
Već sam naslov ove satirične komedije ujedinio je, naime, boga ljubavi i jedan birokratski pojam
povezane vijesti
RIJEKA – Kao treću predstavu u sklopu projekta »Svakog tjedna – premijera jedna« Ri teatar izveo je u KUC-u Kalvarija predstavu »Kupidov protokol« autora i redatelja Emira Mulalića. Već sam naslov ove satirične komedije apsurda upućuje na temu – ujedinio je, naime, boga ljubavi i jedan birokratski pojam. Više doznajemo iz sadržaja predstave; ona prati Niku i Nedu, dvoje ljudi zarobljenih u futurističkom društvu gdje je ljubav strogo regulirana državnim pravilima, protokolima i beskrajnim formularima. Ova dramska situacija asocijativno priziva »1984.« Georgea Orwella, zasigurno najpoznatiji distopijski roman uopće koji govori o totalitarističkom režimu koji vlada u budućnosti, te o pojedincu koji pokušava živjeti unutar tog režima. U njemu postoji i Ministarstvo ljubavi, jedno od četiriju ministarstava fiktivne države Oceanije. Po svojoj nadležnosti odgovara ministarstvu unutarnjih poslova, odnosno zaduženo je za javnu, odnosno unutarnju sigurnost. U kontekstu ideje birokratizacije ljubavi, komedija »Kupidov protokol« stvara i kafkijansko ozračje.
»Retro« scenografija
U predstavu uvodi »futuristička« glazba grupe Kraftwerk, a uvodni prizor odvija se u televizijskom studiju gdje je gošća koja se znakovito preziva Obrazac (Helena Miočić Mandić). Gledateljstvu se, u administrativnom stilu, iznose razni statistički podaci i druge činjenice o međuljudskoj interakciji, a zatim slijede zbivanja u jednoj agenciji za upoznavanje nazvanoj »Better Together«. Premda atmosfera izvedbe djeluje futuristički, zanimljivo je da je scenografija zapravo više »retro«, a takvi su i rekviziti. Administratorica, koju je upečatljivo utjelovila Helena Miočić Mandić, tako hrpe besmislenih formulara ispisuje na pisaćem stroju, na stolu joj je starinsko zvonce, a brojeve onih koji čekaju na red ispisuje kredom na maloj ploči otpuhujući ostatke krede. U jednom trenutku u agenciji se pojavljuje mladić, kojega Vid Vicić igra kao pomalo sramežljiva i nesigurnog mladog čovjeka koji je u potrazi za ljubavi. Za početak, administratorica će mu dati dugačku rolu formulara koje mora ispuniti, a kojima država hladnim birokratskim jezikom pokušava regulirati čak i ljubavne odnose. Uskoro dolazi i djevojka, tumači je Marina Deželjin, koja je dominantnija i sigurna u sebe. Da bi se upoznali i eventualno uspostavili državom reguliranu interakciju, muškarac i žena moraju ispunjavati razne obrasce i odgovarati na gomilu apsurdnih pitanja.
Apsurdne situacije
Nizom komičnih i birokratski apsurdnih situacija predstava istražuje granice osobne slobode, emocionalne spontanosti i mogućnosti stvarne povezanosti između ljudi te državnog patronizma koji postaje sam sebi svrha. »Kupidov protokol« tako na humoristično-satiričan način propituje suvremene međuljudske odnose, birokratizaciju osjećaja i opsjednutost kontrolom i predvidivošću. Likovi na kraju uspiju uspostaviti vezu i zajednički život, no onda se događa dramski obrat – u jednom trenutku oni se pobune i uništavaju formulare kao sredstvo kontrole nad pojedincem. Ali, nakon toga, kad su stekli slobodu, ljubavni par se razilazi jer se pokazuje da izvan pravila i regulacija zapravo ne znaju živjeti. U tome je i gorka poanta ove zanimljive predstave.