnog žurnala sa skupinom u bijelo odjevenih opatijskih dama, među kojima je i slikarica, ali ta je fotografija snimljena izdaleka, tako da je gotovo nemoguće razaznati kako je umjetnica izgledala.