Foto Mladen Trinajstić
U tijeku je izgradnja mreže postaja za punjenje i iznajmljivanje elektrobicikala kojima će uskoro biti pokrivena sva mjesta. Vrbnik, Baška, Malinska, Dobrinj, Punat i Krk dobivaju po jednu stanicu s 10 mjesta, dok će Omišljani imati dvije – u Omišlju i Njivicama
Zahvaljujući ulaganjima svih sedam krčkih lokalnih jedinica, zajedničkog komunalnog društva Ponikve eko otok Krk te potporama Ministarstva turizma i Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, turistička i prometna infrastruktura otoka Krka uskoro će postati bogatija za mrežu punionica električnih bicikala izgrađenih u obliku stanica za njihovo iznamljivanje. Suvremeni sustav bike-sharinga koji otočani već dulje vrijeme pripremaju i do u detalj razrađuju, sve u okviru svog ambiciozno osmišljenog te od svih lokalnih jedinica i službeno usvojenog strateškog plana poticanja elektromobilnosti, doznajemo od predstavnika Ponikava, već će za koji mjesec biti stavljen u pogon.
U njegovom oživotvorenju ključna su ipak bila bespovratna sredstva koja je otočanima lani dodijelilo Ministarstvo turizma u sklopu Programa razvoja javne turističke infrastrukture. Zahvaljujući tom programu, šest otočnih lokalnih jedinica ostvarilo je pravo na korištenje gotovo 800 tisuća kuna bespovratnih potpora, slijedom kojih će se, uz financijsko sudjelovanje pet općina i Grada Krka (svi osim Općine Punat), već tijekom ovog proljeća realizirati izgradnja suvremenih stanica za punjenje baterija elektrobicikala. Već započelu izgradnju punionica prati nabava i stavljanje u funkciju sofisticiranog softwarea uz pomoć kojeg će se u idućoj fazi projekta, zajedno s dobavom javnih elektrobicikala, uspostaviti sustav iznajmljivanja tih ekoloških vozila, objasnio nam je Ponikvin koordinator tog projekta, Zdenko Kirinčić.
Pokriven cijeli otok
Ističući da je Općina Punat izostavljena iz prijave na natječaj Ministartva turizma samo zato što su Puntari za svoju elektropunionicu osigurali sredstva putem jednog drugog, EU novcem također financiranog programa, Kirinčić smatra da se stoga slobodno može reći da je cijeli otok Krk danas na samom kraju još jedne važne etape svog puta k postizanju energetske neovisnosti i smanjenju emisije stakleničkih plinova. – Konkretno, nakon što su nam odobrena sredstva koja, ovisno o lokalnoj jedinici i broju planiranih punionica, variraju od 107 pa do 200 tisuća kuna, u tijeku je izgradnja mreže pilonskih postaja za punjenje, ali i iznajmljivanje električnih bicikala, kojima ćemo idućih mjeseci »pokriti« baš sva otočna turistička središta. Na području svake lokalne jedinice u skoroj budućnosti bit će postavljena po jedna takva »stanica« s deset mjesta, uz izuzetak Općine Omišalj koja će svoju elektro-biciklističku infrastrukturu obogatiti s dvije takve postaje – po jednom u središtu Omišlja i Njivica. Plan je bio da se s čak tri takve postaje opremi i Općina Dobrinj (u Dobrinju, Šilu i Klimnu), ali se, najviše zbog financijskih razloga, zasad odlučilo krenuti s gradnjom jedne postaje, i to u Klimnu, na području uvale Soline. Radovi kakvima će otočani idućih tjedana svjedočiti diljem Bodulije, ovih su dana zgotovljeni u Omišlju, a istim će se sklopom namijenjenom sigurnom uparkiravanju i punjenju baterija elektrobicikala, idućih tjedana opremiti i prethodno dogovorene lokacije na najfrekvetnijim potezima svih ostalih mjesta.
Na dispoziciji 24 sata
Odobrena sredstva tek su dio vrijednosti cjelokupnog projekta koji će, u preostalim iznosima nužnim za njegovo »zaokruženje«, svaka od krčkih lokalnih jedinica »pokriti« vlastitim proračunskim sredstvima, a svemu spomenutom valja pridodati i onu drugu, ništa manje bitnu fazu projekta. Riječ je o dobavi i stavljanju na uporabu više desetaka »javnih« elektrobicikala, suvremenih ekoloških vozila vrijednih nešto više od deset tisuća kuna po komadu. Njih će, sredstvima iz vlastitih proračuna i već dobivenim potporama Fonda, uskoro dobaviti sve otočne lokalne jedinice. Na području svake od njih već do konca travnja ili najkasnije početka svibnja, bit će na svaku od izgrađenih punionica postavljeno po deset električnih bicikala koji će se uz pomoć kreditnih ili smart kartica, gotovine i svih ostalih načina plaćanja, na svakom od tih punktova moći unajmljivati, i to tijekom 24 sata, svih 365 dana u godini. Svaki od bilo gdje na otoku unajmljenih elektrobicikala po završetku njegova korištenja moći će se vratiti na taj, ali i bilo koji drugi otočni »punionički punkt« uklopljen u ovaj zanimljiv sveotočni, ekologijom obojani projekt, još jedan u nizu onih kojima Krčani dokazuju okrenutost čuvanju okoliša i praćenju suvremenih trendova.
Već određene lokacije za izgradnju svake od punionica koje će se idućih tjedana, nakon već izgrađene omišaljske, sad nastaviti postavljati i opremati i u Krku, Puntu, Baški, Vrbniku, Malinskoj, Njivicama i Klimnu, bit će dio jedinstvenog otočnog sustava uz pomoć kojeg će se, GPS-om, u stvarnom vremenu nadzirati i pratiti način korištenja i trenutna pozicija svakog bicikla. Po potrebi, objašnjava Kirinčić, Ponikvini će djelatnici moći i terenski intervenirati u cilju njihova ravnomjernog repozicioniranja, odnosno prenošenja s onih trenutno »prebukiranih« punioničnih mjesta na lokacije na kojima se, posredstvom sustava praćanja, pokaže da u tom trenutku ima slobodnog mjesta, odnosno manjka bicikala.
Domaća pamet
U svakom slučaju, izgradnja i stavljanje u funkciju sustava korištenja, ili bolje rečeno dijeljenja javnih elektrobicikala, zahtjevan je posao koji će, kao i u fazi njegove izgradnje, dosta posla donijeti i u kasnijim fazama njegova operativnog vođenja, održavanja i servisiranja. Stoga će i prije njegova stavljanja u pogon, biti potrebno kadrovski ekipirati službu koja će pratiti cjelokupni sustav, te po potrebi vozilom izlaziti na teren s ciljem servisiranja samih bicikala ili njihova prenošenja na mjesta gdje se pokaže da ih nedostaje, objašnjava nam koordinator tog i više no zanimljivog projekta. Kirinčić ocjenjuje da su u Ponikvama spremni nositi se sa svim izazovima sustava bike-sharinga koji će otok Krk staviti uz bok mnogim velikim i razvijenim urbanim središtima Europe i svijeta. Ono što nas u cijelom ovom projektu posebno veseli, jest činjenica da će cjelokupni budući otočni sustav bike-sharinga biti produkt domaćeg znanja i tehnologije. Domaće proizvodnje bit će i sami elektrobicikli, a domaće znanje i rad stoje i iza parkirnih stanica, odnosno njihovih punionica, kao i cjelokupnog softwarea kojim ćemo pratiti i upravljati njihovo korištenje, zadovoljno konstatira Zdenko Kirinčić.
CIJENA NAJMA NAJMANJA MOGUĆA
Točan odgovor na pitanje koliko će koštati najam eletrobicikala u ovom trenutku još nismo uspjeli dobiti. Kako kaže Kirinčić, još uvijek se prikupljaju pojedini »ulazni parametri« zbog kojih ne može dati precizan odgovor, ali je izvjesno da najam takvih bicikala neće, niti smije biti preskup. Cilj je staviti ga u okvire kojim će se pokriti njegovi operativni troškovi, a s obzirom da je sustav zamišljen kao javan, njegov rad nije, niti će ikad biti okrenut ostvarivanju profita. Sa sigurnošću mogu reći da će cijena korištenja bicikala na Krku biti najmanja moguća, ustvrdio je Kirinčić, dodajući da se trošak izgradnje svake od krčkih punionica kreće od 150 do 160 tisuća kuna te da je cijena jednog opremljenog elektrobicila nešto viša od 12 tisuća kuna.
PROTIV KRAĐE MODERNOM TEHNOLOGIJOM
Zanimljiv dio upravljačkog sustava kojim će se težiti onemogućavanju otuđenja vrijednih elektrobicikala, ogledat će se i u daljinski omogućenom praćenju njihove trenutne pozicije ili njihova »zablokiravanja«, posebice u slučaju evidentiranja njihova prijenosa preko Krčkog mosta, odnosno izvan područja otoka, kaže Kirinčić, uvjeren da će suvremena tehnologija svesti mogućnost bilo kakave zlouporabe na najmanju moguću mjeru. Sustav praćenja bicikala, uz ostalo, obuhvaća elektronički sklop kojim se uz pomoć GPS i GPRS sustava prati pozicija svakog javnog bicikla pa se u slučajevima kad bicikl izađe iz unaprijed definirane »dopuštene zone« omogućava daljinsko isključivanje napajanja njegova elektromotora, pa čak i blokiranje kotača.
MREŽA BICIKLISTIČKIH STAZA
Otok Krk je i u turističkom smislu nedvojbeno biciklistička destinacija, koja se diči svojom razgranatom mrežom biciklističkih staza. U tom smislu i otočne turističke institucije predano rade na promociji tog svog aduta, posebno važnog u svjetlu promoviranja aktivnih oblika odmora. Među brojnim tome okrenutim aktivnostima, u posljednje se vrijeme ističu i posebni napori na kartovnom i mobilno-aplikacijskom predstavljanju mogućnosti korištenja mreže biciklističkih staza. Svemu tome dodatni vjetar u leđa zacijelo će dati i projekt bike-sharinga, kao i uspostave sustava prijevoza tim izuzetno atraktivnim prometalima koja će u sezoni biti posebno interesantna posjetiteljima, a u izvansezonskom periodu i odlična alternativa dosadašnjim prijevoznim navikama domicilnog stanovništva.
11 PUNIONICA ZA ELEKTROVOZILA
Da su Boduli predvodnici u smislu implementiranja brojnih inventivnih, inovativnih i gotovo u pravilu ekologiji okrenutih projekata, poznato je svakome tko je posljednjih godina imao priliku posjetiti taj otok. Krčani tako već dulji niz godina provode projekte po čijim su učincima debelo ispred hrvatskog prosjeka. U red takvih zasigurno spadaju programi povezani s odvojenim prikupljanjem otpada, korištenjem obnovljivih izvora energije, programi vezani uz energetsku učinkovitost, a odnedavno i oni kojima je cilj smanjenje emisije štetnih plinova u atmosferu. Ovi potonji, obzirom da na Krku zapravo i nema većih industrijskih onečišćivača zraka, uglavnom su okrenuti sustavnom smanjenju emisija štetnih plinova koje u atmosferu ispuštaju motorna vozila. Od lipnja 2016. na Krku je tako u funkciji i 11 punionica za električne automobile. Investicija vrijedna skoro milijun kuna, baš kao i ova koja se upravo počinje ostvarivati kroz bike-sharing, rezultat je koordiniranog ulaganja svih sedam krčkih samouprava, uz financijsku potporu Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. I taj već zaživjeli projekt razrađen na razini cijelog otoka inicirali su krčki lokalni čelnici, a objedinjuju i vode »Ponikve«. Učinci svih tih i takvih projekata, kaže Kirinčić, sve nas više približavaju ciljevima zacrtanim »Strategijom nulte emisije CO2 na otoku Krku«, a koju su pred više godina usvojile sve otočne lokalne jedinice. Pritom je najvažniji cilj projekata kojih je elektromobilnost tek jedan dio, onaj da se do 2030. godine Krk učini u potpunosti energetski neovisnim i održivim otokom na kojem više uopće neće biti emisija stakleničkih plinova.